Kursplan

Introduktion

  • Blender vs Autodesk 3ds Max vs Cinema 4D
  • Översikt över Blenders funktioner och fördelar

Komma igång

  • Installation av Blender
  • Grundläggande modelleringskoncept
  • Navigation i gränssnittet

Redigeringsgrunderna

  • Typer av redigerare
  • Byta mellan redigerings- och objektlägen
  • Vertices, kanter och ytor
  • Redigering av mesh-data och objekt

Modellering av Meshar

  • Modelleringslägen
  • Strukturering av meshar
  • Lägga till primitiver
  • Val och redigering av meshar
  • Objektdata, vertexgrupper och anpassad data
  • UV-kartor och avveckling
  • Meshanalys och retopologi

Skulptering och målning

  • Aktivering av valmaskering
  • Användning av penselverktyget
  • Formgivning av modeller i skulpteringsläge
  • Adaptiva skulpteringsmetoder
  • Redigering av UV-texturer och bilder

Rendering av 3D-scener

  • Renderingsmotorer i Blender
  • Eevee, cycles, och arbetsbänken
  • Användning av kameror, ljuskällor och material
  • Skuggning och färghantering
  • Freestyle icke-fotorealistisk (NPR) rendering
  • Användning av lager och pass
  • Rendering och förhandsgranskning av animationer

Exportering av filer

  • Stödda medieformat
  • Exportering av filer till Alembic
  • Användning av Collada-modulen
  • Exportering av filer som USD, SVG och PDF

Felsökning

Sammanfattning och nästa steg

Krav

  • Grundläggande erfarenhet av datoranvändning
  • Kunskap om 3D-modellering

Målgrupp

  • Konstnärer
  • Spelutvecklare
  • Totala nybörjare
 21 timmar

Antal deltagare


Pris per deltagare

Vittnesmål (3)

Kommande Kurser

Relaterade Kategorier