Kursplan
Introduktion till industriella virtuella miljöer
- Användningar inom tillverkning, energi och drift
- Översikt över Unity, Blender och Visual Studio roller
- Exempel på simuleringar och träningsanvändningsfall
3D-modellering med Blender
- Grunderna i Blender-gränssnitt och arbetsflöden
- Modellering av industriell utrustning och layout
- Optimering av tillgångar för realtidsrendering
Visualisering med Unity
- Inställning av Unity-projekt för industriella miljöer
- Importering och konfigurering av Blender-modeller
- Tillämpning av material, belysning och animationer
Programmeringsintegration med Visual Studio
- Konfiguration av Unity med Visual Studio
- Grunderna i C# för systemlogik
- Anslutning till externa datakällor och styrsystem
Skapande av interaktiva industriella simuleringar
- Skapande av användargränssnitt och interaktiva kontroller
- Simulering av maskindrift och arbetsflöden
- Hands-on-laboration: byggande av en funktionell simulering
Integration med styrsystem
- Industriella protokoll och systemanslutning
- Databyte och övervakning
- Hands-on-laboration: koppling av Unity-miljö med externa systemdata
Avancerade applikationer och optimering
- Prestandjustering för industriell skala miljöer
- Utökning av simuleringar med fysik och automation
- Fallstudier: tränings- och digitala tvillingapplikationer
Sammanfattning och nästa steg
Krav
- Grundläggande kunskaper i programmering
- Kännedom om 3D-modelleringskoncept
- Förståelse för industriella system eller processer
Målgrupp
- Industriella ingenjörer
- Automatiseringsspecialister
- Simulation- och visualiseringsutvecklare
Vittnesmål (5)
Tränaren var mycket kunnig, var till stor hjälp.
Thilini Alwis - Te Manawa Taki Trauma System
Kurs - Visual Studio 2022 IDE
Maskintolkat
Learning about the software
Peter - Coleg Cambria
Kurs - Blender: 3D Modeling Fundamentals
praktiska exempel och felsökning av verkliga problem (under skapandet av verkliga projekt, spel etc.), jag menar god praxis och hur det verkliga projektarbetet ser ut
Michal Orlinski - relayr sp. z o.o.
Kurs - VR rapid prototyping in Unity3D for architecture showcasing
Maskintolkat
I liked the fact the all the questions we prepared beforehand were answered; also the 90 minute challenge to create a little game at the end was a good fun!
Peter Melchart - Greentube IES GmbH
Kurs - Unity: Developing 3D Games with C# and Javascript
I really enjoyed the practical exercises.