Kursplan

Software Engineering 5 dagar

Dag 1: Projekt Management

  • Projekt- kontra linjehantering samt underhåll och support
  • Projektdefinition och projektformer
  • Management – Allmänna regler och projektledning
  • Management Stilar
  • Vad är speciellt för IT-projekt?
  • Grundläggande projektprocess
  • Iterativ, inkrementell, vattenfalls-, agil och lean projektprocess
  • Projektets faser
  • Projektroller
  • Projektdokumentation och andra artefakter
  • Mjuka faktorer och peopleware
  • PRINCE 2, PMBOK, PMI, IPMA och andra projektstandarder

Dag 2: Business Analys och Requirements Engineering Grunderna

  • Definiera affärsmål
  • Business Analys, hantering av affärsprocesser, förbättring av affärsprocesser
  • Gränsen mellan verksamhets- och systemanalys
  • Systemintressenter, systemanvändare, systemkontext och systemboudaries
  • Varför är kraven nödvändiga?
  • Vad vi kräver Engineering
  • Gränsen mellan kravhantering och arkitektonisk design
  • Var är kravteknik ofta gömd?
  • Kravhantering inom iterativ, lean och agil utveckling och i kontinuerlig integration – FDD, DDD, BDD, TDD
  • Grundläggande kravhanteringsprocess, roller och artefakter
  • Standarder och certifieringar: BABOK, ISO/IEEE 29148, IREB, BCS, IIBA

Dag 3: Grunderna i arkitektur och utveckling

  • Programming Språk – strukturella och objektorienterade paradigm
  • Objektorienterad utveckling – hur mycket är historia, hur mycket är framtiden
  • Modularitet, portabilitet, underhållsmässighet och skalbarhet av arkitekturer
  • Definition och typ av programvaruarkitekturer
  • Verksamhetsarkitektur och systemarkitektur
  • Programming Stilar
  • Programming Miljöer
  • Programming Misstag och hur man undviker och förebygger dem
  • Modellering av arkitektur och komponenter
  • SOA, Web Services och mikrotjänster
  • Automatisk byggnation och kontinuerlig integrering
  • Hur mycket arkitekturdesign finns det på ett projekt?
  • Extrem programmering, TDD och re-factoring

Dag 4: Grunderna i kvalitetssäkring och testning

  • Produktkvalitet: vad är det? ISO 25010, FURPS m.fl.
  • Produktkvalitet, användarupplevelse, Kano-modellen, hantering av kundupplevelser och integrerad kvalitet
  • Användarcentrerad design, personas och andra sätt att göra kvalitet individuell
  • Lagom kvalitet
  • Kvalitetssäkring och kvalitetskontroll
  • Riskstrategier i kvalitetskontroll
  • Kvalitetssäkringens komponenter: krav, processtyrning, konfigurations- och ändringshantering, verifiering, validering, testning, statisk testning och statisk analys
  • Riskbaserad kvalitetssäkring
  • Riskbaserad testning
  • Riskdriven utveckling
  • Boehms kurva inom kvalitetssäkring och testning
  • De fyra testskolorna – vilken passar dina behov?

Dag 5: Processtyper, mognad och processförbättring

  • Utvecklingen av IT-processen: från Alan Turing via Big Blue till lean startup
  • Process och processorienterad organisation
  • Processernas historia inom hantverk och industri
  • Processmodellering: UML, BPMN med flera
  • Processhantering, processoptimering, processrekonstruktion och processhanteringssystem
  • Innovativa processmetoder: Deming, Juran, TPS, Kaizen
  • Är (process)kvalitet gratis? (Philip Crosby)
  • Behovet och historiken av mognadsförbättring: CMMI, SPICE och andra mognadsskalor
  • Särskilda typer av mognad: TMM, TPI (för testning), Requirements Engineering Mognad (Gorschek)
  • Processmognad kontra produktmognad: finns det någon korrelation? Finns det något orsakssamband?
  • Processmognad kontra affärsframgång: finns det någon korrelation? Finns det något orsakssamband?
  • En övergiven lektion: Automatiserat förebyggande av defekter och nästa språng in Productivity
  • Försök: TQM, SixSigma, agila retrospektiv, processramverk

