C++ for Embedded Systems Träningskurs
Är C++ lämplig för inbyggda system som mikrokontroller och realtid-operativsystem?
Ska objektorienterad-programmering användas i mikrokontroller?
Är C++ för långt borta från hårdvaran för att vara effektiv?
Denna instruktörsledda, liveutbildning tar upp dessa frågor och demonstrerar genom diskussion och övning hur C++ kan användas för att utveckla inbyggda system med kod som är korrekt, läsbar och effektiv. Deltagarna sätter teorin i praktiken genom att skapa ett urval inbäddad ansökan i C++.
I slutet av denna utbildning kommer deltagarna att kunna:
- Förstå principerna för objektorienterad modellering, programmering av inbyggd programvara och realtidsprogrammering
- Producera kod för inbyggda system som är liten, snabb och säker
- Undvika kodsvällning från mallar, undantag och andra språkfunktioner
- Förstå problemen med att använda C++ i säkerhetskritiska och realtidssystem
- Felsöka ett C++-program på en målenhet
Publik
- Utvecklare
- Designers
Format för kursen
- Delvis föreläsning, delvis diskussion, övningar och intensiv praktisk övning
Kursplan
Introduktion
Översikt över inbyggda system
Översikt över C++
Förbereda verktygskedjan
Klasser och föremål
Arv
Virtuella funktioner
Använda mallar
Felhantering
Inline-kod
Börja
Standardbibliotek
Minneshantering
Operativsystem i realtid
Interoperabilitet mellan C och C++
Objektorienterad modellering och UML
Slutsats
Krav
- En allmän förståelse för C++
Open Training Courses require 5+ participants.
C++ for Embedded Systems Träningskurs - Booking
C++ for Embedded Systems Träningskurs - Enquiry
Vittnesmål (2)
The trainer really adapted the training to our level and took a lot of time and efforts to make sure the presentation was well adapted.
Nicolas Guerette-Berthiaume - Trilliant
Kurs - C++ for Embedded Systems
Interactivity, time for self-contained programming. I learn easier if I have the chance to find out the answer and not just telling me it. It was also a very good thing that the training was well-planned, we kept coffee pauses and the training did not lose my attention. The trainer had very deep knowledge in C++, we felt we could ask anything.
Barna Szecsi - GIS Europe SE
Kurs - C++ for Embedded Systems
Upcoming Courses
Relaterade Kurser
Advanced Embedded Systems Development
35 timmarDenna instruktörsledda, liveträning i Sverige (online eller på plats) riktar sig till ingenjörer som vill lära sig att använda embedded C för att programmera olika typer av mikrokontroller baserat på olika processorarkitekturer (8051, ARM CORTEX M-3 och ARM9).
Arduino Programming for Beginners
21 timmarI denna instruktörsledda, liveutbildning i Sverige kommer deltagarna att lära sig hur man programmerar Arduino för användning i verkligheten, till exempel för att styra lampor, motorer och rörelsedetekteringssensorer. Denna kurs förutsätter användning av riktiga hårdvarukomponenter i en levande labbmiljö (inte mjukvaru-simulerad hårdvara).
I slutet av denna utbildning kommer deltagarna att kunna:
- Program Arduino för att styra lampor, motorer och andra enheter.
- Förstå Arduinos arkitektur, inklusive ingångar och kontakter för tilläggsenheter.
- Lägg till komponenter från tredje part som LCD-skärmar, accelerometrar, gyroskop och GPS-spårare för att utöka Arduinos funktionalitet.
- Förstå de olika alternativen i programmeringsspråk, från C till dra-och-släpp-språk.
- Testa, felsök och distribuera Arduino för att lösa verkliga problem.
Buildroot: a Firmware Generator for Embedded Systems
7 timmarBuildroot är ett projekt med öppen källkod som innehåller skript som skapar en verktygskedja för korskompilering, en anpassningsbar rotfilsystemavbildning och en Linux kärna för inbäddade enheter. Under denna praktiska kurs kommer deltagarna att lära sig hur man använder den:
- Hur man väljer programvara som går in i rotfilsystemet.
- Hur man lägger till nya paket och ändrar befintliga.
- Så här lägger du till stöd för nya inbyggda tavlor.
Under kursen kommer startbara filsystemavbildningar att produceras. Fjärrkurser levereras med hjälp av QEMU-emulatorn , medan det i klassrummet är möjligt att använda antingen QEMU eller riktiga inbyggda tavlor efter utbildarens val.
Andra projekt med liknande mål är Yocto-projektet och OpenWRT. Använd dessa presentationer för att avgöra vilken som är rätt val för dina behov.
Circuits and Electronics Fundamentals
14 timmarDenna instruktörsledda, liveutbildning i Sverige (online eller på plats) riktar sig till ingenjörer och datavetare som vill tillämpa grunderna för kretsar och elektronik för att designa enheter och system som utnyttjar egenskaper hos elektriska komponenter för utveckling av hårdvarufunktioner.
