Kursplan

Införandet

  • Vad är design?
  • C mot Embedded C

Livscykeln för ett inbäddat program

  • Utvecklingsprocessen
  • Underhållsprocessen
  • Den förlängda livscykeln

Designa verktyg

  • Öppen källkod vs proprietär 
  • Kompilator, assemblers och linkers
  • Bibliotek
  • Felsökare
  • Simulatorer
  • Ides

Utmaningar med inbäddad design

  • Designbegränsningar för inbäddad databehandling
  • Kostnadsöverväganden
  • Prestanda och effektivitet
  • Effektförbrukning
  • Värmehantering

Definiera designen Goals

  • Håll det enkelt
  • Definiera funktionaliteten
  • Definiera programmets logik och struktur

Systemets tillförlitlighet

  • Inspektion och underhåll
  • Krav på drifttid
  • Punkter där fel uppstår

Kod Återanvändbarhet

  • Redundansfri design

Abstraktion av kod

  • Döljande av information
  • Kontextfria moduler

Modularisering av kod

  • Nedbrytning
  • Lös koppling
  • Stark sammanhållning
  • Acykliska beroenden

Underhåll av kod

  • Läsbarhet
  • Testbarhet
  • Konfigurerbarhet
  • Uppgraderingar av prestanda

Att tänka på när det gäller hårdvara

  • Scalable termisk designeffekt (TDP)
  • Integrerad grafik
  • Andra __________

Sammanfattning och slutsats

Krav

  • Grundläggande kunskap om inbyggda system
  • Embedded C erfarenhet av programmering
  • En förståelse för elektronikens grunder

Publik:

  • Utvecklare
  14 timmar
 

Antal deltagare


Starts

Ends


Dates are subject to availability and take place between 09:30 and 16:30.
Open Training Courses require 5+ participants.

Relaterade Kurser

Kubernetes Design Patterns and Extensions

  14 timmar

Relaterade Kategorier