Kursplan

1. VIKTIGA PRINCIPER

  • Nyckelprinciper för användarcentrerad design

  • Introduktion av ISO9241 som en viktig standard inom användbarhetsområdet

  • Förtydliga skillnaderna mellan användbarhet och användarupplevelse

  • Identifiera med säkerhet användarnas behov och mål

2. ANVÄNDARFORSKNING

  • Ange korrekta komponenter för användning

  • Hantverksmetoder för målgruppsintervjuer

  • Definiera skillnaden mellan observation och tolkning

  • Samla in och analysera kvalificerad användardata

  • Utveckla forskningstekniker och metoder

3. ILLUSTRERING AV ANVÄNDNINGSSAMBAND

  • Identifiera potentiella användare av din produkt eller ditt system

  • Skapa dina produktpersonas, tolka deras behov

  • Förtydliga Hicks Law-principen om förhållandet mellan antalet val av användargränssnitt och den kognitiva belastningen

  • Ange och hantera elementen i användarberättelser

4. MÄTNING AV ANVÄNDBARHET

  • Definiera användbarhet i olika termer av effektivitet, effektivitet och tillfredsställelse

  • Använd beteendedata för att identifiera bra och dåliga designidéer

  • Välj mellan designalternativ med a/b-testmetod

  • Förklara värdet av iterativ design

5. INFORMATIONSARKITEKTUR

  • Skapa en strukturerad upplevelse från oorganiserad information

  • Utveckla ett ordentligt flöde mellan en person och en produkt eller tjänst

  • Organisera, strukturera och märk innehåll, funktioner och funktioner

  • Kontra en implementeringsmodell, mental modell och konceptuell modell

6. INTERAKTIONSDESIGN

  • Beskriv med tillförsikt olika designmönster för användargränssnitt

  • Välj rätt interaktiv kontroll i en användargränssnittsdesign

  • Definiera enkelt begreppet progressiv avslöjande

  • Ange skillnaden mellan interaktionsdesign och en informationsarkitektur

  • Definiera vikten av konsekvens i design av användargränssnitt

7. VISUELL DESIGN

  • Skapa användargränssnittsdesigner som utnyttjar universella principer för visuell design.

  • Identifiera bra och dåliga sidlayouter

  • Välj rätt interaktiv kontroll i en användargränssnittsdesign

  • Förbättra dina forskningsinsikter med eyetracking-metodologi

8. PROTOTYP AV GRÄNSSNITT

  • Välj mellan olika typer av prototyper, till exempel papper och elektronik

  • Beskriv skillnaderna mellan prototyper och skisser

  • Identifiera flera olika designlösningar innan du bestämmer dig för en specifik designlösning

  • Sketch pappersprototyper praktiskt taget

9. ANVÄNDBARHETSUTVÄRDERING

  • Kom ihåg Jacob Nielsens användbarhetsheuristik och andra användbarhetsprinciper

  • Ange de olika typerna av användbarhetsutvärdering

  • Registrera data från användbarhetsutvärderingar

  • Utvärdera användbarheten av system genom att tillämpa användbarhetsheuristik.

Krav

Det finns inga specifika krav som krävs för att gå denna kurs.

 28 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (7)

Upcoming Courses