I slutet av denna utbildning kommer deltagarna att kunna:
- Installera och konfigurera nödvändiga verktyg och program för utveckling av kretsar och kretskort.
- Förstå de grundläggande principerna bakom kretsar och elektronikteknik.
- Utnyttja de primära elektroniska komponenterna för att konstruera effektiv datorhårdvaruteknik.
- Optimera elektroniska enheter genom att implementera metoder för kretsanalys.
- Tillämpa grunderna i elektronik och kretsar för att utveckla affärsapplikationer.
Digital Signal Processing (DSP) Fundamentals
21 timmarDenna instruktörsledda, liveutbildning i Sverige (online eller på plats) riktar sig till ingenjörer och forskare som vill lära sig och tillämpa DSP-implementationer för att effektivt hantera olika signaltyper och få bättre kontroll över flerkanaliga elektroniska system.
I slutet av denna utbildning kommer deltagarna att kunna:
- Konfigurera och konfigurera nödvändig mjukvaruplattform och verktyg för digital signalbehandling.
- Förstå de koncept och principer som är grundläggande för DSP och dess tillämpningar.
- Bekanta sig med DSP-komponenter och använda dem i elektroniksystem.
- Generera algoritmer och operativa funktioner med hjälp av resultaten från DSP.
- Använd de grundläggande funktionerna hos DSP-programvaruplattformar och designa signalfilter.
- Syntetisera DSP-simuleringar och implementera olika typer av filter för DSP.
Embedded C Application Design Principles for Automotive Professionals
14 timmarEn tvådagarskurs som täcker alla designprinciper med kodexempel i kombination med den senaste industriella tekniken; mycket användbart för mjukvaruutvecklare för fordon
Embedded C Application Design Principles
14 timmarDenna instruktörsledda, liveutbildning (online eller på plats) riktar sig till C-utvecklare som vill lära sig inbyggda C-designprinciper.
I slutet av denna utbildning kommer deltagarna att kunna:
- Förstå de designöverväganden som gör inbyggda C-program tillförlitliga
- Definiera funktionaliteten hos ett inbyggt system
- Definiera programmets logik och struktur för att uppnå önskat resultat
- Designa ett pålitligt, felfritt inbäddat program
- Få optimal prestanda från målmaskinvaran
Kursens uppläggning:
- Interaktiv föreläsning och diskussion
- Övningar och praktik
- Praktisk implementering i en live-lab-miljö
Alternativ för anpassning av kurser:
- För att begära en anpassad utbildning för denna kurs, vänligen kontakta oss för att ordna.
Electronic Control Unit (ECU) - Practical Vector
28 timmarDenna instruktörsledda, liveutbildning i Sverige (online eller onsite) är inriktad på mellannivåfordonsingenjörer och tekniker som vill få praktisk erfarenhet av att testa, simulera och diagnostisera EC-enheter med hjälp av Vector-verktyg som CANoe och CANape.
Vid slutet av denna utbildning kommer deltagarna att kunna:
- Förstå rollen och funktionen av EC-enheter i fordonsystem.
- Ställa in och konfigurera Vector-verktyg som CANoe och CANape.
- Simulera och testa ECU-kommunikation på CAN- och LIN-nätverk.
- Analysera data och utföra diagnoser på EC-enheter.
- Skapa testfall och automatisera testarbetsflöden.
- Kalibrera och optimera EC-enheter med praktiska metoder.
Electronic Control Unit (ECU) - Theoretical Vector
21 timmarDenna utbildning under ledning av instruktör, som genomförs online eller på plats i Sverige, riktar sig till ingenjörer inom fordonsindustrin och utvecklare av inbäddade system på intermediär nivå som vill förstå de teoretiska aspekterna av ECU:er, med fokus på Vector-baserade verktyg och metoder som används inom fordonsdesign och utveckling.
Vid slutet av denna utbildning kommer deltagarna att kunna:
- Förstå arkitekturen och funktionerna hos ECU:er i moderna fordon.
- Analysera kommunikationsprotokoll som används vid utveckling av ECU:er.
- Utforska Vector-baserade verktyg och deras teoretiska tillämpningar.
- Tillämpa modellbaserade utvecklingsprinciper på ECU-design.
FreeRTOS: Programming for Real Time Operating Systems
14 timmarI denna instruktörsledda, liveträning i Sverige kommer deltagarna att lära sig att koda med hjälp av FreeRTOS när de går igenom utvecklingen av ett enkelt RTOS-projekt med hjälp av en mikrokontroller.
I slutet av denna utbildning kommer deltagarna att kunna:
- Förstå de grundläggande begreppen för realtidsoperativsystem.
- Lär dig miljön för FreeRTOS.
- Lär dig hur du kodar med FreeRTOS.
- Anslut ett FreeRTOS-program till kringutrustning för maskinvara.
