Kursplan

Införandet

Översikt över en inbyggd Linux systemarkitektur

Översikt över Pocky och bitbake

Förbereda utvecklingsmiljön

Förbereda din målutvecklingstavla och dina verktyg

Förstå Yocto Project källkodsträdet

Bygga en avbildning

Använda webbgränssnittet för Toaster för att initiera byggen

Lägga till paket i den genererade avbildningen

Förstå Board Support Packages (BSP:er), recept, konfigurationer och lager

Skriva ett recept

Översikt över några befintliga byggsystem - Autotools, CMake, Meson

Skapa, konfigurera och lägga till ett anpassat program

Felsöka byggfel

Åtgärda vanliga problem med korskompilering

Anpassa bygget med lager

Utöka befintliga recept

Skriva en anpassad datorkonfiguration

Lägga till och hantera runtime-paket

Lägga till en anpassad avbildning

Skapa en anpassad avbildning

Generatig rootfs

Använda SDK:n Yocto Project

Utveckla ett program med hjälp av Poky SDK

Verktygslådan för applikationsutveckling

Avslutande kommentarer

Krav

  • Deltagaren måste ha byggt en kärna minst en gång för ett traditionellt skrivbordssystem (icke-inbyggt) Linux.
  • Vet vilka komponenter som Linux användarrymden på ett skrivbordssystem består av.
  • Vet hur man skapar och använder patchar.
  • Måste kunna förklara vad GNU Make, Autotools, vilka andra byggsystem som finns.
  • Helst ska minst ett Linux-paket hanteras, antingen som en uppströmsförfattare eller i någon traditionell Linux-skrivbordsdistribution.
  • Tidigare erfarenhet av embedded-utveckling är inte ett krav, och är inte en ersättning för kunskapen om traditionella Linux skrivbord som anges ovan.

Publik

  • Utvecklare
  • Systemingenjörer
  • Testingenjörer
  • Systemadministratörer
 28 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (4)

Upcoming Courses