Kursplan

Dag 1: Modul 1: Introduktion till äldre och nya BSS

● Vad är äldre BSS? Element av BSS, Fakturering, Medling, Betyg, CRM, Intäktshantering
● Telecom Referens Arkitektur
● SOA-baserad referensarkitektur för företag
● Ny generation av verksamhetssystem och programvara (NGOSS)
● Den förbättrade Telecom Operations Map (eTOM) & ramverk för affärsprocesser.
● Modellen för delade informationsdata (SID)
● Ramverk som kan vara specialiserat för behoven i en viss organisation.
● Telecom Application Map (TAM) & tillämpningsramverk för att skildra applikationernas funktionella fotavtryck i förhållande till de horisontella processerna inom eTOM.
● Den teknikneutrala arkitekturen (TNA)

Nya generationens verksamhetssystem och programvara (NGOSS) vs Legacy - En genomgång av NGOSS

● Löst kopplade distribuerade system
● Applikationskomponenter/återanvändning
● Ett teknikneutralt systemramverk med teknikspecifika implementeringar
● Interoperabilitet med tjänsteleverantörers data/processer
● Tillåter mer återanvändning av affärskomponenter i flera affärsscenarier
● Automatisering av arbetsflöden Äldre
● Den traditionella operatörssystemarkitekturen består av fyra lager,
● Business Lager för supportsystem (BSS), med fokus på kunder och verksamhet
● Samarbetspartners. Hanterar order-, prenumerant-, pris-, betygs- och faktureringsinformation.
● OSS-lager (Operations Support System), uppbyggt kring produkt-, tjänste- och resursinventeringar .
● Nätverkslager – består av nätverkselement och 3:e parts system.
● Integration Layer – för att maximera applikationskommunikation och övergripande lösningsflexibilitet.

Dag-1 Modul 2: Förstå eTOM-modellen

● Strategi, infrastruktur och produkt (SIP) som omfattar planering och livscykelhantering
● Verksamhet som täcker kärnan i den dagliga operativa ledningen
● Företag Management som omfattar hantering av företags- eller affärsstöd
● Marknad, produkt och kund: Översikt över marknaden och företagets erbjudanden på hög nivå
● Service: Produktkomponenter utvecklade av företaget
● Resurs (applikation, databehandling och nätverk): Förbrukas i produktionen av tjänsten
● Leverantör/Partner: Tillhandahålla produkter och tjänster till företaget för produktion av Tjänsten
● Nivå 0: Business Activities som skiljer operativa kundorienterade processer från lednings- och strategiska processer
● Nivå 1: Processgrupperingar inklusive affärsfunktioner och standardprocesser från början till slut
● Nivå 2: Kärnprocesser som kombineras för att leverera serviceströmmar och andra end-to-end-processer
● Nivå 3: Uppgifter och tillhörande detaljerade affärsprocessflöden för "framgångsmodell"
● Nivå 4: Steg och tillhörande detaljerade operativa processflöden med feltillstånd och produkt- och geografiska varianter (där så krävs)
● Nivå 5: Ytterligare nedbrytning i operationer och tillhörande operativa processflöden där så krävs

Dag-1 Modul 3: CRM -1

● Hantera hela livscykeln för en kundförfrågan om produkter.
● Skapa och hantera kundprofiler.
● Hantera alla interaktioner med kunder – förfrågningar, förfrågningar och svar.
● Tillhandahålla uppdateringar av fakturering och andra södergående system på kund-/kontorelaterade
● uppdateringar som skapande, radering, ändring, begäran om fakturor, sluträkning, dubbla räkningar, kreditgränser via mellanprogram.
● Arbeta med Order Management System, Produkt och Service Management komponenter inom CRM.
● Hantera kundpreferenser – Involvera alla kontaktpunkter och kanaler till kunden, inklusive kontaktcenter, butiker, återförsäljare, självbetjäning och fält
tjänst, såväl som via alla medier (telefon, ansikte mot ansikte, webb, mobil enhet, chatt, e-post, SMS, post, kunden' s räkning, etc.).
● Stöd för ett enda gränssnitt för kundkontaktuppgifter, preferenser, kontouppgifter, erbjudanden,
● Utrustning för kundens lokaler, fakturadetaljer, information om faktureringscykeln och

Dag-1 : Modul 4: CRM-2, Big Data Analys, Churn management, Social CRM

● CRM, försäljning och Marketing
● CRM & Tjänst
● Några speciella ämnen inom CRM
● Care Touch - Att ta hand om företagen och den verkställande klassen för att upprätthålla kundrelationer.

