Kursplan

Introduktion till standarder

  •  BPMN, DMN – vad behandlar dessa standarder?
  •  När ska BPMN användas?
  •  När ska DMN användas?

BPM N (Business Processmodell och notation)

Exempel på bassymbolerna BPMN

  •  Verksamhet
  •  Ingångar
  •  Evenemang
  •  Sekvens Flöde
  •  Meddelanden
  •  Artefakter

Orkestrering och Collaborations

  •  Bassänger, deltagare
  •  Korridorer

Meddelandeflöde

  •  Hur man modellerar meddelanden

Processer och aktiviteter

  •  Aktivitet kontra uppgift
  •  Mänsklig interaktion
  •  Typer av uppgifter
  •  Delprocess
  •  Samtalsaktivitet
  •  Loop- och multiinstansaktiviteter

Objekt och data
 Modellering av data


Evenemang

  •    Begrepp
  •  Uppstarts- och avslutningsevenemang
  •  Mellanliggande evenemang
  •  Utlösare
  •  Typer av evenemang
    • Meddelande
    • Timer
    • Fel
    • Eskalering
    • Annullera
    • Ersättning
    • Länk


Gateways

  •  Överväganden om sekvensflöde
  •  Exklusiv inkörsport
  •  Inkluderande nätsluss
  •  Parallell gångväg
  •  Händelsebaserad ingång
  •  Händelsebaserad parallell gateway
  •  Komplex gångväg

DMN (Beslutsmodell och notation)
Introduktion till DMN

  •  Historik
  •  Grundläggande begrepp
  •  Villkor för beslut
  •  Loggbok över beslut
  •  Tillämpningsområde och användningsområden för DMN (mänskligt och automatiserat beslutsfattande)

Villkor för beslut

  •  DRG
  •  Katastrofstatus
  •  Tabell över beslut
  •  Enkelt Expressjonspråk (S-FEEL)
  •  KÄNN

BPM N 2.0 i samband med BPM (Business Process Management)

  •  Processmodellering kontra processutförande
  •  BMPS (Business Process Management Suites) och deras överensstämmelse med BPMN 2.0
  •  Processer och deras koppling till företagets strategier
  •  Processens mål och mått
  •  Processernas sammanhang

Typer av modellering

  •  Orkestrering (privata processer)
  •  Offentliga processer
  •  Koreografi

Elementära BPMN-element

  •  Artefakter, fel, eskaleringar, händelser, Expressjoner
  •  Flödeselement
  •  Gateways, meddelanden, sekvensflöde

Processdesign

  •  Verksamhet
  •  Tilldelning av resurser
  •  Aktörer
  •  Uppgifter
  •  Mänsklig interaktion
  •  Delprocess
  •  Repetitiva aktiviteter
  •  Ingångar

Modellering av en Collaboration

  •  Bassänger, deltagare och banor
  •  Flöde av meddelanden
  •  Användning av deltagare
  •  Användning av ett koreografidiagram

Data

  •  Modellering av data
  •  Datalager
  •  Utförande av provdata

Evenemang

  •  Begrepp
  •  Uppstarts- och avslutningsevenemang
  •  Mellanliggande evenemang
  •  Definitioner av händelser
  •  Behandling av händelser
  •  Tillämpningsområden

Ersättning

  •  Kompensationselement
  •  Utlösande av ersättning
  •  Förhållandet mellan felhantering och kompensation

Krav

Grundläggande förståelse för ett processkoncept.

 28 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (5)

Upcoming Courses

Relaterade Kategorier