Kursplan

Lägger Grunden

  • Definiera varumärke, varumärkesmarknadsföring, varumärkesidentitet, varumärkesuppfattning och varumärkets rykte
  • Förhållandet mellan varumärkets styrka och ett företags bottenlinje

Kraften i en Online Brand Audit

  • Vad är ett varumärkes digitala fotavtryck och varför är det avgörande för företagets hälsa idag?
  • Hur en samling av flera beröringspunkter slutligen formar ett varumärkes bild och uppfattning
  • När man ska genomföra en online brand audit
  • Värdet av att regelbundet genomföra online brand audits
  • Ramverket för online brand audit och vad som kommer att följa

Företagsöversikt och Anpassning

  • Jämföra och identifiera företagets nuvarande prioriteringar, mål och mikro/makrofaktorer som påverkar företaget som helhet
  • Utkasta Online Brand Audits mål för att säkerställa att ramverket har klar riktning

Utvärdering av Online tillgångar

  • Utvärdera ett varumärkes ägda onlinekanaler för styrkor och svagheter för att se hur företagets kontrollerade onlinevarumärkesnärvaro framträder för kunderna
  • Vilka är sätt som ett varumärkes egna kommunikationer kan antingen skada eller hjälpa varumärkets image?
  • En universell checklist över vad alla företag bör titta efter när man utvärderar online-tillgångar

Online Reputationsaudit

  • SEO audit: En stor del av ett varumärkes online rykte är hur det rankas av sökmotorer
  • Hur kan SEO utvärderas och optimeras idag?
  • Hur AI har förändrat SEO
  • De gamla och nya SEO-riktlinjerna
  • Online Omnämnanden: De kvantitativa och kvalitativa data som avslöjar ett varumärkes sanna rykte och image
  • Att avslöja hur målgrupper och anonyma användare pratar om ett varumärke online genom online social listening
  • Webbanalys: En analys av de mätvärden som håller ett onlineföretag i livet
  • Diagnostisera och identifiera vad som antingen förvirrar kunder vs vad som ökar engagemang genom att titta på nyckelwebbmätvärden: trafik, bounce rate, sidor visade och konverteringsgrad

Konkurrenzanalys

  • Definiera branschen
  • Branschtrender, prognoser och toppspelare
  • Lista över konkurrenter
  • Perceptuell karta: visuellt kartlägga var ett varumärke står inom en konkurrenslandskap i termer av varumärkesuppfattning
  • Att avslöja styrkor och svagheter i varumärkets positionering i jämförelse med konkurrenter

Varumärkesstrategi och taktik

  • Bestämma varumärkets önskade positionering
  • Utveckla varumärkesmarknadsföringsmål
  • Utforma en avslutande varumärkesstrategi direkt baserad på auditens resultat
  • Utveckla en integrerad marknadskommunikationsplan för att driva resultat
  • Utveckla nyckeltal och ett spårningssystem för att utvärdera framsteg och framgång

När man ska använda AI i en Online Brand Audit

  • 3 områden där professionella kan använda AI i auditprocessen för effektivitet
  • 3 områden att undvika att använda AI när man genomför en online brand audit

Krav

  • En grundläggande förståelse av marknadsföringsprinciper och termer

Denna kurs är relevant för team eller professionella:

  • Som överväger ett rebranding
  • Som vill förflytta eller stärka en varumärkets befintliga positionering
  • Som expanderar till en ny marknad eller bransch
  • Som vill nå nya målgrupper och kundgrupper
  • Som vill skapa varumärkesstrategier som bättre överensstämmer med bredare affärsmål
  • Som vill bygga ett mer konkurrenskraftigt varumärke
  • Som upplever minskning i varumärkes- och marknadsprestanda
  • Som upplever skada på varumärkets anseende eller rykte eller vill förfina varumärkesbilden
  • Som vill diagnostisera problemområden i varumärkeshantering
  • Som behöver uppdatera marknadsföringsmaterial
  • Som hanterar inkonsekventa varumärkeselement såsom: budskap, språk, visuella, design, känsla etc.

Målgrupp

  • Marknadsföringschefer
  • Marknadsföringsstrateger
  • Varumärkesstrateger
  • Marknadsföringsbeslutsfattare
  • Marknadsföringsprofessionella i någon kapacitet
  • Design- och kreativa team (sekundär målgrupp)
 21 timmar

Antal deltagare


Pris per deltagare

Vittnesmål (4)

Kommande Kurser

Relaterade Kategorier