Embedded Linux Systems Architecture Träningskurs
Kursens mål
För att ge en förståelse för det väsentliga i inbäddad GNU/Linux, hur bitarna och delarna passar ihop. Vilka komponenter behövs för att bygga ett inbäddat GNU/Linux-system, var får man dem ifrån och hur man konfigurerar/bygger/installerar dem? Var får man hjälp ifrån? Hur är det med dessa programvarulicenser? Praktiska övningar ger dig den nödvändiga praktiska erfarenheten för att gå vidare och utveckla dina egna inbäddade GNU/Linux-system efter att ha genomfört denna utbildning framgångsrikt.
Beskrivning
Denna femdagars träningsklass använder praktiska övningar i kombination med instruktion för att illustrera begreppen inbäddad GNU/Linux. Den är designad för att du snabbt ska få fart. Filosofin, begreppen och kommandon som är nödvändiga för att effektivt använda GNU/Linux beskrivs genom en kombination av teori och praktik på jobbet.
Uppfinn inte hjulet på nytt, utan lär dig av en erfaren tränare och ta hem en praktisk kunskap om GNU/Linux och förmågan att använda det effektivt i ditt eget inbäddade utvecklingsprojekt.
Vem bör delta?
Chefer, projektledare, mjukvaru-, hårdvaru-, utvecklings-, systemingenjörer, testare, administratörer, tekniker och andra teknikintresserade parter som vill förstå så snabbt som möjligt hur Embedded GNU/Linux fungerar. Du måste använda GNU/Linux eller så måste du lyxa till att avgöra om det är vettigt att använda det eller inte. Kanske du redan försökt använda Embedded GNU/Linux, men är inte helt säker på att du gjorde allt på rätt sätt. Du använder för närvarande ett annat operativsystem och stav för att ta reda på om GNU/Linux kan vara bättre och/eller billigare.
Leveransalternativ
Allt utbildningsmaterial är engelska, men presentationen av det kan vara på engelska eller på tyska, som du vill, över hela världen.
- på plats - instruktörskörd on-line - instruktörskörd på plats/on-line kombination - instruktörskörd
Kursplan
Införandet
- Historien om Unix/Linux
- Fri programvara
- Unix filosofi
VÄRD FÖR LEKPLATS
- Lek med GNU/Linux
- arkitektur
- skal
- Behörigheter
- FHS (standard för filhierarki)
- Hårda/mjuka länkar
- Verklig/effektiv UID/Gid
- Scheduler
- process/uppgift/tråd
- IPC enkel/avancerad
- Rör
- Signaler
- Köer för meddelanden
- Semaforer
- Delat minne
- Sockets
- Välj/omröstning
- IPC-tekniker att undvika
- Inställning av värd Linux
- Yocto/ELDK (kors-/målverktyg, bibliotek, paket)
- Terminal emulering
- Servrar (DHCP, tftp, NFS)
MÅLLEKPLATS
- Filer som behövs för att köra något ombord
- JTAG/BDI-konfiguration
- u-boot (utcheckning, konfiguration, bygge)
- kernel (utcheckning, konfiguration, bygge)
- rootfs rootfs
- Träd för platt enhet
- Bygg/kör det som gäller uppifrån på måltavlan
- olika rootfs
- KRUFFS
- ramdisk ramdisk
- MTD
- JFFS2
- roEXT2
- Ubi
- Bygg/kör det som gäller uppifrån på måltavlan
- Jämförelse av rotfilsystem
- Felsökning
- Enkla verktyg
- lokalt/fjärr
- användare/kärna
- Gdb
- gdbserver
- JTAG/BDI (valfritt)
- Profilering
- gprof gprof
- gcov
- oprofile
REALTID
- Förutsättningar
- Avbryter
- Kod för återinträde
- realtid Linux
- explicita/implicita preemptionspunkter
- Korrigering för preemption i realtid
- Helt förebyggande kärna
- Hårda realtidstillägg
- Adeos/Xenomai
- adeos plåster
- xenomai xenomai
- patch/config/build-kärna
- Kör det ombord
SW RELEASE
- administration
- utveckling
- hur återger man en SW-utgåva?
