Kursplan

DAG 1

Införandet

Session 1 – Introduktion till ABMS

  • Industriell modellering och simulering
  • Vad är en modell, abstraktionsnivå?
  • Fördelar med att skapa en körbar modell
  • Fördelar med systemsimulering

Session 2 – Agenter

  • Vad är agenter?
  • Så här identifierar du agenter
  • Så här modellerar du agenter
  • Val av handläggare och beslut på abstraktionsnivå
  • Installera tidigare miljö

Frågor och svar

DAG 2

Repetition av dag 1

Session 3 – Viktig bakgrund

  • Vad är logotyp, OO, Java
  • Objektorienterade begrepp
  • Begrepp inom arv
  • Agenter som objekt
  • Återkallar LOGO

Session 4 – Repast/relogo miljö

  • Det grundläggande relogo-programmet
  • ReLogo-miljön
  • Inbyggda klasser av relogo

Frågor och svar

DAG 3

Uppfräschning av dag 2

Session 5 – Modellen Governing Regler

  • Exempel på fysik och matematiska regler för modellering
  • Position, hastighet och acceleration
  • Newtons andra lagregel
  • Kemiska och fysikaliska förändringar

Session 6 – Utveckling av modellen

  • Sköldpadda Groovy/Klass
  • Stegmetod för sköldpadda
  • Lapp Groovy
  • Användarpanel
  • Vad är relogo-länkar?
  • länk groovy

Frågor och svar

DAG 4

Uppfräschning av dag 3

Session 7 – Simulering av modellen

  • Allmänna simuleringskoncept
  • Styr simuleringen med hjälp av parametrar
  • Skapa scenarier och tänk om-situationer
  • Insamling av simuleringsresultat
  • En fallstudie

Session 8 – Underhåll av modeller

  • Ärva en befintlig modell
  • Mindre ändringar i modellerna
  • skapa ett verkligt exempel på ABMS

Frågor och svar

 28 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (1)

Upcoming Courses