Kursplan

Dag 1: Introduktion & Översikt av AUTOSAR-arkitektur

  • Introduktion till AUTOSAR Classic Platform
  • Mjukvarulager och ECU-arkitektur
  • Rollen för grundläggande mjukvara (BSW) och lagerad arkitektur
  • Mikrokontrollersabstraktionslager (MCAL)
  • Introduktion till AUTOSAR-konfigurationsmetodik och XML-baserad flöde
  • Översikt av ETAS ISOLAR-A/B

Dag 2: Tjänster och ECU-abstraktionslager

  • Översikt av tjänstelager
  • Watchdog Manager (WdgM)
  • Diagnostikhanterare (DEM)
  • NVRAM Manager (NvM)
  • ECU-abstraktionslager
  • I/O-hårdvara gränssnitt
  • Kommunikation och minnesabstraktion
  • Grundläggande om operativsystem (OS) och minnesoperanderingslägen

Dag 3: Kommunikationsstack och runtime-miljö

  • Grundläggande om COM-stack: PDUR, COM, CAN/LIN-drivrutiner
  • AUTOSAR OS: uppgifter, schemaläggning, händelser
  • RTE (Runtime Environment)
  • Rollen i integration av applikations- och BSW-mjukvara
  • Process för generering av RTE

Dag 4: Systemintegration & Konfigurationspraktik

  • Konfigurationverktyg: detaljerad användning av ETAS ISOLAR-A och B
  • Systemkonfigurations- och integrationsarbetsflöde
  • Integration av applikationsmjukvarukomponenter (SWCs)
  • Felsökning och felhantering vid integration
  • AUTOSAR-projektarbetsflöde och bästa praxis

Krav för installation (måste bekräftas):

Mjukvara:

  • ETAS ISOLAR-A och/eller ISOLAR-B (senaste version)
  • AUTOSAR-schema (t.ex., 4.2.x eller 4.3.x beroende på projekt)
  • Kompileringsverktygskedja (t.ex., GNU ARM eller IAR för kodgenereringssimulering)
  • Demonstrationsprojekt med BSW som tillhandahålls av ETAS eller anpassad installation
  • XML/XSD-valideringsverktyg (valfritt)

Hårdvara (om på plats eller hybrid):

  • Utvärderingskort (t.ex., Infineon TriCore AURIX eller NXP S32K)
  • Felsökare (Lauterbach, iSYSTEM eller PEmicro)
  • CAN-gränssnitt (USB-to-CAN om fysisk buss simuleras)

Krav

  • Förståelse för inbäddade system och mikrokontrollersarkitektur
  • Erfarenhet av realtidsystem eller bilindustristyrenhetsutveckling (ECU)
  • C-programmerings erfarenhet, programmerings erfarenhet

Målgrupp

  • Inbäddade mjukvaruutvecklare som börjar med AUTOSAR Classic Platform
  • Bilindustrisystemutvecklare som arbetar med ECUs och mikrokontroller
  • Mjukvaruintegratörer och utvecklare som är involverade i AUTOSAR BSW-konfiguration och integration
  • Inga som använder verktyg som ETAS ISOLAR-A/B, DaVinci Developer eller liknande
 28 timmar

Antal deltagare


Pris per deltagare

Kommande Kurser

Relaterade Kategorier