Kursplan
Introduktion
- Blender vs Autodesk 3ds Max vs Cinema 4D
- Översikt över Blenders funktioner och fördelar
Komma igång
- Installation av Blender
- Grundläggande modelleringskoncept
- Navigation i gränssnittet
Redigeringsgrunderna
- Typer av redigerare
- Byta mellan redigerings- och objektlägen
- Vertices, kanter och ytor
- Redigering av mesh-data och objekt
Modellering av Meshar
- Modelleringslägen
- Strukturering av meshar
- Lägga till primitiver
- Val och redigering av meshar
- Objektdata, vertexgrupper och anpassad data
- UV-kartor och avveckling
- Meshanalys och retopologi
Skulptering och målning
- Aktivering av valmaskering
- Användning av penselverktyget
- Formgivning av modeller i skulpteringsläge
- Adaptiva skulpteringsmetoder
- Redigering av UV-texturer och bilder
Rendering av 3D-scener
- Renderingsmotorer i Blender
- Eevee, cycles, och arbetsbänken
- Användning av kameror, ljuskällor och material
- Skuggning och färghantering
- Freestyle icke-fotorealistisk (NPR) rendering
- Användning av lager och pass
- Rendering och förhandsgranskning av animationer
Exportering av filer
- Stödda medieformat
- Exportering av filer till Alembic
- Användning av Collada-modulen
- Exportering av filer som USD, SVG och PDF
Felsökning
Sammanfattning och nästa steg
Krav
- Grundläggande erfarenhet av datoranvändning
- Kunskap om 3D-modellering
Målgrupp
- Konstnärer
- Spelutvecklare
- Totala nybörjare
Vittnesmål (3)
Learning about the software
Peter - Coleg Cambria
Kurs - Blender: 3D Modeling Fundamentals
praktiska exempel och felsökning av verkliga problem (under skapandet av verkliga projekt, spel etc.), jag menar god praxis och hur det verkliga projektarbetet ser ut
Michal Orlinski - relayr sp. z o.o.
Kurs - VR rapid prototyping in Unity3D for architecture showcasing
Maskintolkat
I liked the fact the all the questions we prepared beforehand were answered; also the 90 minute challenge to create a little game at the end was a good fun!