Kursplan
Kommunikation och samarbete
- Kommunikation – vad är kommunikationsstil och varför är det viktigt för effektiv målsättning, motivering och interaktion med team och kollegor
- Komponenter i effektiv kommunikation
- Effektivt budskap – verktyg och tekniker
Den moderna "chefen" – modeller för samarbete med team och självorganisation för team
- om människor "vill villa", så har hela teamet en chans att fungera bra
- "viljan" att ta beslut självständigt
- måla mot samma mål
- att människor vill ena saken och kan en annan
- stöd för effektiv självorganisation av teamet som system
- lära sig genom erfarenheter
Kommunikation – grunderna:
- principer för effektiv kommunikation,
- ledarskapsstil och reaktioner,
- proaktiv kommunikation
- hinder och störningar,
- feedback
- verktyg och tekniker för effektiv kommunikation.
Roller och stilar i kommunikation:
- diagnos och identifiering av föredragna roller och kommunikationsstilar
- effektiv kommunikation mellan roller och kommunikationsstilar,
- färger i kommunikation – grund för effektivt samarbete
Konflikter:
- problem och konflikter – karakteristik och potentiella orsaker,
- "konfliktspiralen",
- effektiv lösen av problem och konflikter
Kommunikation med omgivningen:
- processen för kommunikation,
- kommunikationsplan,
- informationshantering,
- kommunikation med omgivningen,
- Partnerskap och samarbete i organisationen - SRMM® modell
- Nivåer i modellens mognad - Spontanitet (Ad hoc)
- Procedurer (Procedural)
- Relationer (Relational)
- Integrerad samverkan (Integrated)
- Förutsägbarhet och prognostisering (Predictive)
- Med vem samarbetar jag?
- Identifiering av partners
- Kartläggning av interaktioner med partners
- Planer för förbättring
Sammanfattning - bra och dåliga praktiker inom kommunikation och teamledning
Krav
Utbildningen är tänkt som interaktiv, där deltagarnas deltagande når över 80% av tiden. Varje session följer en liknande dynamik: övningar som introducerar nya vanor (byggande av medvetenhet), mini-föreläsningar om tekniker (kunskap), övningar i nya taktiker och tekniker (förmåga). Efter avslutad session får deltagarna hjälpmaterial relaterat till den genomgångna sessionen. Praktiska material sammanfattas med mini-föreläsningar som ger teoretiska grunderna och förklarar de psykologiska mekanismer som deltagarna upplever under arbetet i utbildningslokalen.
Vittnesmål (5)
Det var trevligt att veta mer om EQ
Itzel Hernandez Diaz
Kurs - Emotional Intelligence (EQ)
Machine Translated
SMART-sessionen var den roligaste delen av utbildningen som hjälpte mig att hantera min tid på rätt sätt. det hjälper mig att sätta mitt mål tydligare och jag kunde verkligen se att SMART Goal kan relatera till nästan allt som Finance, socialt liv, karriär och personlig utveckling.
Manot Sae - MVCI (Thailand) Limited
Kurs - Workshop: Boost your productivity with this new method!
Machine Translated
Jag gillade tränarens engagemang och hur hennes energi involverade även deltagarna, utbildningen var intressant, med många praktiska stödjande fakta och exempel, praktiska övningar. Det var bra!
Jelizaveta (Liza) - ASSTRA Forwarding AG
Kurs - Stress Management and Prevention
Machine Translated
Explains well the topic.
Gilbert Pineda - Quartzelec Ltd (Philippines Branch)
Kurs - Leadership 101
I generally was benefit from the interaction and flexibility.