Kursplan

Modul -1: Introduktion till äldre OSS, Resan till nytt virtualiserat OSS

  • Elements av OSS, Voice/Video/Data/Enterprise
  • Planera och bygga, tillhandahålla & Upprätthålla
  • Kabel, DSL, bredband, trådlöst, stamnät
  • FCAPS
  • Olika typer av hantering: Process, Fel, Prestanda, Kapacitet, Trafik, Arbetsstyrka, Aktivering/Deaktivering, Serviceuppfyllelse, Konfiguration
  • Big Data i OSS/BOSS: Realtidsanalys och beslutsfattande/ Exakt MARKNADSFÖRING: Målinriktning för värdeuppgradering, minskning av kundansättning / Operationell effektivitet - Förebyggande kundvård/ Abonnentcentrerad trafik avlastning

Modul-2: Introduktion till olika typer av äldre nätverkstjänster

  • Vad är ett nätverk?
  • Anslutningsorienterad (kretskoppling)
  • Anslutningslös (paket-/cellväxling)
  • Quality of Service (QoS): Genomströmning, fördröjning, jitter, ringsignaler och omdirigering
  • Teknik för att stödja hög tillförlitlighet: Ringar, extra hårdvara, omdirigering, ytterligare intelligens
  • Nätverk Element (switch/router, överföringsmedia): Twisted pair, Coax, Fiber Optics, Air
  • Teknik: Synchronous Digital Hierarchy (SDH), SONET, (PDH), Arkitektur: Ringar och linjer
  • Dense Wave Division Multiplexing (DWDM)
  • Asynkront överföringsläge (ATM), Frame Relay (F/R)
  • Integrerat stöd för QoS: Tillämpligt för röst, data, video
  • Anslutningsorienterad (PVC, SVC), Arkitektur: Hierarkisk, Internetprotokoll (IP) Mycket hög hastighet – upp till 10 GB
  • Anslutningslös: Arkitektur: Riktad acyklisk graf
  • Flerskiktsservice

Modul-3: Nätverk Management System (NMS)-1: Protokoll, fel, konfiguration

  • Användning av chef och agenter: Protokoll som SNMP (Simple Network Management Protocol), TL1 (Translation Language 1), MMI, Q3, CORBA: SNMP - Simple Network Management Protocol
  • Användning av TCP/IP-stack (SNMP över UDP över IP):
  • Användning av Management informationsbas (MIB): Standard (över 2000) Experimentell, Företagsspecifik, Tillverkare definierar och publicerar proprietära MIB:er, Standard för IP-nätverk och blir det de facto hanteringsprotokollet, Kan användas för fel, prestanda,
  • Konfiguration: SNMPv3 skulle inkludera större möjligheter, Nackdelar med avseende på skalbarhet och säkerhet, Faktureringsmedling via massöverföring av AMA eller CDR, Säkerhet som skulle åtgärdas i SNMPv3
  • Fel: Detektering, isolering och korrigering av onormal drift
  • Konfiguration: Ändra konfigurationen, Samla information om det aktuella tillståndet, Meddelanden om betydande förändringar i tillståndet
  • Bokföring: Hålla koll på kundernas användning av tjänster
  • Prestanda: Samla in statistisk information
  • Tröskelvärde: Underhåll och undersök loggar över systemtillståndshistorik
  • Säkerhet: Skapande, avisering, radering och kontroll av säkerhetstjänster och händelser
  • Felhantering – (på djupet): Larmövervakning, larmrapportering och sammanfattning, felfiltrering och lokalisering, användning av trösklar, felförväntning, larmkorrelation, hantera händelsestormar, fastställa underliggande fel, automatisera korrigerande åtgärder, felkorrigering, vidarebefordra larm (X) .733), Trouble Tickets (X.790), Servicetest, krets, test, loopbacks
  • Configuration Management: Inventering Management, Aktuell status för varje enhet – Vad är tillgängligt, vad som används, vad som är planerat, Hålla reda på enhetsinställningar och hur de fungerar, Provisioning, Definiera konfigurationsinformation, Ange och ändra attributvärden, Tillhandahålla resurser på begäran – Designa och tilldela – Automatisk sökväg, Definiera och ändra relationer Initiera och avsluta nätverksoperationer
  • Distribuera programvara, Ställ klockan
  • Trail Manager

