Kursplan
Introduktion till 5S
- Från Henry Fords CANDO till Toyotas produktionsystem
- 5S som första steget i Lean och kontinuerlig förbättring
- Moderna tillämpningar inom produktion, kontorsmiljöer och digitala arbetsplatser
Avfallsanslutning och arbetsplatsorganisation
- Förståelse för de 8 slösandet i Lean
- Hur avfall uppstår och dess dolda kostnader
- Länka 5S till säkerhet, kvalitet och kundnöjesförtroende
De 5S stegen
- Sortera: Röttägning, avfallsborttagning, praktiska övningar
- Ordna: Visuell management, etikettering, digital organisation
- Skölj: Rengöring som inspektion, förebyggande underhåll
- Standardisera: Visuella standarder, SOPs, digitala mallar
- Hålla i livet: Bygga vanor, granskningar, ledarskapets roll
Utöver 5S: Säkerhet och hållbarhet
- Det sjätte S – Säkerhet: minskning av olyckor och risker
- Det sjunde S – Hållbarhet: införlivande av miljömässiga praxis
- Integrering av 5S i ESG- och kompliansramar
Verktyg och tekniker
- Kontrollformer, granskningar och resultatblad
- 5S i digitala och hybridarbetsplatser
- Tekniskt stöd: mobilappar och digitala instrumentpaneler
Implementering och framgångsfaktorer
- Utveckla en 5S stridplan
- Kritiska framgångsfaktorer för långsiktig adoption
- Förändringsledning och ledars stöd
Praktiska övningar och fallstudier
- Händelserbaserade simuleringar av varje S
- Verklivsexempel från produktion, tjänster och kontorsmiljöer
- Gruppoövning: Utforma en 5S implementeringsvägledning
Sammanfattning och nästa steg
Krav
- Det finns inga specifika krav för att delta i denna kurs.
Målgrupp
- Lean- och förändringsagenter
- Driftledare och chefsfunktioner
- Professionella inom tillverkning, tjänster och kontorsmiljöer
Vittnesmål (5)
The interactive sessions, debates and getting to use actual examples for the session
JACOLIEN VOGES - Pernod Ricard
Kurs - Kanban Management Professional 1
I liked the small group setting
Kristin Standen - Orica Canada
Kurs - Lean Distribution: Implementing Lean in Distribution, Logistics, and Supply Chain Operations
The simulation exercises (workshop) gave me a real feel of how it is to experience "leaning" up the process. It provides a "sticking effect" to the theories that were discussed.
Bethany Magpayo - InSolem SARL
Kurs - Lean Services: Lean Management For The Service Industry
That after 3 days of training I have the entire overview on Agile how to use them in my case, how to calculate efficiency, approach negative employees and many more.
Joanna Meza - Zurich Insurance
Kurs - Managing Agile Projects with Lean and Kanban
I was benefit from that Armor management personnel is taking it seriously.