Learning Vivado
14 timmarDenna instruktörsledda, liveträning i Sverige (online eller på plats) riktar sig till FPGA-utvecklare som vill använda Vivado för att designa, felsöka och implementera hårdvarulösningar.
I slutet av denna utbildning kommer deltagarna att kunna:
- Utveckla HDL-system med C-kod och Vivado verktyg.
- Generera och implementera mjuka processorer i Vivado.
- Testa och simulera C-kod med hjälp av Vivado.
LEDE: Set Up a Linux Wireless Router
7 timmarLEDE-projektet ( Linux Embedded Development Environment) är ett Linux operativsystem baserat på OpenWrt . Det är en komplett ersättning för den leverantörslevererade firmware för ett brett utbud av trådlösa routrar och enheter utan nätverk.
I denna instruktörsledda, liveträning, kommer deltagarna att lära sig hur man ställer in en LEDE-baserad trådlös router.
Publik
- Nätverksadministratörer och tekniker
Kursformat
- Delföreläsning, delvis diskussion, övningar och tung praktisk övning
Raspberry Pi for Beginners
14 timmarRaspberry Pi är en mycket liten, enhetlig dator.
I denna instruktörledda, live-träning lär deltagarna hur man konfigurerar och programmerar Raspberry Pi för att fungera som ett interaktivt och kraftfullt inbyggd system.
Vid slutet av denna utbildning kommer deltagarna att kunna:
- Inrättande av en IDE (integrerad utvecklingsmiljö) för maximal utvecklingsproduktivitet
- Program Raspberry Pi för att styra enheter som rörelse sensorer, larm, webbserver och skrivare.
- Förstå Raspberry Pi's arkitektur, inklusive inmatningar och anslutningar för add-on-enheter.
- Förstå de olika alternativen i programmeringsspråk och operativsystem
- Test, debug, och implementera Raspberry Pi för att lösa verkliga problem
Publiken
- Utvecklare
- Hardware/Softwaretekniker
- Tekniska personer i alla branscher
- Hobbyister
Format av kursen
- Delvis föreläsning, delvis diskussion, övningar och tung praxis
anteckningar
- Raspberry Pi stöder olika operativsystem och programmeringsspråk. Kursen kommer att använda Raspbian som operativsystem och Python som programmeringsspråk. För att begära en specifik inställning, vänligen kontakta oss för att arrangera.
- Deltagarna är ansvariga för inköp av Raspberry Pi hårdvara och komponenter.
Yocto Project
28 timmarI denna instruktörsledda, liveträning i Sverige kommer deltagarna att lära sig hur man skapar ett byggsystem för embedded Linux baserat på Yocto Project.
I slutet av denna utbildning kommer deltagarna att kunna:
- Förstå de grundläggande begreppen bakom ett Yocto Project byggsystem, inklusive recept, metadata och lager.
- Skapa en Linux-avbildning och kör den under emulering.
- Spara tid och energi genom att bygga inbyggda Linux system.
The Yocto Project - An Overview - hands-on
28 timmarBeskrivning
Denna fyra dagar långa utbildning kombinerar teori med praktiska övningar för att introducera Yocto Project.
Den svarar på vanliga frågor som:
- Är det verkligen nödvändigt att använda en annan version av verktygskedjan/biblioteken/paketen för varje GNU/Linux-projekt och en överlagring av det för att följa ett annat arbetsflöde?
- Kan du säkerställa att utvecklingsmiljön är identisk för alla utvecklare/leverantörer och att du fortfarande kan producera identiska byggen som idag om 10+ år?
- Kan YP hjälpa till att ta reda på under vilka programvarulicenser de paket du använder är licensierade?
Praktiska sessioner utförs på målhårdvara (t.ex. Beagle Bone Black Rev. C - http://beagleboard.org/BLACK). Efter utbildningen kommer du att kunna ladda ner en Docker-avbildning med Ubuntu 14.x och alla beroenden förinstallerade plus exemplen för att kunna arbeta med kursmaterialet i dina egna labb. Observera att detta inte är en introduktionskurs till Embedded GNU/Linux. Du bör redan veta hur Embedded GNU/Linux fungerar och hur man konfigurerar/bygger GNU/Linux-kärnan och kärndrivrutinerna.
Vem bör delta?
Du använder redan GNU/Linux för dina projekt och har förmodligen hört talas om Yocto Project, men vågade inte ta en närmare titt på det, eller hade problem med att använda det. Du vet inte om och hur ditt dagliga arbetsflöde kan rymmas i YP och tycker i allmänhet att YP är ganska komplicerat. Varför behöver vi allt detta när det var (förmodligen) mycket lättare att veta allting? Efter träningen ska du kunna avgöra om du behöver YP eller inte. Workshopen riktar sig till mjukvaru-, utvecklings-, systemingenjörer, testare, administratörer, ingenjörer och andra intressenter som är intresserade av YP, med en gedigen kunskap om Embedded GNU/Linux.