MISC
- Getopt (på engelska)
- Endianess
- fuska- lappar
Om inget annat anges är innehållet i denna kursöversikt licensierat under Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Krav
- Grundläggande förtrogenhet med att använda ett GNU/Linux-system (t.ex. Ubuntu) som slutanvändare i användarutrymmet
- Grundläggande förtrogenhet med ett kommandoradsskal
- Grundläggande kunskap om användarutrymme/applikationsutveckling med GNU/Linux
- Grundläggande kunskaper om inbyggda processorer och utvecklingskort
- Grundläggande kunskaper i C-programmering
- …och/eller rädsla för att lära sig ovanstående …
Open Training Courses require 5+ participants.
Embedded Linux Systems Architecture Träningskurs - Booking
Embedded Linux Systems Architecture Träningskurs - Enquiry
Embedded Linux Systems Architecture - Consultancy Enquiry
Consultancy Enquiry
Vittnesmål (3)
Utbildarens presentation och sätt att kommunicera.
Gianpiero Arico - Urmet Spa
Kurs - Embedded Linux Systems Architecture
Machine Translated
Jag njöt av att ha gått heldagar på kurser
Gianluca - Urmet Spa
Kurs - Embedded Linux Systems Architecture
Machine Translated
Kanske kunde fler övningar vara bättre för lerning men tiden var för lite
Gianpiero Arico' - Urmet Spa
Kurs - Embedded Linux Systems Architecture
Machine Translated
Upcoming Courses
Relaterade Kurser
Buildroot: a Firmware Generator for Embedded Systems
7 timmarBuildroot är ett projekt med öppen källkod som innehåller skript som skapar en verktygskedja för korskompilering, en anpassningsbar rotfilsystemavbildning och en Linux kärna för inbäddade enheter. Under denna praktiska kurs kommer deltagarna att lära sig hur man använder den:
- Hur man väljer programvara som går in i rotfilsystemet.
- Hur man lägger till nya paket och ändrar befintliga.
- Så här lägger du till stöd för nya inbyggda tavlor.
Under kursen kommer startbara filsystemavbildningar att produceras. Fjärrkurser levereras med hjälp av QEMU-emulatorn , medan det i klassrummet är möjligt att använda antingen QEMU eller riktiga inbyggda tavlor efter utbildarens val.
Andra projekt med liknande mål är Yocto-projektet och OpenWRT. Använd dessa presentationer för att avgöra vilken som är rätt val för dina behov.
SysML by example with Cameo Systems Modeler
21 timmarDen här kursen visar hur du använder SysML, modelleringsspråket för systemteknik. I synnerhet kommer du att lära dig om blockdiagram för strukturell modellering av komplexa system. Du kommer att fördjupa dig i sekvensdiagrammet, tillståndsdiagrammet och aktivitetsdiagrammet för dynamisk modellering. Du kommer också att lära dig hur du använder de specifika diagrammen i SysML såsom kravdiagrammet och parametridiagrammet, samt begreppet allokering. Vi kommer också att betona behovet av att definiera en modelleringsmetod som är anpassad till företagets sammanhang och den typ av system som ska studeras. Implementeringen kommer att göras med hjälp av modelleringsverktyget Cameo Systems Modeler (MagicDraw) från NoMagic.
Publik:
Systemingenjörer, affärsanalytiker och arkitekter som behöver modellera komplexa system inklusive hårdvara och mjukvara
Undervisningsmetod:
Teoretisk presentation illustrerad med exempel
50 % praktiskt arbete med Cameo Systems Modeler i en fallstudie under hela utbildningen
Introduction to Domain Driven Design
14 timmarDomändriven design (DDD) är ett sätt att hantera komplexa beteenden när man utvecklar programvara .
Introduction to Enterprise Architect
7 timmarDenna Introduktion till Enterprise Architect-utbildning är designad för alla personer som vill använda Sparx Systems UML-modelleringsverktyg, Enterprise Architect, för sina modelleringsaktiviteter men som inte känner till funktionerna, funktionerna och användningen av Enterprise Architect.
