Kursplan

Android Systemarkitektur. Omvärld

  • Diskussion om systemets övergripande arkitektur Android (Linux kärna, kärnbibliotek, JVM, etc.)
  • Förberedelse av arbetsmiljön (Eclipse + Android SDK). Metoder för felsökning av programmet. Diskussion om verktyg som adb, draw9patch, DDMS, emulator, etc.
  • Aktivitetens livscykel. Implementerings- och prestandaanalysmetoder onCreate, onStart, OnResume, OnPause, OnDestroy.
  • Datastrukturdesign androidowego (src-kataloger, res, xml-fil AndroidManifest.xml, behörigheter)
  • Reglerna för att skapa layouter. Exempel på implementering av linjär klass, Frame-, table-, RelativeLayout.
  • Implementering av inläsning av layouter från XML-filer och inifrån programmet. Gravitetsklass.
  • Skapa menyer och dialogrutor. Implementering och händelsehantering, klassmeny och klasser som ärver dialogen.

Stöd grafik och pekgränssnitt

  • Granskning och implementering av View-klassmetoderna och drawable.
  • Gester – bearbetning av beröringshändelser. Implementeringsklassmetoderna TouchEvent
  • implementering av de grundläggande "byggstenarna" i programvaran för Android. Implementeringsklasserna TextView, Button, Checkbox, ListView osv.)
  • Implementering av meddelandeklass

Access till andra aktiviteter och tjänster som körs i bakgrunden, multithreading

  • Översikt över avsiktsklass – vad den gör.
  • Driva andra aktiviteter. Implementering av metoden startActivity () och onActivityResult ().
  • Start- och kommunikationstjänster som fungerar i bakgrunden. Diskussions- och implementeringsmetoder för klasstjänsten.
  • Sändningar
  • Trådar och multitrådning. Implementering AsyncTask klass.
  • Synkronisering. Implementering av synkroniseringsblock och synkroniserade metoder.

Plats för tjänster

  • Den grundläggande teoretiska informationen om GPS, WGS84, digitala kartor (GoogleMaps, OpenStreetMap, BingMaps, etc.)
  • GPS för händelsehantering. Implementering LocationListener klassmetoder.
  • Rita ikoner och objekt på kartan.
  • Extrahera koordinaterna för klicket på kartan.

Andra __________

  • Tjänstinställningarna lagras på enheten. Klassinställningar.
  • Access till fjärrnätverkstjänster. Implementeringsklasserna HttpPost/HttpGet.
  • parsa datastrukturer i XML och JSON. Läsa och skriva filer på enheten.
  • SQLite CONTENTMANAGER.
  • Sensorer, kameror, OpenGL.

Krav

Introduktion till Programming i Java (kunskaper om begreppen klass, attribut, metod, arv, gränssnitt, överbelastning, etc.)

 28 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (4)

Upcoming Courses