Kursplan

Införandet 

  • Introduktioner av utbildare och deltagare
  • Introduktion till modellering 
  • Introduktion till SysML 
  • Introduktion till MagicDraw/Cameo 
  • En definition av en fallstudie

Nedbrytning av strukturella system

  • Notation för paketdiagram
  • Sönderdela systemet i paket
  • Modellering av paketberoenden 
  • Praktisk uppgift: Modellering av paketstruktur 

Analysera användarnas behov 

  • Use Case Notation av diagram
  • Identifiera aktörer 
  • Identifiera Use Cases 
  • Use Case Relationer 
  • Praktisk uppgift: Modellering Use Cases 

Definiera systemkrav 

  • Från Use Cases till Systemkrav 
  • Krav Diagram Notation 
  • Specificera krav 
  • Definiera kravstruktur 
  • Verifiera krav med testfall 
  • Krav Relationer 
  • Praktisk uppgift: Modelleringskrav 

Definiera strukturella block (Black Box View) 

  • Notation för blockdefinitionsdiagram
  • Strukturella block 
  • Egenskaper för modelleringsblock
  • Definiera relationer mellan block 
  • Definiera ordlista för systemdata
  • Praktisk uppgift: Modellering av Black Box View av ett system 

Modellering av blockstruktur (vit boxvy) 

  • Internt blockdiagram 
  • Visualisera blockdelar 
  • Länka delar med kontakter 
  • Definiera portar 
  • Definiera artikelflöden och gränssnittsblock 
  • Praktisk uppgift: Modellering av White Box View av ett system 

Begränsningar för modelleringssystem 

  • Definiera villkorsblock 
  • Bindningsbegränsningsegenskaper med värdeegenskaper 
  • Utföra parametri 
  • Praktisk uppgift: Modellering Parametri 

Utforma tillståndsbaserat systembeteende 

  • Notation för tillståndsmaskindiagram
  • Identifiera tillstånd 
  • Definiera tillståndsövergångshändelser
  • Ange signaler 
  • Ange effekter 
  • Köra tillståndsdatorer 
  • Praktisk uppgift: Modellering av tillståndsmaskiner 

Utforma kontroll och dataflöden 

  • Aktivitet Diagram 
  • Definiera Activities 
  • Ange parametrar 
  • Definiera åtgärder 
  • Modellering av kontrollflöden 
  • Modellering av dataflöden 
  • Utföra Activities 
  • Praktisk uppgift: Modellering Activities 

Utformning av Communications 

  • Notation av sekvensdiagram
  • Modellering av livlinor 
  • Modellering av meddelanden 
  • Dela upp interaktioner med hjälp av referenser 
  • Använda interaktionsfragment 
  • Definiera tidsbegränsningar 
  • Praktisk uppgift: Modellering av interaktioner 

Modellering av tvärgående konstruktioner 

  • Logiska och fysikaliska arkitekturer 
  • Allokeringsförhållande 
  • Visningsalternativ för allokeringar
  • Identifiera typer av allokeringar
  • Tilldelning Matrix 
  • Praktisk uppgift: Byggnadstilldelning Matrix 

Anpassade rapporter

  • Överblick
  • Introduktion till rapportgenerering
  • Språket för Velocity-mallen
  • MagicDraw Tillägg till VTL
  • Arbeta i Microsoft Office-format
  • Utveckla och underhålla mallar

Automatisering med hjälp av makron och skript

  • Införandet
  • Övergripande begrepp
  • Introduktion till API:et
  • Vanliga och användbara klasser
  • Var fungerar kod Go?
  • Exempel och praktiska övningar

Krav

Ingen.

Målgrupp:

  • Systemingenjörer som arbetar med arkitektur, modellering och systemdesign.
  • Modellbaserade systemingenjörer (MBSE) Praktiker.
 40 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (3)

Upcoming Courses

Relaterade Kategorier