Kursplan

Introduktion till standarder

  •  BPMN, DMN – vad adresserar dessa standarder?
  •  När ska vi använda BPMN?
  •  När ska DMN användas?

BPMN (Business Processmodell och notation)

Exempel på grundläggande BPMN symboler

  •  Aktiviteter
  •  Gateways
  •  Händelser
  •  Sekvensflöde
  •  Meddelanden
  •  Artefakter

Orkesteringar och Collaborations

  •  Bassänger, deltagare
  •  Korridorer

Meddelandeflöde

  •  Hur man modellerar meddelanden

Processer och aktiviteter

  •  Aktivitet kontra uppgift
  •  Mänsklig interaktion
  •  Typer av uppgifter
  •  Delprocess
  •  Samtalsaktivitet
  •  Looping och multi-instans aktiviteter

Objekt och data
 Datamodellering


evenemang

  •   Begrepp
  •  Start- och slutförandehändelser
  •  Mellanhändelser
  •  Trigger
  •  Typer av händelser
    • Meddelande
    • Timer
    • Fel
    • Klättrande
    • Annullera
    • Ersättning
    • Länk


Gateways

  •  Sekvensflödesöverväganden
  •  Exklusiv gateway
  •  Inkluderande gateway
  •  Parallell gateway
  •  Händelsebaserad gateway
  •  Parallell Gateway baserad på händelser
  •  Komplex gateway

DMN (Beslutsmodell och notation)
Introduktion till DMN

  •  Historia
  •  Grundläggande begrepp
  •  Beslutsvillkor
  •  Beslutslogg
  •  Omfattning och användning av DMN (mänskligt och automatiserat beslutsfattande)

Beslutsvillkor

  •  DRG
  •  DRD
  •  Beslutstabell
  •  Enkelt Expressjonspråk (S-FEEL)
  •  KÄNNA

BPMN 2.0 i sammanhanget BPM (Business Process Management)

  •  Processmodellering kontra processexekvering
  •  BMPS (Business Process Management Suites) och deras överensstämmelse med BPMN 2.0
  •  Processer och deras koppling till affärsstrategier
  •  Processmål och mått
  •  Processernas sammanhang

Typer av modellering

  •  Orkesteringar (privata processer)
  •  Offentliga processer
  •  Koreografier

De elementära BPMN elementen

  •  Artefakter, fel, eskalationer, händelser, Expressjoner
  •  Flödeselement
  •  Gateways, meddelanden, sekvensflöde

Designa en process

  •  Aktiviteter
  •  Resursfördelning
  •  Skådespelare
  •  Arbetsuppgifter
  •  Mänsklig interaktion
  •  Delprocess
  •  Repetitiva aktiviteter
  •  Gateways

Modellering av en Collaboration

  •  Pooler, deltagare och korridorer
  •  Meddelandeflöde
  •  Användning av deltagare
  •  Användning av ett koreografidiagram

Data

  •  Datamodellering
  •  Datalager
  •  Exempel på dataexekvering

evenemang

  •  Koncept
  •  Start- och slutförandehändelser
  •  Mellanhändelser
  •  Händelsedefinitioner
  •  Händelsebearbetning
  •  Omfattningar

Ersättning

  •  Ersättningselement
  •  Utlösande ersättning
  •  Samband mellan felhantering och ersättning

Krav

Grundläggande förståelse för ett processbegrepp.

  28 timmar

Antal deltagare



Price per participant

Vittnesmål (5)

Relaterade Kurser

Relaterade Kategorier