Kursplan

Introduktion till designmönster

  • Vad är designmönster?
  • Varför använda designmönster?
  • Gang of Four (GoF) och mönsterklassificering
  • Vanliga designprinciper (SOLID, DRY, KISS, YAGNI)

Skapande mönster

  • Fabrikmetod
  • Abstract Factory
  • Singleton
  • Builder
  • Prototyp

Strukturmönster

  • Adapter
  • Bro
  • Komposit
  • Dekoratör
  • Fasad
  • Flygvikt
  • Proxy

Beteendemönster

  • Kedja av ansvar
  • Kommandot
  • Interpreter
  • Iterator
  • Mäklare
  • Memento
  • Observera
  • Stat
  • Strategi
  • Mallmetod
  • Besökare

Tillämpning av designmönster i verkliga applikationer

  • Designmönster i företagsapplikationer
  • Refaktorering av gammal kod med hjälp av designmönster
  • Att kombinera flera mönster för robusta lösningar
  • Bästa praxis och fallgropar

Sammanfattning och nästa steg

Krav

  • Erfarenhet av Java programmering
  • Förståelse för Object-Oriented Programming (OOP) koncept
  • Grundläggande kunskaper om programvaruarkitekturprinciper

Målgrupp

  • Java utvecklare som vill förbättra sina designkunskaper
  • Programvaruarkitekter som designar skalbara applikationer
  • Tekniska ledare som strävar efter att förbättra kodens underhållbarhet och effektivitet
 21 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Upcoming Courses

Relaterade Kategorier