Kursplan
Del 1: Inflow - skaffa nya kunder
Vårt fokus är direktmarknadsföring, så vi kommer inte att titta på reklamkampanjer utan istället fokusera på att förstå marknadsföringskampanjer (t.ex. direktreklam). Detta är grunden för nästan allt annat i kursen. Vi tittar på att mäta och förbättra kampanjens effektivitet, bland annat genom att:
- Vikten av test- och kontrollgrupper. Universell kontrollgrupp.
- Tekniker: Lyftkurvor, AUC
- Avkastning på investeringen. Optimera marknadsföringsutgifterna.
Del 2: Bas Management: hantera befintliga kunder
Med tanke på kostnaden för att skaffa nya kunder för många företag finns det förmodligen få tillgångar som är mer värdefulla än deras befintliga kundbas, även om få tänker på det på detta sätt. Ämnena inkluderar:
1. Korsförsäljning och merförsäljning: _Offering rätt produkt eller tjänst till kunden på rätt time._ - Tekniker: RFM-modeller. Multinomiell regression. - b. Värdet av livstidsköp.
2. Kundsegmentering: _Understanding vilka typer av kunder du have._ - Klassificeringsmodeller med först enkla beslutsträd och sedan - slumpmässiga skogar och andra, nyare tekniker.
Del 3: Retention: Behåll dina goda kunder
Att förstå vilka kunder som sannolikt kommer att lämna och vad du kan göra åt det är nyckeln till lönsamhet i många branscher, särskilt där det finns återkommande köp eller prenumerationer. Vi tittar på benägenhet att churn-modeller, inklusive - Logistisk regression: glm (paketstatistik) och nyare tekniker (särskilt gbm som ett generellt verktyg) - Trimmodeller (cirkumflex) och introduktion till ensemblemodeller.
Del 4: Utflöde: Förstå vilka som lämnar och varför
Kunderna kommer att lämna dig – det är ett faktum. Det viktiga är att förstå vilka som lämnar och varför. Är det lågvärdiga kunder som lämnar eller är det dina bästa kunder? Lämnar de till konkurrenter eller för att de inte längre behöver dina produkter och tjänster?
Ämnena inkluderar: - Modeller för kundens livstidsvärde: Kombinera värdet av inköp med benägenhet att falla bort och kostnaden för att betjäna och behålla kunden. - Analysera undersökningsdata. (Generellt användbart, men vi kommer att göra en kort introduktion här i samband med exitundersökningar.)
Krav
Eleverna förväntas vara bekväma med att använda R och förstå grundläggande marknadsföringskoncept.
Eleverna bör ha tillgång till en ny version av R med tilläggspaketen gbm, caret och survey installerade med deras beroenden och föreslagna paket.
Vittnesmål (5)
det var informativt och användbart
Brenton - Lotterywest
Kurs - Building Web Applications in R with Shiny
Maskintolkat
Många exempel och övningar relaterade till träningens ämnesområde.
Tomasz - Ministerstwo Zdrowia
Kurs - Advanced R Programming
Maskintolkat
Dag 1 och Dag 2 var verkligen lätt att följa för mig och jag njöt mycket av upplevelsen.
Mareca Sithole - Africa Health Research Institute
Kurs - R Fundamentals
Maskintolkat
Tempot var precis rätt och den avslappnade atmosfären gjorde att kandidaterna kände sig bekväma med att ställa frågor.
Rhian Hughes - Public Health Wales NHS Trust
Kurs - Introduction to Data Visualization with Tidyverse and R
Maskintolkat
frågan behandlades väl och på ett ordentligt sätt.
Marylin Houle - Ivanhoe Cambridge
Kurs - Introduction to R with Time Series Analysis
Maskintolkat