Kursplan

Introduktion

Översikt över en inbäddad Linux systemarkitektur

Översikt över Pocky och bitbake

Förbereder din utvecklingsmiljö

Förbereder din målutvecklingstavla och verktygssatser

Förstå källträdet Yocto Project

Att bygga en bild

Använda Brödrosts webbgränssnitt för att initiera byggen

Lägger till paket till den genererade bilden

Förstå Board Support Packages (BSPs), recept, konfigurationer och lager

Att skriva ett recept

Översikt över några befintliga byggsystem - Autotools, CMake, Meson

Bygga, konfigurera och lägga till en anpassad applikation

Felsökning av byggfel

Åtgärda vanliga korskompileringsproblem

Anpassa konstruktionen med lager

Utöka befintliga recept

Skriva en anpassad maskinkonfiguration

Lägga till och hantera runtime-paket

Lägga till en anpassad bild

Skapa en anpassad bild

Genererande rootfs

Använda Yocto Project SDK

Utveckla en applikation med Poky SDK

Applikationsutvecklingsverktyget

Avslutande kommentarer

Krav

  • Deltagaren måste ha byggt en kärna minst en gång för ett traditionellt skrivbordssystem (icke-inbäddat) Linux.
  • Vet vilka komponenter Linux användarutrymmet på ett skrivbordssystem består av.
  • Vet hur man genererar och använder patchar.
  • Måste kunna förklara vad som är GNU Make, Autotools, vilka andra byggsystem som finns.
  • Upprätthåller helst minst ett Linux-paket, antingen som en uppströmsförfattare eller i någon traditionell Linux skrivbordsdistribution.
  • Tidigare erfarenhet av inbäddad utveckling krävs inte, och är inte en ersättning för kunskapen om traditionella Linux stationära datorer som anges ovan.

Publik

  • Utvecklare
  • Systemingenjörer
  • Testingenjörer
  • Systemadministratörer
 28 timmar

Antal deltagare



Price per participant

Vittnesmål (4)

Relaterade Kategorier