● Retention - Tar hand om churn och tar särskild omsorg om att behålla de befintliga kunderna.
● Utgående- backend-bearbetning av CRM
● Mätning av CRM-framgång - CSMM (kundnöjdhet Management och mätning),
● Särskilda lojalitetsprogram och incitamentsprogram är utformade för de privilegierade och de vanliga kunderna ― Belönande relationer
● CRM-utbildning ges till de anställda vid introduktionstillfället.
● Telecom, QoE är ett mått på kundnöjdhet på de tjänster hon upplevde. QoE kan vara tjänstespecifik (t.ex. video-QoE) eller ett övergripande mått
för alla tjänster (t.ex. video, röst och data helt och hållet).
● QoE och S-KPI - som en kollektiv belöning till företaget
● QoE och S-KPI prediktiv modellering från Big Data

Dag 2: Modul 5: Medlingssystem

● Översikt
● Flexibla Business regler
● Automatiserat system för validering av inmatning
● Switchkompatibilitet: Traditionella switchar, som Northern, Lucent, Siemens
och Mitel• Mjuka switchar, som Taqua, GenBand, MetaSwitch, Redcom och
Siemens.VOD-servrar, till exempel Myrio och Motorola.
● Kompatibilitet med dataformat: Kompatibilitet med dataformat, automatiskt meddelande
Bokföring (AMA), Automatiskt meddelande Bokföringsdata, Networking System
(AMADNS), Exchange Message Interface (EMI), en mängd olika samtalsdetaljposter
(CDR), t.ex. de från mjuka omkopplare , Transcend Daily Call Detail (WorldCom),
Standard dagligt utdrag (CenturyLink), DMS-MTX samtalsdetaljpost, Lucent
Flexent/AUTOPLEX Executive Call Processor, kommaavgränsad (.csv) transaktion
filer för VoIP, kommaavgränsade (.csv) transaktionsfiler för VOD
● Meddelande om händelser
● Spårning av filer
● Schemaläggning av processer
● Rapportering

Dag-2 Modul 6: Analytiska verktyg i medling:

● AMA-sökning - Filter baserat på ett enda kriterium eller kombinationer av förinställda AMA
fält- Resultat
● Uppgifter om enskilda poster och totalsummor.
● EMI-sökning
● Filtrera baserat på enstaka eller kombinationer av förinställda EMI-fält.
● Filtrera baserat på positionsparameter med användarkriterier.
● Resultaten placerade i två EMI-branschfilformat
● eller CDG interna format.
● Uppgifter om enskilda poster och totalsummor.
● Användningssökning – Skapa anpassade profiler för att söka i huvud- eller arbetsfiler efter meddelanden
och laddningsregister.
● Anpassade frågor och instrumentpaneler

● Skapa anpassade frågor och instrumentpaneler för rapportering och granskning

Dag-2 Modul 7 Beräkning av kurs

● Betygsätt paket (kontrollera prissättning av transaktioner för daglig användning) -
Passera genom användning med förutbestämt pris-Använd alternativ avgift (moduler, etc.
Använd prisplankod för att fastställa priset

● Betygsätt planer baserade på plats, baserat på specifika datum,
Betygsintervall efter avstånd, platser etc., Differentiering av prisperiod, Semesterbetyg,
Enhets- kontra transaktionsbetyg, Initial och övertidsbedömning
● Prioritet för bearbetning
● Rabatter och diverse avgifter -- urvalskriterier för användning (typ,
undertyp, metod, regler osv.), urvalskriterier för icke-användning (typ, artikeltyp, artikel
undertyp, etc.), kan valda artiklar användas som kvalificerade och/eller valbara artiklar, och
kan begränsas till debiteringar, krediter eller båda; Strukturer på steg- och volymnivåer; Procent
Betyg, fast betyg (endast avgifter)
● Tillåtna värden: fördefinierade användningsmängder (minuter/transaktioner) från det normala
prissättning, åsidosättningsfrekvens som gäller för användning inom specifika prisperioder; användning
Urvalskriterier (typ, undertyp, metod, regler osv.). Statisk och dynamisk kvantitet
(tillägg baserat på specifika transaktioner). poolningsalternativ (ett delningsalternativ
ersättning mellan tjänster). förpoolningsalternativ (en kronologisk tillämpning av
sammanräknad ersättning). Proportionella proportioner, laddningskvantitet och arvsfunktioner; Kvalificerade
artiklar som minimiavgift.

Dag- 2 Modul 8 Faktureringsprocess -1

● Funktioner för fakturering
● Betyg och ; fakturering
● Behandling av betalningar
● Kreditkontroll och inkasso
● Tvister och justeringar
● Tjänster för förskottsbetalning och efterbetalning
● Flerspråkig & Flera valutor
● Uppgörelser mellan transportörer
● Produkter & tjänster
● Ansökningar om rabatter
Typer av fakturering :
● Fakturering i förskott:
● Fakturering efter betalning:
● Fakturering av samtrafik:
● Fakturering av samtrafik
● Roamingavgifter:
● TAP3-protokoll,
● Konvergent fakturering
Fakturering Sofware:

● Convergys IRB, Amdocs Ensemble, AMS Tapestry, Kenan Arbor, Saville Systems
etc.

