Kursplan

DAG 1

Introduktion

Session 1 – Introduktion till ABMS

  • Industriell modellering och simulering
  • Vad är en modell, abstraktionsnivå
  • Fördelar med att skapa en körbar modell
  • Fördelar med systemsimulering

Session 2 – Agenter

  • Vad är agenter
  • Hur man identifierar agenter
  • Hur man modellerar agenter
  • Val av agentval och beslut på abstraktionsnivå
  • Installera repast-miljö

Frågor och svar

DAG 2

Uppdatering av dag 1

Session 3 – Viktig bakgrund

  • Vad är logotyper, OO, Java
  • Objektorienterade koncept
  • arvsbegrepp
  • Agenter som objekt
  • Återkallar LOGO

Session 4 – Repast/relogomiljö

  • Det grundläggande relogoprogrammet
  • ReLogo-miljön
  • Inbyggda klasser av relogo

Frågor och svar

DAG 3

Uppdatering av dag 2

Session 5 – Modellen Goreglerna

  • Exempel på fysik och matematiska regler för modellering
  • Position, hastighet och acceleration
  • Newtons andra lagregel
  • Kemiska och fysiska förändringar

Lektion 6 – Utveckla modellen

  • Sköldpadda Groovy/Klass
  • Sköldpadda steg metod
  • Patch Groovy
  • Användarpanel
  • Vad är relogo-länkar
  • länk groovy

Frågor och svar

DAG 4

Uppdatering av dag 3

Session 7 – Simulering av modellen

  • Allmänna simuleringskoncept
  • Styr simuleringen genom parametrar
  • Skapa scenarier och tänk om situationer
  • Samlar in simuleringsresultatet
  • En fallstudie

Session 8 – Underhålla modeller

  • ärver en befintlig modell
  • mindre ändringar av modellerna
  • skapa ett verkligt exempel ABMS

Frågor och svar

 28 timmar

Antal deltagare



Price per participant

Vittnesmål (1)

Relaterade Kategorier