Modul-4:: Nätverk Management System (NMS)-2: Redovisning, prestanda, säkerhet (mer information)

  • Redovisning: Hålla reda på kundanvändning, producera användningsposter - resurser inkluderar krav / avsändare / mottagare - Antal paket/tid (prisbas kontra tidsbaserad användning) - QoS-spårning, service, Communication faciliteter Computer hårdvara
  • Prestandahantering: Prestandaövervakning – prov på olika mätvärden, Trafikdistribution, Procentandel av pakettyper, Fördelning av paketstorlekar, Fördröjningsdistribution, Kollisioner, CRC-fel, Tappade paket, Kanalanvändning, Prestanda Management Kontroll, Larmtrösklar, Trafikkontroll, Prestanda Analys, Registrera statistik för vidare analys - nätverkstrender. Effekt av trafikbelastning, Definiera ett stabilt nätverk
  • Säkerhet: Användarhantering - Access Säkerhet, identifiering, autentisering och auktorisering, omfattning, funktionalitet, granskningsspår, spåra säkerhetshändelser och generera larm, datakryptering: offentlig nyckel, privat nyckel, sessionsnyckel, identifiera attackförsök och blockera dem, Blockering av skadligt innehåll (virus, maskar, etc), Intrångsåterställning

Modul-5: MIB Support & OSS, Inventering Management System

  • RFC1155 Struktur för Management Information RFC1157/ Enkelt nätverk Management Protokoll /RFC1212 Kortfattade MIB-definitioner /RFC1213 Management Informationsbas II (MIB II) /RFC1354 SNMP IP-vidarebefordrantabell /MIB RFC1447-part 2 av RFC1447-parten MIB för 4-versionen MIB för SNMPv2 RFC1471/MIB för Link Control Protocol för PPP RFC1472 /MIB för PPP:s säkerhetsprotokoll RFC1473/MIB för IP Network Control Protocol för PPP RFC1474/MIB för Bridge Network Control Protocol PPP RFC1493 för Managed Objects för broar /RFC1512 FDDI Management Information Base/ RFC1643 Ethernet-liknande gränssnitt Typ MIB
  • Modelltjänst och nätverksinventering som används av alla OSS-processer: Planering - Information om aktuell och planerad kapacitetsanvändning
  • Uppfyllelse - Service och resursförsörjning, Assurance - Topologibaserad korrelation
  • Support: All teknik > Alla tjänster > Alla leverantörer > Automatisk upptäckt > Tjänsteleverantörer har alltid flera lagersystem
  • Fysisk och logisk inventering
  • Serviceinventering

Modul-6: ETOM & OSS

New Generation Operations Systems and Software (NGOSS) vs Legacy - En genomgång

ETOM14 till NGOSS

  • Löst kopplade distribuerade system
  • Applikationskomponenter/återanvändning
  • Ett teknikneutralt systemramverk med teknikspecifika implementeringar
  • Interoperabilitet till tjänsteleverantörens data/processer
  • Tillåter mer återanvändning av affärskomponenter i flera affärsscenarier
  • Arbetsflödesautomatisering

