Thank you for sending your enquiry! One of our team members will contact you shortly.
Thank you for sending your booking! One of our team members will contact you shortly.
Kursplan
Introduktion till EV-drivlinor
- Förståelse för EV-drivlinors arkitektur
- Jämförelse mellan konventionella och elektriska drivlinor
- Komponenter i elektriska drivlinor: motorer, omvandlare, växellådor
Batterikemi och teknologi
- Typer av batterier som används i EV: Litiumjon, fast tillstånd och mer
- Batterikemi och elektrokemiska reaktioner
- Batterikapacitet, energitäthet och livscykelanalys
Batteri Management System (BMS)
- Funktioner och komponenter i ett BMS
- Batteriövervakning, balansering och säkerhetsfunktioner
- Integration av BMS i EV-drivlinors system
Drivlinjeffektivitet och optimering
- Faktorer för energiförlust och effektivitetsberäkningar
- Tekniker för att optimera EV-drivlinors prestanda
- Energiåtervinning genom regenerativ bromsning
Termisk Management för EV-batterier
- Kyl- och värmestrategier för batteripaket
- Förebyggande och kontroll av termisk överhettning
- Temperaturns inverkan på batteriprestanda
Avancerade drivlinskonfigurationer
- Fyrhjulsdrift (AWD) och dubbelmotoruppsättningar
- Hybrida elektriska drivlinor och räckviddsförlängare
- Kraftelektronik och kontrollstrategier
Simulering och testtekniker
- Simulering av drivlinors prestanda under olika förhållanden
- Batteritestning och diagnostiska metoder
- Utvärdering av drivlinskonfigurationer för effektivitet
Verkliga tillämpningar och fallstudier
- Fallstudier av framgångsrika EV-drivlinsdesigner
- Utmaningar med att integrera avancerade batterisystem
- Lärdomar från industritillämpningar
Sammanfattning och nästa steg
Krav
- Förståelse för grundläggande elektrotekniska begrepp
- Erfarenhet av fordonssystem eller drivlina-teknik
- Kännedom om principer för energilagring
Målgrupp
- Elektroingenjörer som specialiserar sig på fordonsapplikationer
- Automotive tekniker som arbetar med underhåll av elfordon
- Energispecialister som arbetar med integration av elfordon och batterilösningar
14 timmar