Requirements Engineering - 2 dagar

Dag 1: Kravframtagning, förhandling, konsolidering och Management

  • Hitta krav: vad, när och av vem
  • Klassificering av intressenter
  • Bortglömda intressenter
  • Definiera systemkontext – definiera kravkällor
  • Eliciteringsmetoder och tekniker
  • Prototyper, personas och kravframtagning genom testning (utforskande och på annat sätt)
  • Marketing och kravframtagning – MDRA ("marknadsdriven Requirements Engineering")
  • Prioriteringskrav: MoSCoW, Karl Wiegers och andra tekniker (inklusive agila penningmarknadsfonder)
  • Förfina kraven – agil "specifikation genom exempel"
  • Kravförhandling: typer av konflikter, konfliktlösningsmetoder
  • Lösa interna inkongruens mellan vissa typer av krav (t.ex. säkerhet kontra användarvänlighet)
  • Kravspårbarhet – varför och hur
  • Ändringar av kravstatus
  • Krav CCM, versionshantering och baslinjer
  • Produktvy och projektvy över krav
  • Produktledning och kravhantering i projekt

Dag 2: Kravanalys, modellering, specifikation, verifiering och validering

  • Analys är det tänkande och omtänkande du gör mellan elicitering och specifikation
  • Kravprocessen är alltid iterativ, även i sekventiella projekt
  • Beskriva krav på naturligt språk: risker och fördelar
  • Kravmodellering: fördelar och kostnader
  • Reglerna för användning av naturligt språk för kravspecifikation
  • Definiera och hantera kravordlista
  • UML, BPMN och andra formella och semi-formella modelleringsbeteckningar för krav
  • Använda dokument- och meningsmallar för kravbeskrivning
  • Verifiering av krav – mål, nivåer och metoder
  • Validering – med prototyper, granskningar, inspektioner och tester
  • Kravvalidering och systemvalidering

Testning - 2 dagar

Dag 1: Testdesign, testutförande och utforskande testning

  • Testdesign: efter riskbaserad testning, välja det optimala sättet att använda den tid och de resurser som finns tillgängliga
  • Testdesign "från oändligheten till här" – uttömmande testning är inte möjlig
  • Testfall och testscenarier
  • Testdesign på olika testnivåer (från enhet till systemtestnivå)
  • Testdesign för statisk och för dynamisk testning
  • Business-orienterad och teknikorienterad testdesign ("black-box" och "white-box")
  • Försök att knäcka systemet ("negativ testning") och stödja utvecklarna (acceptanstestning)
  • Testdesign för att uppnå testtäckning – olika testtäckningsåtgärder
  • Upplevelsebaserad testdesign
  • Designa testfall utifrån krav och systemmodeller
  • Testdesignheuristik och utforskande testning
  • När ska man designa testfall? – Traditionellt och utforskande tillvägagångssätt
  • Beskriva testfall – hur detaljerad?
  • Testutförande – psykologiska aspekter
  • Testkörning – loggning och rapportering
  • Utforma tester för "icke-funktionell" testning
  • Automatisk testdesign och MBT (Model-Based Testing)

Dag 2: Testorganisation, Management och automatisering

  • Testnivåer (eller faser)
  • Vem gör testerna och när? – olika lösningar
  • Testmiljöer: kostnad, administration, åtkomst, ansvar
  • Simulatorer, emulatorer och virtuell testmiljö
  • Testning i agil scrum
  • Testteamets organisation och roll
  • Testprocessen
  • Testautomatisering – vad kan automatiseras?
  • Automatisering av testkörning – metoder och verktyg
 63 timmar

Antal deltagare



Price per participant

Vittnesmål (6)

Relaterade Kurser

Relaterade Kategorier