Kursplan

Introduktion till planeraren

  • Vad är OptaPlanner?
  • Vad är ett planeringsproblem?
  • Use Cases och exempel

Exempel på problem med lagerplatsförpackningar

  • Problemformulering
  • Problemets storlek
  • Diagram över domänmodell
  • Huvudsaklig metod
  • Konfiguration av Problemlösaren
  • Implementering av domänmodell
  • Konfiguration av poäng

Problem med resande försäljare (TSP)

  • Problemformulering
  • Problemets storlek
  • Modell för domän
  • Huvudsaklig metod
  • Kedja
  • Konfiguration av Problemlösaren
  • Implementering av domänmodell
  • Konfiguration av poäng

Konfiguration av planerare

  • Överblick
  • Konfiguration av Problemlösaren
  • Modellera ditt planeringsproblem
  • Använda Problemlösaren

Beräkning av poäng

  • Terminologi för poäng
  • Välj en poängdefinition
  • Beräkna poängen
  • Prestandatrick för poängberäkning
  • Återanvända poängberäkningen utanför Problemlösaren

Optimeringsalgoritmer

  • Search Rymdens storlek i den verkliga världen
  • Hittar Planner den optimala lösningen?
  • Översikt över arkitekturen
  • Översikt över optimeringsalgoritmer
  • Vilka optimeringsalgoritmer ska jag använda?
  • Lösare fas
  • Översikt över omfång
  • Uppsägning
  • SolverEventListener
  • Anpassad SolverPhase

Val av flytt och grannskap

  • Flytt och grannskapsintroduktion
  • Allmänna flyttväljare
  • Kombinera flera MoveSelectors
  • EntitySelector (på engelska)
  • ValueSelector (på engelska)
  • Allmänna väljarfunktioner
  • Anpassade flyttningar

Heuristik för konstruktion

  • Första passformen
  • Bästa passform
  • Avancerad girig passform
  • den billigaste insättningen
  • Ångra infogning

Lokal sökning

  • Lokala Search begrepp
  • Bergsklättring (enkel lokal Search)
  • Tabu Search
  • Simulerad glödgning
  • Sent godkännande
  • Stegräkning av backklättring
  • Sen simulerad glödgning (experimentell)
  • Använda en anpassad Termination, MoveSelector, EntitySelector, ValueSelector eller Acceptor

Evolutionära algoritmer

  • Evolutionära strategier
  • Genetiska algoritmer

Hyperheuristik

Exakta metoder

  • Brute Force
  • Djupet först Search

Benchmarking och tweaking

  • Hitta den bästa konfigurationen av Problemlösaren
  • Att göra ett riktmärke
  • Rapport om riktmärken
  • Sammanfattande statistik
  • Statistics per datauppsättning (graf och CSV)
  • Avancerad benchmarking

Upprepad planering

  • Introduktion till upprepad planering
  • Planering av säkerhetskopiering
  • Kontinuerlig planering (fönsterplanering)
  • Planering i realtid (händelsebaserad planering)

Drools

  • Kort introduktion till Drools
  • Skriva partiturfunktion i Drools

Integration

  • Överblick
  • Beständig lagring
  • SOA och ESB
  • Annan miljö
  21 timmar

Antal deltagare



Price per participant

Vittnesmål (1)

Relaterade Kurser

Relaterade Kategorier