Kursplan

QA/CI

  • Vad är QA?
  • Vad är CI
  • Kostnaderna för mjukvaruutveckling, refaktorering och åtgärda fel
  • Identifiera och förstå projektet
  • Vinst för organisationen

DDD

  • Mjukvaruutveckling baserad på affärskrav, antaganden DDD
  • Problem i kommunikation IT-Business
  • Domänmodell

Bästa metoder

  • KISS-principen och DRY
  • Kodningsstandarder
  • Skapa återanvändbar kod genom OOP och designmönster
  • Identifiera och reducera cyklomatisk komplexitet

Mjukvarumått

  • Viktmetod per klass
  • Svar för en klass
  • Arvsträdets djup
  • Koppling mellan objekt
  • Brist på sammanhållning av metoder
  • Antal barn
  • Cyklomatisk komplexitet
  • Måttklass
  • Modellmätningar
  • Mått för användning

Software Testing

  • Vad, när och hur testar man?
  • Metoden för "white-box" och "black box"
  • Testningens roll i agila metoder
  • TDD endast en potentiell ökning av kostnaden för projektet
  • Enhetstestning
  • Beteendetest
  • Funktionstester

Refaktorering

  • Vad är refaktorering?
  • Skuldteknik
  • Kod lukt
  • Refaktorerande mönster

Documentation

  • Dokumentationens roll i agila metoder
  • Vad ska man dokumentera?
  • Typer av dokumentation
  • Documentation och agila metoder, eller så kan du ringa (Fungerande programvara över omfattande dokumentation)?
  • Standard XMI
  • Automatisk generering av dokumentation

Verktyg och miljö CI

  • Verktyg och miljö CI

Agile och CI/QA

  • Planering och stegvis utveckling
  • Omfamna förändring
  • Korta etapper
  • Tvärvetenskapligt team
  • Extrem Programming, Kodgranskning
  • Individer och interaktioner över processer och verktyg

Summering

  • Diskussion
  • Frågor
  • Hur börjar du implementeringsprocessen?

Introduktion till testning

  • Funktionstester
  • Regression test
  • UAT-test
  • Enhetstest
  • Användbarhetstester
  • Icke funktionella tester
  • Utvärderingsprov
  • Ladda test
  • Stresstest
  • Blötläggningstest

Testa eller inte testa

  • Vem fattar beslut om vad som ska testas?
  • Kostnaden för att testa irrelevanta saker
  • Beräkna ROI (tänk om något misslyckas analys)
  • Rollen som testledare

Testprocessen

  • Testning är en process och en strategi
  • Identifiera testbehov
  • Insamlingskrav (användningsfall, användarberättelser)
  • Omfattning (välja och prioritera scenarier)
  • Designa tester
  • Förbereder data
  • Förbereder miljö
  • Skapa eller spela in tester
  • Utför testet
  • Analyser och rapporter
  • Slutsatser och förbättringar
  • När ska man säga "stopp"

Produktägare och Tester

  • Kundrepresentanten och testprioritet
  • Prioritering av tester
  • Att skriva effektiva berättelser för UAT
  • Acceptanskriterier
  • Gruppövning för att ta fram kundkrav och skriva berättelser utifrån kraven och skapa tester
 28 timmar

Antal deltagare



Price per participant

Vittnesmål (1)

Relaterade Kurser

Jenkins for .Net Continuous Integration (CI)

14 timmar

Relaterade Kategorier