Kursplan

Introduktion till industriella virtuella miljöer

  • Användningar inom tillverkning, energi och drift
  • Översikt över Unity, Blender och Visual Studio roller
  • Exempel på simuleringar och träningsanvändningsfall

3D-modellering med Blender

  • Grunderna i Blender-gränssnitt och arbetsflöden
  • Modellering av industriell utrustning och layout
  • Optimering av tillgångar för realtidsrendering

Visualisering med Unity

  • Inställning av Unity-projekt för industriella miljöer
  • Importering och konfigurering av Blender-modeller
  • Tillämpning av material, belysning och animationer

Programmeringsintegration med Visual Studio

  • Konfiguration av Unity med Visual Studio
  • Grunderna i C# för systemlogik
  • Anslutning till externa datakällor och styrsystem

Skapande av interaktiva industriella simuleringar

  • Skapande av användargränssnitt och interaktiva kontroller
  • Simulering av maskindrift och arbetsflöden
  • Hands-on-laboration: byggande av en funktionell simulering

Integration med styrsystem

  • Industriella protokoll och systemanslutning
  • Databyte och övervakning
  • Hands-on-laboration: koppling av Unity-miljö med externa systemdata

Avancerade applikationer och optimering

  • Prestandjustering för industriell skala miljöer
  • Utökning av simuleringar med fysik och automation
  • Fallstudier: tränings- och digitala tvillingapplikationer

Sammanfattning och nästa steg

Krav

  • Grundläggande kunskaper i programmering
  • Kännedom om 3D-modelleringskoncept
  • Förståelse för industriella system eller processer

Målgrupp

  • Industriella ingenjörer
  • Automatiseringsspecialister
  • Simulation- och visualiseringsutvecklare
 21 timmar

Antal deltagare


Pris per deltagare

Vittnesmål (5)

Kommande Kurser

Relaterade Kategorier