Kursplan

Behovet av objektorienterad programmering

  • Ett försök att spegla den verkliga världen i programmering

  • Början och utvecklingen av objektorienterad programmering

  • Programowanie obiektowe i termer av KISS- och DRY-reglerna

Klasser och föremål

  • Idéer och enheter i Platons filosofi

  • Klassernas roll

  • Implementering av klasser med hjälp av objekt

  • Klasser, egenskaper och statiska metoder

Namn- och kodningskonventioner

  • Klassnamn

  • Namngivning av egenskaper och metoder

  • Namnge paket och mappar

  • Andra konventioner

Klassstruktur

  • Egenskaper/fält som en beskrivning av objektets tillstånd

  • Tillbehör

  • Metoder som implementering av funktionalitet

Modellering och grafisk representation av klasser

  • Kravanalys
  • Modellera strukturen för klasser och relationer
  • Beskriva affärsobjekt
  • EER-diagram
  • Klassdiagram UML

Objektorienterade programmeringsparadigm

  • Konceptet med ett paradigm

  • Hermetisering

  • Abstraktion

  • Arv

  • Polymorfism

Design och implementering av abstraktionsskiktet

  • Abstrakta klasser

  • Gränssnitt

  • Funktioner - Egenskaper

  • Kapslade klasser

  • Generiska klasser

Skapa objekt

  • Sätt att skapa objekt

  • Designerns roll

  • Fabriksmönster

Beroende mellan klasser

  • Aggregation

  • Sammansättning

  • Beroendeseparation - Frånkoppling

  • Beroendeinjektion, DIC-behållare

  • Medlarmönster

Kodorganisation

  • Designa återanvändbar kod

  • Mappstruktur

  • Namnutrymmen, paket, moduler

Programowanie obiektowe och prestanda

  • Minnesreservation för objekt

  • Skräp samlare

  • Explicit borttagning av föremål, förstörare

  • Arbetar med referenser

Reflexmekanism

  • Område tillämpa reflektion

  • Få information om klasser och objekt

  • Vikten av reflektion vid skapande av dokumentation och mjukvarutestning

Felhantering

  • Möjliga felhanteringsmodeller

  • Objektorienterad felhanteringsmodell

  • Undantagens roll och undantagsklassen, kasta och fånga undantag

  • Prova-fånga-slutblock, blockhäckning

Antimönster för objektorienterad programmering

  • Överdrivet klassansvar, Delegationsmönster

  • Starka beroenden

  • Singleton och potentiella problem

  • Anemisk domänmodell

  • Andra antimönster

Krav

Utbildningsdeltagare bör ha grundläggande kunskaper i programmering.

  21 timmar

Antal deltagare


Starts

Ends


Dates are subject to availability and take place between 09:30 and 16:30.

Price per participant

Vittnesmål (4)

Relaterade Kurser

Combined C/C++, JAVA and Web Application Security

  28 timmar

Advanced Java Security

  21 timmar

Combined JAVA, PHP and Web Application Security

  28 timmar

Standard Java Security

  14 timmar

Java and Web Application Security

  21 timmar

Advanced Java, JEE and Web Application Security

  28 timmar

Relaterade Kategorier