Kursplan

DAG 1

Introduktion

Session 1 – Introduktion till ABMS

  • Industriell modellering och simulering
  • Vad är en modell, abstraktionsnivå
  • Fördelar med att skapa körbara modeller
  • Fördelar med systemets simulering

Session 2 – Agenter

  • Vad är agenter
  • Hur man identifierar agenter
  • Hur man modellerar agenter
  • Välja agent och besluta om abstraktionsnivå
  • Installera repast-miljö

Q & A

DAG 2

Kort repetition av Dag 1

Session 3 – Nödvändig bakgrund

  • Vad är logo, OO, Java
  • Objekt-orienterade koncept
  • Arvskoncept
  • Agenter som objekt
  • Repetera LOGO

Session 4 – Repast/relogo-miljö

  • Det grundläggande relogo-programmet
  • reLogo-miljön
  • Inbyggda klasser i relogo

Q & A

DAG 3

Kort repetition av Dag 2

Session 5 – Regelverk för modellen

  • Exempel på fysik- och matematikregler för modellering
  • Position, hastighet och acceleration
  • Newtons andra lag
  • Kemiska och fysikaliska förändringar

Session 6 – Utveckla modellen

  • Turtle Groovy/Klass
  • Turtles stegmetod
  • Patch Groovy
  • Användarpanel
  • Vad är relogo-länkar
  • Länkgroovy

Q & A

DAG 4

Kort repetition av Dag 3

Session 7 – Simulera modellen

  • Allmänna simuleringstekniker
  • Kontrollera simuleringen via parametrar
  • Skapa scenarier och "vad om"-situationsanalys
  • Samla in simuleringens resultat
  • Ett fallstudie

Session 8 – Underhålla modeller

  • Arva från en befintlig modell
  • Lätta ändringar i modeller
  • Skapa ett riktigt exempel på ABMS

Q & A

 28 timmar

Antal deltagare


Pris per deltagare

Vittnesmål (1)

Kommande Kurser

Relaterade Kategorier