Kursplan
1. Communication och samarbete
- Communication – vad är kommunikationsstil och varför är det viktigt för att effektivt kommunicera mål, motivera och interagera med teamet och kollegorna?
- Komponenter i effektiv kommunikation
- Effektiv kommunikation – verktyg och tekniker
2. Den moderna "chefen" - modeller för samarbete med teamet och teamets självorganisering
- Om folk "vill göra det" har hela laget en bra chans
arbete - "villighet" att fatta självständiga beslut
- Låt oss sikta på ett mål
- att människor vill en sak och kan göra en annan
- Stöd för effektiv självorganisering av teamet som ett system
- Låt oss lära oss genom erfarenhet
4. Communication – Grundläggande:
- principer för effektiv kommunikation,
- ledarstil och reaktioner,
- Proaktiv kommunikation
- hinder och störningar,
- feedback
- Verktyg och tekniker för effektiv kommunikation.
5. Roller och kommunikationsstilar:
- Diagnos och identifiering av föredragna roller och kommunikationsstilar
- effektiv kommunikation mellan roller och kommunikationsstilar,
- Färger i kommunikation – grunden för ett effektivt samarbete
6. Konflikter:
- problem och konflikter – egenskaper och möjliga orsaker,
- "Spiral av konflikt",
- Effektiv problem- och konfliktlösning
7. Communication Med miljön:
- kommunikationsprocessen,
- kommunikationsplan,
- informationshantering,
- kommunikation med miljön,
- Partnerskap och samarbete i organisationen - SRMM-modellen®
- Nivåer för mognadsmodeller
- Spontanitet (Ad hoc)
- Förfaranden (procedurmässiga)
-Relationella
- Integrerat samarbete (Intergated)
- Förutsägbarhet och prognostisering (Prediktiv) - Vem samarbetar jag med?
- Identifiering av partners
- Kartläggning av interaktioner med partners
- Förbättringsplaner
7. Sammanfattning – bra och dålig praxis
Krav
Utbildningen är utformad som interaktiv, med deltagarnas deltagande som når över 80 % av tiden. Varje session följer en liknande dynamik: en övning som öppnar dig för nya vanor (bygga medvetenhet), en miniföreläsning om tekniker (kunskap), öva på nya taktiker och tekniker (färdighet). Efter att ha avslutat varje session får deltagarna stödmaterial relaterat till den diskuterade sessionen. Det praktiska materialet sammanfattas med miniföreläsningar som ger teoretiska grunder och förklarar de grundläggande psykologiska mekanismer som deltagarna upplever när de arbetar i träningsrummet.
Vittnesmål (4)
Explains well the topic.
Gilbert Pineda - Quartzelec Ltd (Philippines Branch)
Kurs - Leadership 101
Clearly explained theory combined with trainer enthusiastically recounting his past experience, making the concepts much more relatable / memorable. Friendly and passionate trainer.
Jacob Tan - Singapore Management University
Kurs - Leadership Development for Engineers
Info about RPA, AI and IoT.
Jubilee Petil - Accenture Inc.
Kurs - Digital Transformation: Disrupting the Common Delivery of the Common Business Landscape
I generally was benefit from the interaction and flexibility.