Kursplan
Modul 1
- Analys av erbjudanden om personlig utlåning
- Vilken information måste kunderna lämna till oss?
- Vilken extra information ska kunderna ge oss?
- Hur analyserar vi informationen för att kontrollera dess äkthet?
- CAMPARI som en minnesregel för att analysera förslag på personlig utlåning
- Karaktär: vad vet vi om kunden – till exempel deras tidigare erfarenhet hos banken och tidigare lånehistorik
- Förmåga: var kommer återbetalningarna ifrån – vilka "över" kontanter har kunden för att finansiera återbetalningen av lånet?
- Marginal: vad är den korrekta räntan för utlåningen – detta är den "hyra" som vi ber kunden att betala för våra pengar och som kommer att återspegla lämplig risknivå
- Syfte: varför vill kunden ha lånet – köper/finansierar de ett köp som är acceptabelt för banken och är återbetalningstiden lämplig för denna typ av köp?
- Belopp: hur mycket vill kunden låna – bidrar de med något till köpeskillingen eller ber man banken om att låna ut 100 %?
- Återbetalning: hur ser återbetalningsplanen ut – kommer kunden att kunna upprätthålla dessa betalningar under lånets löptid?
- Försäkring: vilken säkerhet (säkerhet) skulle vi förvänta oss att erbjudas – hur lätt kommer det att vara att prefektera denna säkerhet och ge banken den "försäkring" den vill ha?
Modul 2
Interaktion mellan långivare och kund
- Förstå beteenden
- Hur utvecklas vårt beteende av tidigare interaktioner (både inom och utanför banken)?
- Hur utvecklas våra kunders beteende också genom många interaktioner
- Hur kan vi säkerställa att vi förstår kundernas beteenden och, lika viktigt, att de förstår våra...?
- Effektiv Communication
- Vad menar vi med effektiv Communication?
- Hur påverkas Effektiv Communication av första intrycket?
- Hur påverkas Effektiv Communication av olika kommunikationssätt: ansikte mot ansikte / ljud / e-post / etc.?
- Bygga (och upprätthålla) relationer
- Att förstå emotionell intelligens när det gäller att bygga (och behålla) relationer med kunder – och, av en slump, med kollegor...
- Använda Golemans 5 steg till emotionell intelligens i kundinteraktioner
- Självinsikt
- Själv-Management
- Motivation
- Empati
- Sociala färdigheter
- Nivåerna av relation – och hur vi uppnår dem
- Bernmodellen för kommunikation – och dess koppling till relationer
- Teknik för intervjuer
- Att få rätt information
- Kontrollera att informationen är korrekt i diskussioner
- Utmana oklarheter (eller information som verkar vara felaktig)
- Be om alternativ / Erbjuda alternativ
- Effektiva lyssningstekniker
Modul 3
- Att fatta beslutet
- Hur kommer vi fram till rätt beslut?
- Balansera "för- och nackdelar"
- Att analysera CAMPARI-informationen på nytt och sedan...
- Strukturering av utlåningen
- Ställa in lånet för att möta den optimala "formen" av lånet:
- Optimalt för banken
- Optimalt för kunden
- Skapa lämpliga dokument och få dem undertecknade innan du förskotterar pengarna...
- Ställa in lånet för att möta den optimala "formen" av lånet:
- Försäkring
- Vilken säkerhet anser banken är lämplig för denna utlåning?
- Är banken beredd att låna ut utan säkerhet?
- Varför inte...?
- Vilken säkerhet har kunden att erbjuda?
- Hur fulländar banken säkerheten för att säkerställa att den är tillräckligt skyddad i händelse av betalningsinställelse?
- … och få tillbaka!
- Inrätta en lämplig övervakningsprocess för lånet för att säkerställa att återbetalningen alltid (så nära som möjligt) sker enligt tidtabellen.
- Vilka åtgärder behöver vi vidta om återbetalningen avviker från den överenskomna tidtabellen?
- I vilket skede börjar vi oroa oss...?
Modul 4
- Övervakning av utlåningsportföljen
- Vilka regelbundna övervakningsprocesser bör banken ha på plats för hela utlåningsportföljen?
- Vilka är de tidiga varningstecknen som banken bör leta efter?
- I vilket skede betyder dessa tidiga varningssignaler egentligen att lånet (lånen!) är ur funktion?
- Kundinteraktioner (återbesökt)
- Hur kommunicerar banken med kunden nu när utlåningen inte går som överenskommet (och förväntat!)?
- Hur måste den kommunikationsprocessen förändras jämfört med den första kommunikationen när lånet diskuterades?
- Reviderad intervjuteknik
- Förhandlingsförmåga
- Vilka steg krävs för att "förhandla" med kunden för att få bästa möjliga lösning – både för kunden och för banken...?
- Förstå de IVC:er (Incheap, Valuable Concessions) och WAP:er (Walk Away Positions) som är tillgängliga för banken för att nå en överenskommelse
Modul 5
- Osäkra och osäkra fordringar
- Hur avgör banken att ett lån nu är "dåligt"?
- Vilka är de steg som krävs nu för att försöka uppnå återbetalning?
- Vad har förändrats nu med informationen i den ursprungliga CAMPARI-bedömningen?
- Vad är den nuvarande CAMPARI-bedömningen?
- Hur kan banken dra lärdom av tidigare bedömningar som med facit i hand visar sig ha varit felaktiga?
- Hur ska banken boka om låneavtalet?
- När ska banken börja realisera sin säkerhet?
- Vilka rättsliga möjligheter har banken att "tvinga" kunden att betala tillbaka...?
(Valfritt) Modul 6
Kursen kan också omfatta analys och beslutsfattande för utlåning till småföretag – för enskilda näringsidkare, handelsbolag och aktiebolag
- Inklusive bedömning av de mer traditionella källorna till finansiell information genom balansräkningar, resultaträkningar och finansiella prognoser
Vittnesmål (7)
I generally enjoyed the activity after each topic.
JOCELYN BARTOLOME - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Kurs - Credit Risk Management for Consumer Lending
All the topics are all informative and related to our daily life and work. So its really very helpful and useful .
EMMA GABRIEL - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Kurs - Credit Risk Management for Consumer Lending
I obtained a lot of information in my line of work most especially about leadership and how our system works.
HERMAN TENORIO - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Kurs - Credit Risk Management for Consumer Lending
The most like about the training is about the workshop so that we apply what i have learned about the topic.
Janette Base - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Kurs - Credit Risk Management for Consumer Lending
Doing the case study was particularly helpful. The self awareness bit was an eye opener. All in all a great training session.
Zandrea Cabal - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Kurs - Credit Risk Management for Consumer Lending
I genuinely was benefit from the group activity.
LOLITA DELA PENA - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Kurs - Credit Risk Management for Consumer Lending
I really was benefit from the campari / TRUST FORMULA.