Dag-3 : Modul 9 Faktureringssystem-2

Avgifter
● Avgifter för produktinitiering
● Periodiska avgifter för produkter
● Avgifter för produktavslutning
● Avgifter för produktupphängning
● Periodiska avgifter för produktupphängning
● Avgifter för återaktivering av produkter
● Avgifter för produktanvändning

Call Detail Record (CDR) - användningen i form av Call Detail Record (CDR)/Usage

Detaljerad post (UDR)

● GSM-telefoni: Röstsamtal -MSC (Mobile Switching Centre)
● SMS -- SMSC
● Datatrafik - GGSN
● MMS-trafik - MMSC
● Roaming CDR:er - partner' s kopplingselement.
CDR-post (ytterligare):
● Faktureringsperiod
● Specificering av fakturering
● Avstängning av fakturering
● Meddelande om påminnelse
● Hård samling Action-Black notering
● Hantering av tvister

Dag-3 : Modul 10 Fakturering och intäkter Management (BRM)

● En funktionell översikt över BRM
● Intäktslivscykeln Management
● Generering av intäkter
● Insamling av intäkter
● Insamling av intäkter
● Analys av intäkter
● Integrationer av affärsapplikationer (ERP)
● Applikationsintegrationsarkitektur för Communications
● Applikation Management Pack för BRM
● Utvidgningar av teknikplattformar

Simulering av intäktsmodell:

● Avgift för dataanvändning baserat på varaktighet och datamängd

● Erbjudande av kampanjer som vänner och familj till röstprenumeranter
● Använd kundprofildata som Friends & Familjedag eller speciell dag för att tillämpa särskilda rabatter
● Ställ in differentierad prissättning och rabatter baserat på användningskvantitet eller volym, t.ex. spenderat belopp eller antal minuter under faktureringsperioden
● Konfigurera prissättning baserat på dag och tid, inklusive veckodag, dag i månaden, helgdag och månad på året
● Sätta upp zondefinitioner och baspriser för telefonianvändning baserat på ursprungs- och termineringszon
● Använd flexibla giltighetsregler för kampanjer, ange till exempel att en rabatt är giltig från första gången den tillämpas under tre månader
● Definiera bunt- och rabattberoende- och exkluderingsregler
● Tillämpa optimala priser för en enskild prenumerant baserat på användning under den senaste faktureringscykeln
● Ge ersättning för avbrutna samtal
● Skräddarsy prissättning av ett erbjudande för en företagskund
● Minska den totala avgiften vid faktureringstillfället genom att utvärdera tröskelvillkor
● Erbjuder incitament för diskontering över flera konton
● Ge rabatter över tjänster för möjligheter till korsförsäljning och merförsäljning
● Aktivera dynamisk rabatt, till exempel, till exempel minskning av avgiften för de 10 mest uppringda numren under den aktuella faktureringscykeln

Dag-3 : Modul 11 BSS i eTOM

● eTOM till eTOM
● eTOM v4 till v14-evolution
● eTOM till NGOSS
● BSS via eTOM till NGOSS
● Nivå 0: Business Activities som skiljer operativa kundorienterade processer från lednings- och strategiska processer
● Nivå 1: Processgrupperingar inklusive affärsfunktioner och standardprocesser från början till slut
● Nivå 2: Kärnprocesser som kombineras för att leverera serviceströmmar och andra end-to-end-processer
● Nivå 3: Uppgifter och tillhörande detaljerade affärsprocessflöden för "framgångsmodell"
Nivå 4: Steg och tillhörande detaljerade operativa processflöden med feltillstånd och produktvarianter och geografiska varianter (där så krävs)
● Nivå 5: Ytterligare nedbrytning i operationer och tillhörande operativa processflöden där så krävs

Dag-3: Modul 12 Avancerat ämne-1: Churn och bedrägeri Management med hjälp av Big Data

● Typer av churn
● Account Churn- När kunden är helt vilse
● Product Churn- Där kunden har sänkt sin prenumerationsprofil
● Minskade utgifter - Där kunden har minskat sina utgifter

Churn Analytics:

● Churn Score - Beräkning av kundbeteende
● Kundvärde – Beräknas utifrån kundens önskemål och tillfredsställelse
Analys av bedrägerihantering

● Kontroll av kollision
● Kontroll av hastighet
● Svart lista
● Kontroll av tröskel
● Kontroll av nya prenumeranter
● Kontroll av mönster
● Kontroll av profil

Krav

Det finns inga särskilda krav för att delta i denna kurs.

 21 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (3)

Upcoming Courses