Kursplan

Introduktion och kursmål

  • Välkomst, agendan och kursresultat
  • Anpassning av avslutningsförmågor till företagets säljtarget och värderingar
  • Personlig baslinjevurdering och målställning för dagen

Förstå köparens psykologi

  • Köparens motiv, beslutsutlösare och riskuppfattning
  • Identifiering av ekonomiska, tekniska och personliga beslutsmotiv
  • Kartläggning av köparens faser till avslutningsstrategier

Struktureringen av avslutningen: En återgivbar process

  • Ramverk för konsekventa, stegbaserade avslutningar
  • Skapande av checklists och avslutningsklarhetssignaler
  • Anpassning av processen för korta och långvariga sålningstider

Effektiv frågeställning och lyssnande

  • Påverkande avslutningsfrågor och när de ska användas
  • Aktiva lyssnetekniker för att identifiera dolda invändningar
  • Omvandling av svar till tydliga nästegens åtaganden

Hantering av invändningar och förhandlingsstrategier

  • Klassificering av invändningar och anpassade svarsmönster
  • Förhandlingsprinciper som bevarar marginaler och relationer
  • Rollspel: omvandling av invändningar till möjligheter för att avsluta

Avslutningsskript, testavslutningar och språk att använda

  • Beprövade avslutnings-skript och anpassbara mallar
  • Användning av testavslutningar för att testa beredskap och säkra mikroåtaganden
  • Ord och fraser som ökar brådska utan press

Hantering av pristal och värdesamtal

  • Ramning av pris som värde och ROI för olika köpare
  • Ankningspunkter, bundling och concessionstrategier
  • Praktiska scenarier: pitchning av värde och svar på prisinvändningar

Följeuppföljning, åtaganden och efter-avslutningsaktiviteter

  • Design av följeupp-frekvenser som bevarar momentumet
  • Säkring av explicita åtaganden och nästegens steg skriftligt
  • Bästa praxis för överföring till onboardnings- eller leveranslag

Praktiska rollspelsessioner och kamratkning

  • Parvis rollspel som täcker vanliga säljare- och köparetyper
  • Strukturerad kamratåterkoppling baserat på observerade beteenden
  • Förfiningscyklar och coachledna demonstrationer

Handlingplanering och mätning

  • Skapande av en personlig 30-dagars avslutningshandlingplan
  • Val av enkla mått för att spåra förbättringar i avslutningen
  • Förberedande av chefshandover för stöd och kning

Sammanfattning och nästegens steg

Krav

  • Grundläggande kunskap om säljprocessen och kundresor
  • Erfarenhet av att interagera med potentiella kunder eller befintliga kunder
  • Villighet att öva rollspel och ta emot återkoppling från kamrater

Målgrupp

  • Säljrepresentanter och kontotjänare
  • Fält- och internsäljteam
  • Säljledare och teamchefer som ansvarar för avslutningsprestationer
 7 timmar

Antal deltagare


Pris per deltagare

Vittnesmål (3)

Kommande Kurser

Relaterade Kategorier