Kursplan

Introduktion till AI i spel

  • Översikt över AI-program i spel
  • Typer av AI-agenter: NPCs, strategisk AI och mer
  • Nyckelkoncept inom utveckling av spel-AI

Beslutsfattningssystem

  • Implementering av beslutsträd för enkel AI-logik
  • Tillståndsmaskiner för komplexa beteenden
  • Beteendeträd och modulär AI-design

Sökvägsplanering och navigering

  • Förståelse av sökvägsalgoritmer
  • Implementering av A*-algoritmen för in-spelnavigering
  • Optimering av sökvägsplanering för stora kartor

Förstärkningsinlärning i spel

  • Introduktion till koncepten inom förstärkningsinlärning
  • Tränande av AI-agenter med Q-inlärning och djup Q-nätverk
  • Design av belöningsstrukturer för anpassade beteenden

Optimering av AI-prestanda

  • Tekniker för optimering av realtid-AI-prestanda
  • Hantering av resurser och prioritering av AI-uppgifter
  • Felsökning och felsökning av AI-system

Avancerade AI-tekniker

  • Procedurriskt innehållsgenerering med AI
  • Simulering av spelarliknande beteenden
  • Tillämpning av AI i flerspelarspel

Trenderna för framtiden inom spel-AI

  • AI och maskininlärning i nästa generations spel
  • Etniska överväganden inom spel-AI
  • Utforskning av AI-drivna berättarskapande och narrativ design

Sammanfattning och nästa steg

Krav

  • Grundläggande förståelse för programmeringskoncept
  • Kännedom om spelutvecklingsverktyg eller -ramverk
  • Grundläggande kunskap om AI-principer

Målgrupp

  • Spelutvecklare
  • AI-entusiaster
 14 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (2)

Upcoming Courses

Relaterade Kategorier