Kursplan

Introduktion till Rust för Game Development

  • Översikt över spelutveckling med Rust
  • Fördelar med att använda Rust för spelutveckling
  • Introduktion till spelutvecklingsramverk i Rust

Inriktning på Utvecklingsmiljön

  • Installation av Rust och Cargo
  • Konfiguration av Rust-utvecklingsmiljön
  • Inställning av spelutvecklingsramverk och beroenden

Grunderna i Game Development med Rust

  • Översikt över spelutvecklingskoncept
  • Entiteter, komponenter och system i Rust-spelutveckling
  • Spelcykler och hantering av händelser i Rust

Grafik Programming med Rust

  • Introduktion till grafikbibliotek och motorer i Rust
  • Arbete med 2D- och 3D-grafik i Rust-spel
  • Renderingstekniker och shaders i Rust

Spelmekanik Programming i Rust

  • Implementering av spelmekanik och logik med Rust
  • Hantering av inmatning och spelarkontroll i Rust-spel
  • Fysiksimulering och kollisiondetektering i Rust-spel

Ljud och Musik i Rust-spel

  • Integration av ljudbibliotek för ljudeffekter och musik i Rust-spel
  • Implementering av ljudåtergivning och mixning i Rust-spel

Utveckling av Användargränssnitt i Rust

  • Skapande av användargränssnitt och menyer för spel med Rust
  • Hantering av användarinmatning och interaktion i Rust-gränssnitt
  • Designprinciper och bästa praxis för Rust-gränssnitt

Optimering och Prestanda i Rust-spel

  • Profilering och optimering av Rust-spelkod för prestanda
  • Minneshantering och optimeringstekniker i Rust
  • Tekniker för att förbättra bildfrekvenser och minska latens i Rust-spel

Felsökning och Testning av Rust-spel

  • Verktyg och tekniker för felsökning av Rust-spel
  • Enhetstestning och integrationstestning i Rust-spelutveckling
  • Felshantering och undantagshantering i Rust-spel

Distribution och Fördelning av Rust-spel

  • Förpackning och fördelning av Rust-spel för olika plattformar
  • Byggande av installatörer och körbara filer för Rust-spel
  • Överväganden för spelutplacering och uppdateringar efter lansering

Sammanfattning och Nästa Steg

Krav

  • Grundläggande förståelse för programmeringskoncept
  • Erfarenhet av ett programmeringsspråk (till exempel C eller C++)
  • Kännedom om spelutvecklingskoncept är till hjälp men inte nödvändigt

Målgrupp

  • Spelutvecklare
  • Programmerare intresserade av spelutveckling med Rust
 21 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (2)

Upcoming Courses

Relaterade Kategorier