Kursplan

============== Dag 01 =====================

Införandet

  • Varför BDD?
  • BDD som en förlängning av Agile
  • Agenda för dag 01

Tillämpa BDD i olika skeden av programvaruutvecklingscykeln

  • Före utveckling
  • Under utvecklingen
  • Efter utvecklingen

Ett språk för att styra dem alla

  • Ingenjörer och icke-ingenjörer talar olika språk
  • Överbrygga klyftan genom BDD
  • En förhandsvisning av BDD-språket: Gherkin

BDD:s olika roller

  • BDD som produktkrav (för produktägare)
  • BDD som godkännandekriterium (för utvecklare)
  • BDD som testfall (för testare)
  • BDD som en beskrivning av produkten (för andra intressenter)

Tillbaka till Agile: Allt börjar med användarberättelser

  • Översikt över Agile utvecklingscykeln
  • Rollen som User Stories spelar i utvecklingen av Agile

Frågestund och diskussion

Frågesport

Skapa en Good användarberättelse

  • Att använda rätt språk
    • Roll, Handling, Resultat
  • Ett exempel på en användarberättelse

Aktivitet - Skriva en användarberättelse

  • Att skriva din första User Story - individuell aktivitet
  • Skärpa dina användarberättelser - teamaktivitet
  • Leverera din User Story - teamaktivitet

Användarberättelser i verkliga projekt

  • Gruppdynamik
  • Verktyg och tekniker
  • Användarberättelser i mjukvaruutvecklingscykeln

Vidare till BDD

  • Utöka användarberättelsen
  • Introduktion till funktionsfilen
  • Fånga det förväntade beteendet hos programvara
  • Att föreställa sig hur "oväntat" beteende ser ut

Skapa en Good funktionsfil

  • Använda rätt språk (Gherkin)
    • Givet, när, då
  • Ett exempel på en funktionsfil

Aktivitet - Skriva en funktionsfil - DEL 01

  • Skriva din första funktionsfil - individuell aktivitet
    • Avsnitt för funktioner
    • Avsnittet Scenario
  • Skärpa din funktionsfil - teamaktivitet
  • Leverera din funktionsfil - teamaktivitet

Funktionsfiler i verkliga projekt

  • Gruppdynamik
  • Verktyg och tekniker
  • Användarberättelser i mjukvaruutvecklingscykeln

Frågestund och diskussion

Frågesport

Konfigurera din miljö

  • Att göra Gherkin söt
  • Glädjen i produktivitet

Aktivitet - Skriva en funktionsfil - DEL 02

  • Skriva din funktionsfil - individuell aktivitet
    • Skicka flera argument till ditt scenario
    • Avsnittet Scenariodisposition
  • Skärpa din funktionsfil - teamaktivitet
  • Leverera din funktionsfil - teamaktivitet

Frågestund och diskussion

Frågesport

Avslutande kommentarer


============== Dag 02 =====================

Införandet

  • Sammanfattning av föregående dag
  • Agenda för dag 02

Din egen produkt - en introspektion

  • Beskriva din produkt
  • Rita en bild av din produkt

Utöka testtäckningen

  • Systemets användbarhet
  • Business Krav
  • Business Processer

Aktivitet - Skriva en funktionsfil - DEL 03

  • Skriva din funktionsfil - individuell aktivitet
    • Avsnittet Exempel
    • Återanvända data och scenarier
    • Organisera funktioner och scenarier med taggar
  • Skärpa din funktionsfil - teamaktivitet
  • Leverera din funktionsfil - teamaktivitet

Frågestund och diskussion

Frågesport

Funktionsfilen - Vad du ska utelämna

  • Vad ska lämnas till ingenjörerna
    • Funktionalitet på låg nivå (enhetstester)
    • Uttömmande funktionalitet över flera komponenter (integration och API-testning)

Frågestund och diskussion

Frågesport

Din egen produkt - en introspektion

  • Hur användbar är din produkt?
  • Hur användbar är din produkt för externa användare?

Communication med personer utanför ditt team

Avslutande kommentarer

Krav

  • En förståelse för användarkravsbegrepp
  • Ett kräsna öga för programvarans godhet och brister ur ett slutanvändarperspektiv
  • Programming och testerfarenhet krävs inte

Publik

  • Produktägare och chefer
  • Business Analytiker
  • Manuella testare
  • Slutanvändare av en programvara, en produkt eller ett system
  • Icke-ingenjörer och icke-kodare som är involverade i produktdesign
 14 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (7)

Upcoming Courses