Kursplan

Introduktion till AI i journalistik

  • AI och den digitala nyhetsredaktionen
  • Översikt över generativ AI och stora språkmodeller
  • Användningsområden och globala trender

AI-verktyg för journalistisk skrivande

  • Generering av rubriker och anpassning av ton
  • AI-assisterat skrivande av artiklar och sammanfattningar
  • Prompt-ingenjörstekniker för nyhetsinnehåll

AI i forskning, faktagranskning och redaktionell kvalitet

  • Användning av AI för att validera fakta och upptäcka desinformation
  • Detektering av fördomar och kalibrering av ton
  • Förslag på förbättringar och säkring av stilstänkhet

Automatisering i nyhetsredaktionens arbetsflöden

  • Automatisering av transkribering, undertextning och översättning
  • Taggning, förbättring av metadata och innehållsklustring
  • AI-drivna nyhetsanpassnings- och rekommendationssystem

Etiska överväganden och redaktionell övervakning

  • Öppenhet, författarskap och praxis med människa i loopen
  • Redaktionella policyer för AI-genererat innehåll
  • Regelverk och ansvar i nyhetsredaktionen

Pratisk labb: AI-innehållsgenerering

  • Skrivande och förbättring av exempelartiklar med hjälp av ChatGPT
  • Experimentering med verktyg för detektering och redigering av fördomar
  • Jämförelse av kvalitet mellan mänskligt skrivet och AI-assisterat innehåll

Planering av AI-integration i journalistiska arbetsflöden

  • Design av hybrida människa-AI-innehållspipelines
  • Hantering av redaktionell granskning och överensstämmelse
  • Verktyg, prenumerationer och implementeringsstrategier

Sammanfattning och nästa steg

Krav

  • Grundläggande kunskap om journalistisk skrivning och redaktionella arbetsflöden
  • Kännedom om vanliga digitala publiceringsplattformar
  • Allmänt intresse för AI-assisterade verktyg och deras etiska användning

Målgrupp

  • Journalister och redaktörer
  • Innehållsstrateger och nyhetsredaktionens ledare
  • Medieinnovationsspecialister
 14 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Upcoming Courses

Relaterade Kategorier