Kursplan
Införandet
Översikt över en inbyggd Linux systemarkitektur
Översikt över Pocky och bitbake
Förbereda utvecklingsmiljön
Förbereda din målutvecklingstavla och dina verktyg
Förstå Yocto Project källkodsträdet
Bygga en avbildning
Använda webbgränssnittet för Toaster för att initiera byggen
Lägga till paket i den genererade avbildningen
Förstå Board Support Packages (BSP:er), recept, konfigurationer och lager
Skriva ett recept
Översikt över några befintliga byggsystem - Autotools, CMake, Meson
Skapa, konfigurera och lägga till ett anpassat program
Felsöka byggfel
Åtgärda vanliga problem med korskompilering
Anpassa bygget med lager
Utöka befintliga recept
Skriva en anpassad datorkonfiguration
Lägga till och hantera runtime-paket
Lägga till en anpassad avbildning
Skapa en anpassad avbildning
Generatig rootfs
Använda SDK:n Yocto Project
Utveckla ett program med hjälp av Poky SDK
Verktygslådan för applikationsutveckling
Avslutande kommentarer
Krav
- Deltagaren måste ha byggt en kärna minst en gång för ett traditionellt skrivbordssystem (icke-inbyggt) Linux.
- Vet vilka komponenter som Linux användarrymden på ett skrivbordssystem består av.
- Vet hur man skapar och använder patchar.
- Måste kunna förklara vad GNU Make, Autotools, vilka andra byggsystem som finns.
- Helst ska minst ett Linux-paket hanteras, antingen som en uppströmsförfattare eller i någon traditionell Linux-skrivbordsdistribution.
- Tidigare erfarenhet av embedded-utveckling är inte ett krav, och är inte en ersättning för kunskapen om traditionella Linux skrivbord som anges ovan.
Publik
- Utvecklare
- Systemingenjörer
- Testingenjörer
- Systemadministratörer
Vittnesmål (4)
Practical excersises
Marcin Janicki - Hectronic Polska Sp. z o.o.
Kurs - Yocto Project
I generally was benefit from the practical exercises.
Ismael Martinez - ESML SD IBERIA HOLDING S.A.
Kurs - Yocto Project
High professionalism
Oleg Polyakov - Northforge Innovations Inc
Kurs - Yocto Project
I really enjoy having a virtual PC online, I can do exercises whenever I want