Kursplan

QA/CI

  • Vad är QA?
  • Vad är CI
  • Kostnaderna för mjukvaruutveckling, refaktorering och åtgärda fel
  • Identifiera och förstå projektet
  • Vinst för organisationen

DDD

  • Mjukvaruutveckling baserad på affärskrav, antaganden DDD
  • Problem i kommunikation IT-Business
  • Domänmodell

Bästa metoder

  • KISS-principen och DRY
  • Kodningsstandarder
  • Skapa återanvändbar kod genom OOP och designmönster
  • Identifiera och reducera cyklomatisk komplexitet

Mjukvarumått

  • Viktmetod per klass
  • Svar för en klass
  • Arvsträdets djup
  • Koppling mellan objekt
  • Brist på sammanhållning av metoder
  • Antal barn
  • Cyklomatisk komplexitet
  • Måttklass
  • Modellmätningar
  • Mått för användning

Software Testing

  • Vad, när och hur testar man?
  • Metoden för "white-box" och "black box"
  • Testningens roll i agila metoder
  • TDD endast en potentiell ökning av kostnaden för projektet
  • Enhetstestning
  • Beteendetest
  • Funktionstester

Refaktorering

  • Vad är refaktorering?
  • Skuldteknik
  • Kod lukt
  • Refaktorerande mönster

Documentation

  • Dokumentationens roll i agila metoder
  • Vad ska man dokumentera?
  • Typer av dokumentation
  • Documentation och agila metoder, eller så kan du ringa (Fungerande programvara över omfattande dokumentation)?
  • Standard XMI
  • Automatisk generering av dokumentation

Verktyg och miljö CI

  • Verktyg och miljö CI

Agile och CI/QA

  • Planering och stegvis utveckling
  • Omfamna förändring
  • Korta etapper
  • Tvärvetenskapligt team
  • Extrem Programming, Kodgranskning
  • Individer och interaktioner över processer och verktyg

Summering

  • Diskussion
  • Frågor
  • Hur börjar du implementeringsprocessen?

Introduktion till testning

  • Funktionstester
  • Regression test
  • UAT-test
  • Enhetstest
  • Användbarhetstester
  • Icke funktionella tester
  • Utvärderingsprov
  • Ladda test
  • Stresstest
  • Blötläggningstest

Testa eller inte testa

  • Vem fattar beslut om vad som ska testas?
  • Kostnaden för att testa irrelevanta saker
  • Beräkna ROI (tänk om något misslyckas analys)
  • Rollen som testledare

Testprocessen

  • Testning är en process och en strategi
  • Identifiera testbehov
  • Insamlingskrav (användningsfall, användarberättelser)
  • Omfattning (välja och prioritera scenarier)
  • Designa tester
  • Förbereder data
  • Förbereder miljö
  • Skapa eller spela in tester
  • Utför testet
  • Analyser och rapporter
  • Slutsatser och förbättringar
  • När ska man säga "stopp"

Produktägare och Tester

  • Kundrepresentanten och testprioritet
  • Prioritering av tester
  • Att skriva effektiva berättelser för UAT
  • Acceptanskriterier
  • Gruppövning för att ta fram kundkrav och skriva berättelser utifrån kraven och skapa tester
 28 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (1)

Upcoming Courses

Relaterade Kategorier