Kursplan

1. VÄGLEDANDE PRINCIPER

Centrala principer för användarcentrerad design

Introduktion av ISO9241 som en viktig standard inom användbarhetsområdet

Tydliggör skillnaderna mellan användbarhet och användarupplevelse

Identifiera användarnas behov och mål på ett säkert sätt

2. UNDERSÖKNING AV ANVÄNDARE

Ange korrekta komponenter för användning

Hantverksmetoder för målgruppsintervjuer

Definiera skillnaden mellan observation och tolkning

Samla in och analysera kvalificerad användardata

Utveckla forskningstekniker och metoder

3. ÅSKÅDLIGGÖRA ANVÄNDNINGSSAMMANHANGET

Identifiera potentiella användare av din produkt eller ditt system

Skapa dina produktpersonas, tolka deras behov

Klargöra principen i Hicks lag om förhållandet mellan antalet val av användargränssnitt och den kognitiva belastningen

Tillstånd och hantering av elementen i användarberättelser

4. MÄTNING AV ANVÄNDBARHET

Definiera användbarhet i olika termer av effektivitet, ändamålsenlighet och tillfredsställelse

Använd beteendedata för att identifiera bra och dåliga designidéer

Välj mellan designalternativ med hjälp av a/b-testmetoden

Förklara värdet av iterativ design

5. INFORMATIONSARKITEKTUR

Skapa en strukturerad upplevelse av oorganiserad information

Utveckla ett ordentligt flöde mellan en person och en produkt eller tjänst

Organisera, strukturera och etikettera innehåll, funktioner och egenskaper

Kontrastera en implementeringsmodell, mental modell och konceptuell modell

6. UTFORMNING AV INTERAKTION

Självständigt beskriva olika designmönster för användargränssnitt

Välja rätt interaktiv kontroll i en användargränssnittsdesign

Definiera enkelt begreppet progressiv redovisning

Förklara skillnaden mellan interaktionsdesign och en informationsarkitektur

Definiera vikten av konsekvens i utformningen av användargränssnitt

7. VISUELL UTFORMNING

Skapa användargränssnittsdesign som utnyttjar universella principer för visuell design.

Identifiera bra och dåliga sidlayouter

Välja rätt interaktiv kontroll i en användargränssnittsdesign

Förbättra dina forskningsinsikter med hjälp av eyetracking-metodik

8. PROTOTYPER AV GRÄNSSNITT

Välj mellan olika typer av prototyper, t.ex. papper och elektronik

Beskriva skillnaderna mellan prototyper och skisser

Identifiera flera olika designlösningar innan du bestämmer dig för en specifik designlösning

Sketch Prototyper av papper praktiskt taget

9. UTVÄRDERING AV ANVÄNDBARHET

Kom ihåg Jacob Nielsens användbarhetsheuristik och andra användbarhetsprinciper

Ange de olika typerna av användbarhetsbedömning

Registrera data från användbarhetsutvärderingar

Utvärdera användbarheten hos system genom att tillämpa användbarhetsheuristik.

Krav

Det finns inga specifika krav som krävs för att gå denna kurs.

 28 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (7)

Upcoming Courses

Relaterade Kategorier