Arv

  • Den traditionella operatörssystemarkitekturen består av fyra lager,
  • Business Lager med stödsystem (BSS), med fokus på kunder och företag
  • partners. Hanterar order-, prenumerant-, pris-, betygs- och faktureringsinformation.
  • Operations Support System (OSS) lager, byggt kring produkt-, tjänste- och resursinventeringar.
  • Nätverkslagret – består av nätverkselement och tredje parts system.
  • Integration Layer – för att maximera applikationskommunikation och övergripande lösningsflexibilitet.
  • Strategi, infrastruktur och produkt (SIP) som omfattar planering och livscykelhantering
  • Verksamhet som täcker kärnan i den dagliga operativa ledningen
  • Företag Management som omfattar företags- eller företagsstöd
  • Marknad, produkt och kund: Överblick över marknaden och företagets erbjudanden
  • Service: Produktkomponenter utvecklade av företaget
  • Resurs (applikation, datorer och nätverk): Används vid produktionen av tjänsten
  • Leverantör/Partner: Tillhandahåller produkter och tjänster till företaget för produktion av Tjänsten
  • Nivå 0: Business Activitier som skiljer operativa kundorienterade processer från ledning och strategiska processer
  • Nivå 1: Processgrupperingar inklusive affärsfunktioner och standard-end-to-end-processer
  • Nivå 2: Kärnprocesser som kombineras för att leverera tjänsteströmmar och andra end-to-end-processer
  • Nivå 3: Uppgifter och tillhörande detaljerade "framgångsmodell" affärsprocessflöden
  • Nivå 4: Steg och tillhörande detaljerade operativa processflöden med felförhållanden och produkt- och geografiska varianter (där så krävs)
  • Nivå 5: Ytterligare nedbrytning i drift och tillhörande operationella processflöden där så krävs

Modul-7: Process Management

  • Processexempel: ORDERUPPFYLLNING > Beställningen inkluderar, Leveransdatum, Kombination av tjänstetyper, Plats
  • Processdesigner
  • Kundupplevelse – QoSMoS
  • Data Management
  • Efterfrågan Management Tjänster
  • Testtjänster
  • Social CRM (nya områden)

Modul-8: Kapacitet Management

  • Framåtblickande kapacitetsplanering: Lång-/medeltidsorienterad, uppifrån-och-ned-orienterad strategi, Typiskt användningsfall: - Framåtblickande kapacitetsplan - Vad-om-analys - Ändringar av nätverksstrukturen
  • Proaktiv kapacitet Management: Medellång/kortsiktig orienterad, Löpande utnyttjandeövervakning, Adaptiv kapacitetsökning, Typiska användningsfall: - Analysera kapacitetstrender - "Just-in-time" kapacitetsjustering - Dynamisk tröskelvärde
  • Tröskelvärdesnivåer underlättar problemrapportering: Användarkonfigurerbara allvarlighetsnivåer underlättar prioritering, Snabb lokalisering av kapacitetsproblem, port, VLAN, bärare, Power, etc. Kan användas mot aktuell eller trenddata

Modul-9: Trend, Webbplats & Frekvens Management

  • Se till att nätverket har rätt storlek: Förstå vad som finns där ute och hur det används, Identifiera underutnyttjat nätverk, Se vilken ny efterfrågan som kommer, Bestäm vad och när du ska bygga
  • Tillåta operatören att skapa "Service Ready Network" > Minska kapacitetsbrist och ordernedfall/fördröjning
  • Plats Management: Modellera det användbara utrymmet på en plats, dvs omkretsen och layouten av ett utrustningsrum
  • Ström och HVAC: Modell av strömförsörjning, generatorer, luftkonditioneringsenheter och deras kapacitet
  • Zon Management: Representerar relationerna mellan en försörjning (t.ex. ström) och de delar av platsen som den betjänar
  • Enhetens placering: Se till att utrustningen är installerad på en lämplig plats med tillräcklig kraft och kylning
  • Google kartintegration

Modul-10: Serviceuppfyllelse

  • Tilldela och aktivera resurser för att stödja nya kundtjänster, t.ex. Quad-spelerbjudande för 100 USD per månad, Bredband – t.ex. 10 MB/sek. per vardag och 20 MB/sek. på helger, Voice – 1000 inrikesminuter plus internationella samtal till 10c per minut > Trådlöst – 1000 SMS, 500 inhemska röstminuter och 1 GB data. Om de överskrids är kostnaderna 1c per SMS eller röstminut eller MB > TV – 50 baskanaler och 4 sportkanaler
  • Orderfångst: Erbjud kunden olika kombinationer av tjänster > Röst > Data > TV > Trådlöst, Med olika prisplaner, Röstminuter, Datahastighet, Datavolym, TV-kanaler, Antal SMS, Stöd för flera beställningsåtgärder, Tillhandahålla, ändra, avbryta, avbryta, ändra