Enterprise Architecture in the UAF
40 timmarMed hjälp av en kombination av föreläsningar, demos och interaktiva laborationer visar den här kursen grunderna för att bygga och underhålla en Enterprise Architecture (EA) med hjälp av Unified Architecture Framework (UAF) version 1.2.
Build Native iOS and Android Apps with Flutter
14 timmarI denna instruktörsledda, liveträning i Sverige (online eller på plats) kommer deltagarna att lära sig hur man använder Flutter för att snabbt utveckla en mobilapp som körs på både iOS och Android enheter.
I slutet av denna utbildning kommer deltagarna att kunna:
- Installera snabbt ramverket, IDE och andra verktyg för att börja utveckla.
- Förstå och använd Googles Dart-språk för att snabbt skapa en prototyp av en mobilapp.
- Testa och distribuera mobilappar som körs på både iOS och Android med hjälp av en enda kodbas.
- Anpassa appen med hjälp av en omfattande uppsättning widgetar, layouter och animationer.
LEDE: Set Up a Linux Wireless Router
7 timmarLEDE-projektet ( Linux Embedded Development Environment) är ett Linux operativsystem baserat på OpenWrt . Det är en komplett ersättning för den leverantörslevererade firmware för ett brett utbud av trådlösa routrar och enheter utan nätverk.
I denna instruktörsledda, liveträning, kommer deltagarna att lära sig hur man ställer in en LEDE-baserad trådlös router.
Publik
- Nätverksadministratörer och tekniker
Kursformat
- Delföreläsning, delvis diskussion, övningar och tung praktisk övning
OCSMP Model Builder - Fundamentals prep
21 timmarOCSMP Model Builder – Fundamental examination testar de kunskaper och färdigheter som krävs för att konstruera en grundläggande SysML modell av ett system. Examinationen omfattar modellkoncept och organisation, grundläggande kravfångst och ledning, struktur- och beteendemodeller, parametriska modeller, allokeringsrelationer och användning av stereotyper. Med hjälp av de kunskaper och färdigheter som täcks på denna nivå plus förtrogenhet med ett lämpligt SysML modelleringsverktyg, bör en innehavare av OCSMP Model Builder – Fundamental Certification vara en produktiv bidragsgivare till modelleringsuppgifter som utförs av ett Systems Engineering-team som använder en modellbaserad systemingenjörsmetod med hjälp av SysML. OCSMP Model Builder – Fundamental Certification är en förutsättning för programmets två högre nivåer och kräver OCSMP Model User Certification som förutsättning.
Denna undersökning (liksom de andra i OCSMP-serien) testar din förmåga att tillämpa de kunskaper och färdigheter som anges här i samband med en modell av ett system. När du studerar bör du gå bortom varje enskilt diagram för att förstå hur aspekter som det modellerar kan påverka eller påverka aspekter av systemet som representeras i andra diagramtyper.
Systems Modeling with SysML and Enterprise Architect (EA)
21 timmarI denna handledda, liveutbildning online eller på plats, kommer deltagarna att lära sig hur man använder SysML som implementeras i Enterprise Architect (EA) för att utföra systemkravsanalys och modellering.
I slutet av denna utbildning kommer deltagarna att kunna:
- Förstå och tillämpa SysML på systemtekniska projekt, med hjälp av en modellbaserad systemteknik (MBSE) ansats.
- Identifiera systemkrav baserat på modeller för användningsfall.
- Designa och analysera systemarkitektur.
SysML by example
21 timmarDenna praktiska utbildning visar dig hur du använder SysML modelleringsspråket effektivt. Du kommer särskilt att upptäcka blockscheman för strukturell modellering av komplexa system. Du fördjupar sekvensdiagrammet, tillståndsdiagrammet och aktivitetsdiagrammet för dynamisk modellering. Du kommer också att lära dig att använda specifika SysML diagram, såsom kravdiagrammet och det parametriska diagrammet, liksom det viktiga tilldelningskonceptet. Vi kommer också att fokusera på behovet av att definiera en modelleringsmetod, anpassad till företagets sammanhang och typen av system som ska studeras. Vi kommer äntligen att se vad som är det senaste med SysML modelleringsverktyg.
