Kursplan

Introduktion och miljöinriktning

  • Vad är iOS? Grundläggande arkitektur
  • Installering och konfiguration av Xcode
  • Förståelsen av en Xcodes projekstruktur
  • Skapandet av en "Hello World" app i iOS simulatorn

Grunderna i användargränssnitt (UI) med UIKit

  • Vyer och View Controllers
  • Vanliga UI-element: UILabel, UITextField, UIButton, UIImageView
  • Design av gränssnitt med Storyboards och Interface Builder
  • Skapandet av grundläggande IBOutlet och IBAction anslutningar
  • Pratisk övning: Design av projektets UI

Interaktion och händelser

  • Översikt över ViewController livscykel
  • Hantering av UI-händelser med IBAction
  • Accessing av UI-element från kod med IBOutlet
  • Visning av grundläggande meddelanden med UIAlertController
  • Pratisk övning: Implementering av interaktivitet i projektets UI

Grundläggande navigering

  • Användning av Segues för navigering mellan vyer
  • Överföring av grundläggande data mellan ViewControllers
  • Pratisk övning: Implementering av skärmnavigering

Pågående praktisk projekt

  • Fortlöpande utveckling av det praktiska projektet
  • Integrering av inlärda begrepp
  • Diskussion och lösning av vanliga problem

Sammanfattning och nästa steg

Krav

  • Grundläggande programmeringskunskaper (behöver inte vara i iOS eller Swift)
  • En Mac-dator med installerad Xcode
  • Intresse för mobilapparsutveckling

Målgrupp

  • Nybörjare som är intresserade av iOS-apparsutveckling
  • Juniora mobila utvecklare som övergår till Apples ekosystem
  • Professionella som vill bygga sin första iOS-applikation
 21 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (4)

Upcoming Courses

Relaterade Kategorier