Kursplan

Öppenhet mot andra: 5 generationer på konsumentmarknaden, 4 generationer på arbetsmarknaden

  • Öppenhet mot andra – fem generationer på marknaden: Generation Z, Generation Y, Generation X, Generation Baby Boomers, Generation Traditionalists.
  • Vilken generation representerar jag?
  • Kännetecken för de 4 generationerna som fungerar på arbetsmarknaden: Z, Y, X och Baby Boomers

Generationsskillnader bland de anställda:

  • Definiera och hantera den anställdes utvecklingspotential, med beaktande av särdragen i de livsbehov och möjligheter som följer av ålder - nyckelkompetenser
  • Tekniker och färdigheter inom området för att motivera och leda anställda i olika åldrar.

Åldershantering – hur har vi förberett oss för de yngsta generationerna Y och Z?

  • hurdan är löntagaren i generation Y och Z?
  • Vad motiverar en medarbetare från generation Y och Z?
  • hur kommunicerar man med en anställd från generation Y och Z?
  • hur hanterar man en anställd från generationerna Y och Z?

X, Y, Z-kommunikation

  • Hur man utformar lämplig kommunikation för generationerna X, Y, Z
  • Varför måste jag justera mitt meddelande?
  • Gemensamma kommunikationsverktyg – Feedback
  • Hur kommunicerar man för att motivera generationer?
  • Öppen kommunikation – auktoritet i kommunikation
  • Affärskommunikation, utveckling av samarbete

XYZ Ledning och motivation  

  • Sätt upp mål och få saker gjorda
  • Teamledning, koordinering av aktiviteter, projektledning –  samarbete mellan generationerna
  • Vad motiverar enskilda generationer? – nyckeln till generationen
  • Hur utformar man samarbeten?
  • Hur kompletterar man varandra i affärer?
  • Hur man effektivt delar upp uppgifter i ett team – kompetenstabell
  • Hur bygger man naturlig auktoritet och självkänsla i XYZ?
  • Är Generation Z svår att hantera och vad motiverar dem egentligen?
  • Kommer vi att ha brist på anställda om en stund?
  • XYZ-rekrytering vad varje generation bryr sig om

Svåra situationer XYZ – bestämdhet i kommunikationen

  • Konflikthantering –  svåra situationer mellan generationerna
  • Hur kan man förutse konflikter på jobbet?
  • Kommunikationsnivåer – attityder hos samtalspartnern (chef, anställd, leverantör, mottagare)
  • Hur pratar man med en anställd, arbetsledare etc.?
  • Empati i kommunikation
  • Vad förväntar sig olika generationer av mig när det gäller kommunikation?
  • Hur kan man minska stressen genom transparens i kommunikationen?

Krav

There are no specific requirements needed to attend this course.

 14 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (4)

Upcoming Courses

Relaterade Kategorier