Målgrupp:
Projektledare, arkitekter och systemingenjörer som måste modellera komplexa system, inklusive både mjuk- och hårdvara.
Lärningsmetod:
- Teoretisk presentation med exempel
- Fallstudie på papper (demo av ett SysML verktyg av tränaren)
UML in Enterprise Architect (workshops)
21 timmarKursen är utformad för analytiker, designers, utvecklare, tester och projektledare.
Workshopen presenterar ett problemanalys, design och dokumentationssystem som använder UML och Enterprise Architect av Sparx Systems. Under utbildningen presenteras de avancerade förmågorna i programmet (t.ex. MDA, profiler, XMI) och bästa praxis som kan mycket förenkla och påskynda modellering.
Eftersom träningen fokuserar på Enterprise Architect verktyget är det nödvändigt för deltagarna att redan veta hur man modellerar i UML. För dem som vill lära sig modellering har vi dedikerad utbildning för UML.
Träningsmetoden
Läsning 10%, 90% workshop
Use Case Modeling
14 timmarKursen är utformad för affärsanalytiker, chefer, teamledare och processägare för att ge dem de kompetenser som behövs för att skapa användningsscheman och använda fallscenarier som fungerar som ett medel för att utlösa, analysera, dokumentera och kommunicera funktionskrav Delegater kommer att öva att skapa användningsfall i Unified Modeling Language (UML) för att grafiskt representera interaktionerna mellan användarfall och aktörer .
Yocto Project
28 timmarI denna instruktörsledda, liveträning i Sverige kommer deltagarna att lära sig hur man skapar ett byggsystem för embedded Linux baserat på Yocto Project.
I slutet av denna utbildning kommer deltagarna att kunna:
- Förstå de grundläggande begreppen bakom ett Yocto Project byggsystem, inklusive recept, metadata och lager.
- Skapa en Linux-avbildning och kör den under emulering.
- Spara tid och energi genom att bygga inbyggda Linux system.
The Yocto Project - An Overview - hands-on
28 timmarBeskrivning
Denna fyra dagar långa utbildning kombinerar teori med praktiska övningar för att introducera Yocto Project.
Den svarar på vanliga frågor som:
- Är det verkligen nödvändigt att använda en annan version av verktygskedjan/biblioteken/paketen för varje GNU/Linux-projekt och en överlagring av det för att följa ett annat arbetsflöde?
- Kan du säkerställa att utvecklingsmiljön är identisk för alla utvecklare/leverantörer och att du fortfarande kan producera identiska byggen som idag om 10+ år?
- Kan YP hjälpa till att ta reda på under vilka programvarulicenser de paket du använder är licensierade?
Praktiska sessioner utförs på målhårdvara (t.ex. Beagle Bone Black Rev. C - http://beagleboard.org/BLACK). Efter utbildningen kommer du att kunna ladda ner en Docker-avbildning med Ubuntu 14.x och alla beroenden förinstallerade plus exemplen för att kunna arbeta med kursmaterialet i dina egna labb. Observera att detta inte är en introduktionskurs till Embedded GNU/Linux. Du bör redan veta hur Embedded GNU/Linux fungerar och hur man konfigurerar/bygger GNU/Linux-kärnan och kärndrivrutinerna.
Vem bör delta?
Du använder redan GNU/Linux för dina projekt och har förmodligen hört talas om Yocto Project, men vågade inte ta en närmare titt på det, eller hade problem med att använda det. Du vet inte om och hur ditt dagliga arbetsflöde kan rymmas i YP och tycker i allmänhet att YP är ganska komplicerat. Varför behöver vi allt detta när det var (förmodligen) mycket lättare att veta allting? Efter träningen ska du kunna avgöra om du behöver YP eller inte. Workshopen riktar sig till mjukvaru-, utvecklings-, systemingenjörer, testare, administratörer, ingenjörer och andra intressenter som är intresserade av YP, med en gedigen kunskap om Embedded GNU/Linux.