Kursplan
Introduktion & nuvarande tillstånd av ARToolKit
- Historik och utveckling till artoolkitX, öppen källkodshantering
- Markerbaserad vs. naturlig funktionsspårning, stöd för streckkodsmärkare
- Stödda plattformar (Android, iOS, skrivbord) och plugin-integreringar (Unity, OpenSceneGraph)
Inställning av Miljö
- Installation av artoolkitX, SDK:er för mobila plattformar
- Inställning av Unity eller OpenSceneGraph-integrering
- Konfiguration av behörigheter för kamera, GPS, kompass och filåtkomst
Märkare, Kalibrering & Naturlig Funksionsspårning
- Skapande och användning av fyrkantiga märkare och streckkodsmärkare
- Naturlig funktionsspårning (NFT): principer och arbetsflöden
- Kamerakalibrering, förvrängningskorrigering, stöd för stereokameror
Överlagring av Virtuellt Innehåll & Rendering
- Överlagring av 2D- och 3D-innehåll över livekameraström
- Belysning, ocklusion och shaderbaser för realistisk rendering
- Prestandaöverväganden på mobila enheter: optimering av bildhastighet och minnesanvändning
Sensorintegration & Externa Inmatningar
- Användning av GPS- och kompassdata för att orientera AR-innehåll i förhållande till den verkliga världen
- Åtkomst till kameraparametrar, igenkänning av brännvidd och sensorkalibrering
- Integration med OpenCV för bildförbehandling och förbättringar (t.ex. filtrering, stabilisering)
Användning av Externa Motorer (Unity / OpenSceneGraph)
- Inställning av ett projekt i Unity med ARToolKit-plugin
- Synkronisering av ARToolKit-märkare/NFT-spårningsdata i Unity-scener
- Användning av OpenSceneGraph för avancerad rendering eller GPU-baserat 3D-innehåll
Felsökning, Prestanda & Distribution
- Vanliga problem: belysning, markeringsspårningsfel, fördröjningar
- Optimering för mobila enheter: texturstorlekar, multitrådar, minnesanvändning
- Förpackning för Android/iOS, testning på riktiga enheter, felsökningsverktyg
Sammanfattning och Nästa Steg
Krav
- Programmerfärdigheter i vilket språk som helst
- Grundläggande förståelse för 3D-grafik eller renderingskoncept
- Bekantskap med inställning av miljö för mobilutveckling
Målgrupp
- Mobila och AR-utvecklare
- Datorsynsutvecklare
- Utvecklare av interaktiv media
Vittnesmål (5)
My apologies, there is no markup structure provided. Please include the structured markup format.
Grzegorz - Comp S.A.
Kurs - BLoC Pattern
Maskintolkat
Edward är en fantastisk facilitator
Zibusiso Ncube - Agricatural Research Council
Kurs - Ionic 4 and Angular for Developers
Maskintolkat
Miguel's knowledge of the subject was extensive. He made the training easy to understand and the flow was balanced; adding on to each section with new features as needed. He covered everything that was asked and answered each and every question thoroughly. It was a very pleasant experience.
Paul Coaton - SEMPCheck Services
Kurs - Flutter Development Bootcamp with Dart
The trainer was enthusiastic, kind, and loved the topic
Isaac Murphy - Royal New Zealand Airforce
Kurs - Build Native iOS and Android Apps with Flutter
Learning the steps required to implement the MVVM model.