Modul-11: Aktivering och personalledning

  • Arbetsorderuppdrag: Arbetsorderuppdrag, typ/kategori, plats och körtid, vikt
  • Färdigheter: SLA, Engagemangtider, Arbetsinstruktion
  • Aktivering: Användning av aktiveringssystem för att utföra de uppgifter som bestäms av inventeringssystemen med hjälp av API:et för motsvarande elementhanteringssystem, Användning av konfigurationsförmågan hos FCAPS, Används för automatiska åtgärder

Modul-12: Senaste trender inom OSS/BSS-integration, Big Data & IoT i Telecom

  • Virtualisering av OSS/BSS
  • Avancerad analys och Big data
  • Realtidsanalys och beslutsfattande
  • Exakt MARKNADSFÖRING: Inriktning på värdeuppgradering, minskning av kundansättning
  • Operativ effektivitet -Förebyggande kundvård
  • Abonnentcentrerad trafik avlastning
  • Cellplatsoptimering
  • Dynamisk profilering
  • Klicka på Strömanalys

Valfri 4:e dag i Big Data Analytics i OSS

Mål Marketing/ Kund-/abonnentförvärv

  • För att identifiera klienter med högsta hastighet
  • För att identifiera kunder för en given produkt
  • För att identifiera rätt produktuppsättning för en kund (Recommendation Engine)
  • Marknadssegmenteringsteknik
  • Korsförsäljnings- och merförsäljningstekniker
  • Klientsegmenteringsteknik
  • Teknik för prognostisering av försäljningsintäkter

Churn Management och minskning

  • 3 typer av avhopp: aktiv/avsiktlig, roterande/oavsiktlig, passiv ofrivillig
  • 3 klassificering av churned kunder: Total, Hidden, Partial
  • Förstå CRM-variabler för churn
  • Insamling av kundbeteendedata
  • Insamling av kunduppfattningsdata
  • Insamling av kunddemografisk data
  • Rengöring av CRM-data
  • Ostrukturerad CRM-data (kundsamtal, biljetter, e-postmeddelanden) och deras konvertering till strukturerad data för Churn-analys
  • Social Media CRM-nytt sätt att extrahera kundnöjdhetsindex
  • Fallstudie-1: T-Mobile USA: Churn-minskning med 50 %

Nätverksdriftsanalys

Network Operation analytic- rotorsaksanalys av nätverksfel, tjänstavbrott från
metadata, IPDR och CRM:

  • CPU-användning
  • Minnesanvändning
  • QoS-köanvändning
  • Enhetstemperatur
  • Gränssnittsfel
  • IoS-versioner
  • Routing händelser
  • Latensvariationer
  • Syslog-analys
  • Paketförlust
  • Prestandatröskel
  • Enhetsfällor
  • IPDR (IP detailed record) insamling och bearbetning
  • Användning av IPDR-data för abonnentbandbreddsförbrukning, nätverksgränssnitt, modemstatus och diagnostik
  • HFC-information

Big Data OSS/BSS-leverantör/Platform- En jämförande studie

  • IBM & COMVERSE OSS/BSS
  • Flexera OSS-lösning med öppen källkod
  • ETI programvara
  • Ericsson
  • Huawei
  • Nokia
  • Oracle
  • Subex
  • Amdoc
  • Ascom

Krav

Det finns inga specifika krav som krävs för att gå denna kurs.

  21 timmar
 

Antal deltagare


Starts

Ends


Dates are subject to availability and take place between 09:30 and 16:30.

Price per participant

Vittnesmål (5)

Relaterade Kurser

Cisco CCNA Syllabus in 5 Days

  35 timmar

Cisco ASA/Pix Operation

  28 timmar

Relaterade Kategorier