Kursplan

Del 1: Inflow - skaffa nya kunder

Vårt fokus är direktmarknadsföring, så vi kommer inte att titta på reklamkampanjer utan istället fokusera på att förstå marknadsföringskampanjer (t.ex. direktreklam). Detta är grunden för nästan allt annat i kursen. Vi tittar på att mäta och förbättra kampanjens effektivitet, bland annat genom att:

  • Vikten av test- och kontrollgrupper. Universell kontrollgrupp.
  • Tekniker: Lyftkurvor, AUC
  • Avkastning på investeringen. Optimera marknadsföringsutgifterna.

Del 2: Bas Management: hantera befintliga kunder

Med tanke på kostnaden för att skaffa nya kunder för många företag finns det förmodligen få tillgångar som är mer värdefulla än deras befintliga kundbas, även om få tänker på det på detta sätt. Ämnena inkluderar:

1. Korsförsäljning och merförsäljning: _Offering rätt produkt eller tjänst till kunden på rätt time._ - Tekniker: RFM-modeller. Multinomiell regression. - b. Värdet av livstidsköp.

2. Kundsegmentering: _Understanding vilka typer av kunder du have._ - Klassificeringsmodeller med först enkla beslutsträd och sedan - slumpmässiga skogar och andra, nyare tekniker.

Del 3: Retention: Behåll dina goda kunder

Att förstå vilka kunder som sannolikt kommer att lämna och vad du kan göra åt det är nyckeln till lönsamhet i många branscher, särskilt där det finns återkommande köp eller prenumerationer. Vi tittar på benägenhet att churn-modeller, inklusive - Logistisk regression: glm (paketstatistik) och nyare tekniker (särskilt gbm som ett generellt verktyg) - Trimmodeller (cirkumflex) och introduktion till ensemblemodeller.

Del 4: Utflöde: Förstå vilka som lämnar och varför

Kunderna kommer att lämna dig – det är ett faktum. Det viktiga är att förstå vilka som lämnar och varför. Är det lågvärdiga kunder som lämnar eller är det dina bästa kunder? Lämnar de till konkurrenter eller för att de inte längre behöver dina produkter och tjänster?

Ämnena inkluderar: - Modeller för kundens livstidsvärde: Kombinera värdet av inköp med benägenhet att falla bort och kostnaden för att betjäna och behålla kunden. - Analysera undersökningsdata. (Generellt användbart, men vi kommer att göra en kort introduktion här i samband med exitundersökningar.)

Krav

Eleverna förväntas vara bekväma med att använda R och förstå grundläggande marknadsföringskoncept.

Eleverna bör ha tillgång till en ny version av R med tilläggspaketen gbm, caret och survey installerade med deras beroenden och föreslagna paket.

  21 timmar

Antal deltagare



Price per participant

Vittnesmål (10)

Relaterade Kurser

Relaterade Kategorier