Kursplan
1. Introduktion till företagskontinuitetshantering
Denna del av modulen ger en grundläggande introduktion till disciplinen företagskontinuitetshantering, beskriver hur den ska passa in i företagets övergripande strategi och ger en kort översikt över riskhantering.
1.1 Behovet av Företagskontinuitetshantering
1.2 Sammanhang för Företagskontinuitetshantering i företaget
1.3 Ledarskaps- och högståndsledningens engagemang för kontinuitet
1.4 Granskning av Riskhanteringsgrundläggande
1.5 Företagskontinuitetsinstitutets livscykel
2. BC-politik och programledning
Denna del av modulen beskriver både de inledande stegen och kraven för den fortsatta ledningen av företagskontinuitetshanteringsprogrammet.
2.1 Inledande aktiviteter
2.2 Genomförandet av BC-programmet
2.3 Leverantörsfortsättning
2.4 Dokumentation
3. Förståelse av organisationen (analys) – 10 timmar
Denna del av modulen beskriver hur företagskontinuitetshanteringsledaren går tillväga för att förstå organisationen och initierar det övergripande företagskontinuitetshanteringsprogrammet.
3.1 Identifiering av affärskritiska områden
3.2 Terminologi
3.3 Affärspåverkningsanalys
3.4 Kontinuitetskravsanalys
3.5 Hot- och sårbarhetsbedömningar
3.6 Horisontscanning
3.7 Riskutvärdering
3.8 Utvärdering av alternativ
3.9 Affärsfall och programgodkännande
4. Bestämning av företagskontinuitetshandlingsstrategi (design)
Denna del av modulen beskriver hur organisationen utvecklar en övergripande kontinuitetshandlingsstrategi.
4.1 Strategiska alternativ
4.2 Människor
4.3 Lokaler
4.4 Processer och procedurer
4.5 Teknologi
4.6 Information
4.7 Leverantörsfortsättning
4.8 Intressenter
4.9 Civila nödsituationer
5. Företagskontinuitetshandling (implementering) – 6 timmar
Denna del av modulen beskriver hur organisationen utvecklar och implementerar företagskontinuitetshandlingen.
5.1 Övergripande incidenthanteringsstruktur
5.2 Typer av planer
5.3 Incidenthanteringsplaner
5.4 Företagskontinuitetsplaner
5.5 Katastrofhållbarhetsplaner
5.6 Affärsåterupptagningsplaner
6. Övning, underhåll och granskning (validering) – 4 timmar
Denna del av modulen beskriver det övergripande programmet för övning, underhåll och granskning av företagskontinuitet.
6.1 Övning och testning av planer
6.2 Underhåll av planer
6.3 Granskning av planer
7. Integrasjon av företagskontinuitetshandlingsmedvetande i organisationen – 3 timmar
Denna del av modulen beskriver hur medvetandet om företagskontinuitetshantering ska integreras i organisationen.
7.1 Övergripande medvetande
7.2 Kompetensutbildning
8. Bilagor
Denna del av modulen beskriver det övergripande programmet för företagskontinuitetshantering.
8.1 Ordförklaringar och definitioner
8.2 Referenser
Krav
Kandidater bör idealiter ha 1-2 års erfarenhet av business continuity management. En kunskap om ISO 22301:2019, den standard för business continuity, skulle vara till fördel. Kursen kommer huvudsakligen att gagna de som redan är inblandade i business continuity management, inklusive företagsledare med ansvar för operativa funktioner.