Kursplan

1. AR-grunder och AR-ekosystemet

  • Introduktion till AR: Definition, historia och utveckling. Skillnader mellan VR, AR och MR (Mixed Reality).
  • AR-användningsområden: Branschoverblick (E-handel, Utbildning, Medicin, Spel, Industri).
  • Nyckel-AR-tekniker: Spårning (Tracking) – Bildigenkänning, Planupptäckt, Världsspurare, 6DOF vs. 3DOF.
  • Mobila ekosystem: Introduktion till ARKit (iOS) och ARCore (Android). Diskussion om deras möjligheter och begränsningar.
  • Utvecklingsmiljö: Installering av Unity och konfiguration av AR Foundation.
  • Workshop 1: Konfigurera din första AR-projekt.

2. Positionsbestämning och objektplacering

  • Grundläggande världsspurare: Horisontella och vertikala plan (Planupptäckt).
  • Inmatningshantering: Touch- och gesturigenkänning. Raycasting-koncept i AR.
  • Workshop 2: Placera 3D-objekt i den verkliga världen.
  • Objekthantering: Användarskalning, rotation och flytt av placerade 3D-modeller.
  • Workshop 3: Interagera med objekt. Lägg till kontroller för modellhantering.
  • Hållbara ankare: Spara och ladda AR-sessioner.

3. Bildbaserad AR och animering

  • Bildigenkänning: Principer, skapa referensbildsbibliotek.
  • Workshop 4: Bildbaserad AR: Uppdaga en affisch/grafik och lagra ett 3D-modell eller video över den.
  • Animering och visuella effekter: Införa animering i 3D-modeller. Använda partikelsystem i AR.
  • Workshop 5: Designförbättringar. Lägg till animeringar och enkla visuella effekter.
  • Ansiktsigenkänning och kroppsspurare: Introduktion till filter – principer för drift, 3D-masker.

4. Avancerad spårning och UX/UI i AR

  • 3D-objektspurare: Skanning och användning av fysiska objekt som markörer.
  • Dolda objekt: Gör virtuella objekt osynliga bakom reella objekt – nyckeln till realism.
  • Användargränssnitt (UX/UI) i AR: Designutmaningar, 3D-design, principer för informationstilläge på skärmen (HUD).
  • Workshop 6: Gränssnitt och instruktioner: Lägg till ett UI till ditt projekt som indikerar behovet av att skanna en plats.
  • AR-moln och delade upplevelser: Introduktion till flerpersonars AR-sessioner.
  • Prestandaoptimering: Tips för 3D-modeller, texturer och skript.

5. Publikation, etik och framtiden för AR

  • Testa AR-applikationer: Utmaningar i testning (olika ljuskonditioner, miljöer, enheter).
  • Publicera applikationer: Export- och publiceringsprocessen för Apple App Store och Google Play Store.
  • Framtidstrender inom AR: WebAR, teknologier för AR-glasögon (t.ex., HoloLens, Magic Leap) och potentialen i Mixed Reality (MR).
  • Etik, integritet och säkerhet i AR: Lagliga och etiska aspekter relaterade till skanning av användarutrymme och data.
  • Avslutningsprojekt: Presentation av deltagarnas färdiga projekt, diskussion om utmaningar och lärandeupplevelser.

 

Krav

  • Ingen tidigare teknisk kunskap krävs
  • Ingen tidigare programmeringserfarenhet krävs
  • Erfarenhet av markup-språk (HTML, XML etc.) kan vara till hjälp
 35 timmar

Antal deltagare


Pris per deltagare

Kommande Kurser

Relaterade Kategorier