Tack för att du skickade din fråga! En av våra teammedlemmar kontaktar dig snart.
Tack för att du skickade din bokning! En av våra teammedlemmar kontaktar dig snart.
Kursplan
1. AR-grunder och AR-ekosystemet
- Introduktion till AR: Definition, historia och utveckling. Skillnader mellan VR, AR och MR (Mixed Reality).
- AR-användningsområden: Branschoverblick (E-handel, Utbildning, Medicin, Spel, Industri).
- Nyckel-AR-tekniker: Spårning (Tracking) – Bildigenkänning, Planupptäckt, Världsspurare, 6DOF vs. 3DOF.
- Mobila ekosystem: Introduktion till ARKit (iOS) och ARCore (Android). Diskussion om deras möjligheter och begränsningar.
- Utvecklingsmiljö: Installering av Unity och konfiguration av AR Foundation.
- Workshop 1: Konfigurera din första AR-projekt.
2. Positionsbestämning och objektplacering
- Grundläggande världsspurare: Horisontella och vertikala plan (Planupptäckt).
- Inmatningshantering: Touch- och gesturigenkänning. Raycasting-koncept i AR.
- Workshop 2: Placera 3D-objekt i den verkliga världen.
- Objekthantering: Användarskalning, rotation och flytt av placerade 3D-modeller.
- Workshop 3: Interagera med objekt. Lägg till kontroller för modellhantering.
- Hållbara ankare: Spara och ladda AR-sessioner.
3. Bildbaserad AR och animering
- Bildigenkänning: Principer, skapa referensbildsbibliotek.
- Workshop 4: Bildbaserad AR: Uppdaga en affisch/grafik och lagra ett 3D-modell eller video över den.
- Animering och visuella effekter: Införa animering i 3D-modeller. Använda partikelsystem i AR.
- Workshop 5: Designförbättringar. Lägg till animeringar och enkla visuella effekter.
- Ansiktsigenkänning och kroppsspurare: Introduktion till filter – principer för drift, 3D-masker.
4. Avancerad spårning och UX/UI i AR
- 3D-objektspurare: Skanning och användning av fysiska objekt som markörer.
- Dolda objekt: Gör virtuella objekt osynliga bakom reella objekt – nyckeln till realism.
- Användargränssnitt (UX/UI) i AR: Designutmaningar, 3D-design, principer för informationstilläge på skärmen (HUD).
- Workshop 6: Gränssnitt och instruktioner: Lägg till ett UI till ditt projekt som indikerar behovet av att skanna en plats.
- AR-moln och delade upplevelser: Introduktion till flerpersonars AR-sessioner.
- Prestandaoptimering: Tips för 3D-modeller, texturer och skript.
5. Publikation, etik och framtiden för AR
- Testa AR-applikationer: Utmaningar i testning (olika ljuskonditioner, miljöer, enheter).
- Publicera applikationer: Export- och publiceringsprocessen för Apple App Store och Google Play Store.
- Framtidstrender inom AR: WebAR, teknologier för AR-glasögon (t.ex., HoloLens, Magic Leap) och potentialen i Mixed Reality (MR).
- Etik, integritet och säkerhet i AR: Lagliga och etiska aspekter relaterade till skanning av användarutrymme och data.
- Avslutningsprojekt: Presentation av deltagarnas färdiga projekt, diskussion om utmaningar och lärandeupplevelser.
Krav
- Ingen tidigare teknisk kunskap krävs
- Ingen tidigare programmeringserfarenhet krävs
- Erfarenhet av markup-språk (HTML, XML etc.) kan vara till hjälp
35 timmar