Kursplan
Introduktion och kursmål
- Välkomst, agendan och kursresultat
- Anpassning av avslutningsförmågor till företagets säljtarget och värderingar
- Personlig baslinjevurdering och målställning för dagen
Förstå köparens psykologi
- Köparens motiv, beslutsutlösare och riskuppfattning
- Identifiering av ekonomiska, tekniska och personliga beslutsmotiv
- Kartläggning av köparens faser till avslutningsstrategier
Struktureringen av avslutningen: En återgivbar process
- Ramverk för konsekventa, stegbaserade avslutningar
- Skapande av checklists och avslutningsklarhetssignaler
- Anpassning av processen för korta och långvariga sålningstider
Effektiv frågeställning och lyssnande
- Påverkande avslutningsfrågor och när de ska användas
- Aktiva lyssnetekniker för att identifiera dolda invändningar
- Omvandling av svar till tydliga nästegens åtaganden
Hantering av invändningar och förhandlingsstrategier
- Klassificering av invändningar och anpassade svarsmönster
- Förhandlingsprinciper som bevarar marginaler och relationer
- Rollspel: omvandling av invändningar till möjligheter för att avsluta
Avslutningsskript, testavslutningar och språk att använda
- Beprövade avslutnings-skript och anpassbara mallar
- Användning av testavslutningar för att testa beredskap och säkra mikroåtaganden
- Ord och fraser som ökar brådska utan press
Hantering av pristal och värdesamtal
- Ramning av pris som värde och ROI för olika köpare
- Ankningspunkter, bundling och concessionstrategier
- Praktiska scenarier: pitchning av värde och svar på prisinvändningar
Följeuppföljning, åtaganden och efter-avslutningsaktiviteter
- Design av följeupp-frekvenser som bevarar momentumet
- Säkring av explicita åtaganden och nästegens steg skriftligt
- Bästa praxis för överföring till onboardnings- eller leveranslag
Praktiska rollspelsessioner och kamratkning
- Parvis rollspel som täcker vanliga säljare- och köparetyper
- Strukturerad kamratåterkoppling baserat på observerade beteenden
- Förfiningscyklar och coachledna demonstrationer
Handlingplanering och mätning
- Skapande av en personlig 30-dagars avslutningshandlingplan
- Val av enkla mått för att spåra förbättringar i avslutningen
- Förberedande av chefshandover för stöd och kning
Sammanfattning och nästegens steg
Krav
- Grundläggande kunskap om säljprocessen och kundresor
- Erfarenhet av att interagera med potentiella kunder eller befintliga kunder
- Villighet att öva rollspel och ta emot återkoppling från kamrater
Målgrupp
- Säljrepresentanter och kontotjänare
- Fält- och internsäljteam
- Säljledare och teamchefer som ansvarar för avslutningsprestationer
Vittnesmål (3)
Irma var lyhörd för oss som elever och våra affärsbehov. Det var tydligt att hon aktivt lyssnade på oss utifrån den informerade feedback hon sedan gav.
Siobhan - Raintree
Kurs - Digital Marketing for Software-as-a-Service (SaaS)
Maskintolkat
Svar med lösningar och praktisk användning.
Agnieszka - AIRBUS HELICOPTERS POLSKA SP. Z O.O.
Kurs - Google AdWords: Beginner to Advanced
Maskintolkat
Hon kunde enkelt svara på allas frågor... Tydligt tecken på hennes expertis.
Yunus - Vodacom
Kurs - Digital Marketing
Maskintolkat