Kursplan

Introduktion & nuvarande tillstånd av ARToolKit

  • Historik och utveckling till artoolkitX, öppen källkodshantering
  • Markerbaserad vs. naturlig funktionsspårning, stöd för streckkodsmärkare
  • Stödda plattformar (Android, iOS, skrivbord) och plugin-integreringar (Unity, OpenSceneGraph)

Inställning av Miljö

  • Installation av artoolkitX, SDK:er för mobila plattformar
  • Inställning av Unity eller OpenSceneGraph-integrering
  • Konfiguration av behörigheter för kamera, GPS, kompass och filåtkomst

Märkare, Kalibrering & Naturlig Funksionsspårning

  • Skapande och användning av fyrkantiga märkare och streckkodsmärkare
  • Naturlig funktionsspårning (NFT): principer och arbetsflöden
  • Kamerakalibrering, förvrängningskorrigering, stöd för stereokameror

Överlagring av Virtuellt Innehåll & Rendering

  • Överlagring av 2D- och 3D-innehåll över livekameraström
  • Belysning, ocklusion och shaderbaser för realistisk rendering
  • Prestandaöverväganden på mobila enheter: optimering av bildhastighet och minnesanvändning

Sensorintegration & Externa Inmatningar

  • Användning av GPS- och kompassdata för att orientera AR-innehåll i förhållande till den verkliga världen
  • Åtkomst till kameraparametrar, igenkänning av brännvidd och sensorkalibrering
  • Integration med OpenCV för bildförbehandling och förbättringar (t.ex. filtrering, stabilisering)

Användning av Externa Motorer (Unity / OpenSceneGraph)

  • Inställning av ett projekt i Unity med ARToolKit-plugin
  • Synkronisering av ARToolKit-märkare/NFT-spårningsdata i Unity-scener
  • Användning av OpenSceneGraph för avancerad rendering eller GPU-baserat 3D-innehåll

Felsökning, Prestanda & Distribution

  • Vanliga problem: belysning, markeringsspårningsfel, fördröjningar
  • Optimering för mobila enheter: texturstorlekar, multitrådar, minnesanvändning
  • Förpackning för Android/iOS, testning på riktiga enheter, felsökningsverktyg

Sammanfattning och Nästa Steg

Krav

  • Programmerfärdigheter i vilket språk som helst
  • Grundläggande förståelse för 3D-grafik eller renderingskoncept
  • Bekantskap med inställning av miljö för mobilutveckling

Målgrupp

  • Mobila och AR-utvecklare
  • Datorsynsutvecklare
  • Utvecklare av interaktiv media
 7 timmar

Antal deltagare


Pris per deltagare

Vittnesmål (5)

Kommande Kurser

Relaterade Kategorier