Kursplan

Genomgång

  • Arv och Gränssnitt
  • Objektreferenser vs Arv
  • Polyformism
  • Statiska och standardmetoder i gränssnitt
  • Kolektioner och Generics
  • Generics (Arv, Jokertecken)
  • Skriva generiska typer

Designmönster

  • Objektgenerering
  • Statiska metoder och fält
  • new-operatorn
  • Genereringsmönster
  • Arv vs Sammansättning / Fördelar och nackdelar
  • Sammansättningsmönstret
  • Inre klasser

Reflektion

  • Klassen som heter Class
  • Hitta fält, metoder och konstruktörer
  • Tillgång till fält, anropande av metoder
  • Inspektion av arrayer

Annoteringar

  • Annoteringar i Java API (@Override, @Deprecated)
  • Definiera annoteringar

Funktionell programmering

  • Översikt över lambda-uttryck
  • Lambda-uttryck och funktionsgränssnitt
  • Använda lambda-uttryck
  • Arbeta med metodreferenser

Stream API

  • Strömmar och kolektioner
  • Filtrering av kolektioner
  • Kedjning och pipelining

Date/Time API

  • Legacys API:er
  • Det Date/Time API:t (JSR 310)
  • Datumbaserade och tidsbaserade händelser
  • Timestamps, perioder och varaktigheter
  • Utförande av beräkningar
  • Formatering
  • Lokalisering / Tidszoner

JUnit Grunder

  • JUnit-översikt, testdriven utveckling
  • Tester och asserteringar
  • Arbeta med undantag
  • Organisera tester med JUnit
  • Skriva fixturer - @Before, @After
  • TestSuites och andra funktioner
  • Översikt över Mock-objekt

Buildverktyg

  • Ant-översikt
  • Maven-översikt

Abstrakt klass

  • Deklarationsprinciper och implementering av abstrakta klasser
  • TYPISKA problem som uppstår vid arbetet med abstrakta klasser

Rollen för klasser, abstrakta klasser och gränssnitt i applikationsmodellen

  • Betyg på Java-objektorienterad abstraktion
  • Den fullständiga objektmodellen i Java
  • Programmodell orienterad för gränssnitt, abstrakta klasser och gränssnitt för att få mer flexibilitet och oberoende mellan delsystemen i deras implementering
  • Tillämpning av abstrakta klasser för att extrahera gemensam funktionalitet utökad av implementationen av flexibiliteten som de erbjuder gränssnitt

Rollen för dynamiska och statiska objekt i applikationsmodellen

  • Statiska Java-klasser och dynamiska egenskaper hos dessa klasser
  • Göra ett distinktion i funktionaliteten av båda typerna av entiteter inom Java och typiska användningsfall, samt exempel på god praxis i designen av lösningar baserade på statiska och dynamiska objekt i Java
  • Introduktion till designmönster
  • Introduktion till fabrikmönstret

Operationer med enkla typer och wrapper-klasser

  • Viktiga fakta och tekniker för att utöka användningen av enkla typer i Java-objektmodellen.
  • Diskussion om rollen för wrapper-klasser för enkla typer och typiska tillämpningar av detta slags i applikationen

Specialobjekt i Java, klasserna String, StringBuilder och StringBuffer

  • Påminnelse om grundläggande egenskaper hos String-klassen och diskussion om behandlingen av String-objekt av den virtuella maskinen
  • Användning av bufferklasser och operationer på strängar

Formatering och parsning, reguljära uttryck

  • Introduktion till reguljära uttryck i Java
  • Diskussion om både grundläggande tekniker för hantering av reguljära uttryck (String-klassen) samt avancerade tekniker baserade på dedikerade klasser för detta slags konstruktion
  • Tokenisering, sökning och mönsteranslagning för strängtyper

Krav

  • Kunskap om Java-språket och objektorientering. Deltagare måste känna till paket, kontrollstrukturer och loopar, grundläggande konkreta klasser och grundläggande gränssnitt.

 21 timmar

Antal deltagare


Pris per deltagare

Vittnesmål (5)

Kommande Kurser

Relaterade Kategorier