Kursplan

Inledning

  • Vad är design?
  • C vs Inbyggd C

Livscykeln för en inbyggd applikation

  • Utvecklingsprocessen
  • Vård- och underhållsprocessen
  • Den utökade livscykeln

Designverktyg

  • Open source vs proprietär 
  • Kompilerare, assemblerare och länkar
  • Bibliotek
  • Felsökare
  • Simulatorer
  • IDE:er

Inbyggda designutmaningar

  • Begränsningar i inbyggd datordesign
  • Kostnadsaspekter
  • Prestanda och effektivitet
  • Energiförbrukning
  • Termisk hantering

Definiera designmål

  • Håll det enkelt
  • Definiera funktionaliteten
  • Definiera programlogiken och strukturen

Systemreliabilitet

  • Tillståndskontroll och underhåll
  • Krav på driftstabilitet
  • Felkällor 

Kodåteranvändning

  • Design utan redundans

Kodabstraktion

  • Dold information
  • Kontextfria moduler

Kodmodularisering

  • Dekomposition
  • Lös koppling
  • Sträng sammanhållning
  • Acykliska beroenden

Kodunderhållbarhet

  • Läslighet
  • Testbarhet
  • Konfigurerbarhet
  • Förbättrad prestanda 

Hårdvaraöverväganden

  • Skalbar termisk designeffekt (TDP)
  • Inbyggd grafik
  • Övrigt

Sammanfattning och slutsats

Krav

  • Grundläggande kunskap om inbyggda system
  • Erfarenhet av programmering i Embedded C
  • Förståelse för grundläggande elektronik

Målgrupp:

  • Utvecklare
 14 timmar

Antal deltagare


Pris per deltagare

Vittnesmål (5)

Kommande Kurser

Relaterade Kategorier