Kursplan

Kommunikation och samarbete

  • Kommunikation – vad är kommunikationsstil och varför är det viktigt för effektiv målsättning, motivering och interaktion med team och kollegor
  • Komponenter i effektiv kommunikation
  • Effektivt budskap – verktyg och tekniker


Den moderna "chefen" – modeller för samarbete med team och självorganisation för team

  • om människor "vill villa", så har hela teamet en chans att fungera bra
  • "viljan" att ta beslut självständigt
  • måla mot samma mål
  • att människor vill ena saken och kan en annan
  • stöd för effektiv självorganisation av teamet som system
  • lära sig genom erfarenheter


Kommunikation – grunderna:

  • principer för effektiv kommunikation,
  • ledarskapsstil och reaktioner,
  • proaktiv kommunikation
  • hinder och störningar,
  • feedback
  • verktyg och tekniker för effektiv kommunikation.


Roller och stilar i kommunikation:

  • diagnos och identifiering av föredragna roller och kommunikationsstilar
  • effektiv kommunikation mellan roller och kommunikationsstilar,
  • färger i kommunikation – grund för effektivt samarbete


 Konflikter:

  • problem och konflikter – karakteristik och potentiella orsaker,
  • "konfliktspiralen",
  • effektiv lösen av problem och konflikter


 Kommunikation med omgivningen:

  • processen för kommunikation,
  • kommunikationsplan,
  • informationshantering,
  • kommunikation med omgivningen,
  • Partnerskap och samarbete i organisationen - SRMM® modell
    - Nivåer i modellens mognad
  • Spontanitet (Ad hoc)
  • Procedurer (Procedural)
  • Relationer (Relational)
  • Integrerad samverkan (Integrated)
  • Förutsägbarhet och prognostisering (Predictive)
  • Med vem samarbetar jag?
    - Identifiering av partners
    - Kartläggning av interaktioner med partners
    - Planer för förbättring

 Sammanfattning - bra och dåliga praktiker inom kommunikation och teamledning

Krav

Utbildningen är tänkt som interaktiv, där deltagarnas deltagande når över 80% av tiden. Varje session följer en liknande dynamik: övningar som introducerar nya vanor (byggande av medvetenhet), mini-föreläsningar om tekniker (kunskap), övningar i nya taktiker och tekniker (förmåga). Efter avslutad session får deltagarna hjälpmaterial relaterat till den genomgångna sessionen. Praktiska material sammanfattas med mini-föreläsningar som ger teoretiska grunderna och förklarar de psykologiska mekanismer som deltagarna upplever under arbetet i utbildningslokalen.

 14 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (5)

Upcoming Courses

Relaterade Kategorier