Tack för att du skickade din fråga! En av våra teammedlemmar kontaktar dig snart.
Tack för att du skickade din bokning! En av våra teammedlemmar kontaktar dig snart.
Kursplan
QA/CI
- Vad är QA?
- Vad är CI
- Kostnaderna för mjukvaruutveckling, refaktorering och åtgärda fel
- Identifiera och förstå projektet
- Vinst för organisationen
DDD
- Mjukvaruutveckling baserad på affärskrav, antaganden DDD
- Problem i kommunikation IT-Business
- Domänmodell
Bästa metoder
- KISS-principen och DRY
- Kodningsstandarder
- Skapa återanvändbar kod genom OOP och designmönster
- Identifiera och reducera cyklomatisk komplexitet
Mjukvarumått
- Viktmetod per klass
- Svar för en klass
- Arvsträdets djup
- Koppling mellan objekt
- Brist på sammanhållning av metoder
- Antal barn
- Cyklomatisk komplexitet
- Måttklass
- Modellmätningar
- Mått för användning
Software Testing
- Vad, när och hur testar man?
- Metoden för "white-box" och "black box"
- Testningens roll i agila metoder
- TDD endast en potentiell ökning av kostnaden för projektet
- Enhetstestning
- Beteendetest
- Funktionstester
Refaktorering
- Vad är refaktorering?
- Skuldteknik
- Kod lukt
- Refaktorerande mönster
Documentation
- Dokumentationens roll i agila metoder
- Vad ska man dokumentera?
- Typer av dokumentation
- Documentation och agila metoder, eller så kan du ringa (Fungerande programvara över omfattande dokumentation)?
- Standard XMI
- Automatisk generering av dokumentation
Verktyg och miljö CI
- Verktyg och miljö CI
Agile och CI/QA
- Planering och stegvis utveckling
- Omfamna förändring
- Korta etapper
- Tvärvetenskapligt team
- Extrem Programming, Kodgranskning
- Individer och interaktioner över processer och verktyg
Summering
- Diskussion
- Frågor
- Hur börjar du implementeringsprocessen?
Introduktion till testning
- Funktionstester
- Regression test
- UAT-test
- Enhetstest
- Användbarhetstester
- Icke funktionella tester
- Utvärderingsprov
- Ladda test
- Stresstest
- Blötläggningstest
Testa eller inte testa
- Vem fattar beslut om vad som ska testas?
- Kostnaden för att testa irrelevanta saker
- Beräkna ROI (tänk om något misslyckas analys)
- Rollen som testledare
Testprocessen
- Testning är en process och en strategi
- Identifiera testbehov
- Insamlingskrav (användningsfall, användarberättelser)
- Omfattning (välja och prioritera scenarier)
- Designa tester
- Förbereder data
- Förbereder miljö
- Skapa eller spela in tester
- Utför testet
- Analyser och rapporter
- Slutsatser och förbättringar
- När ska man säga "stopp"
Produktägare och Tester
- Kundrepresentanten och testprioritet
- Prioritering av tester
- Att skriva effektiva berättelser för UAT
- Acceptanskriterier
- Gruppövning för att ta fram kundkrav och skriva berättelser utifrån kraven och skapa tester
28 timmar
Vittnesmål (1)
Tränaren är mycket kunnig i ämnet och kan ge exempel från verkliga världen genom sin erfarenhet.
Nouf
Kurs - Agile Software Testing with Continuous Integration
Maskintolkat