Kursplan

Business- och IT-systems rörlighet i den digitala tiden (1-dagars kurs)

Introduktion

  • Den digitala förändringen, skapande av digital värde och leverans av värde,
  • Digitala affärsmodeller inför ett konkurrerande digitalt landskap,
  • Att bli ett dataklart företag,
  • "Mål- och Datastyrd" struktur i Affärsdrivkraftsmodellen,
  • Systemarkitektur och företagsarkitektramar,
  • IT-referensarkitekturer,
  • Hur man säkerställer konvergens och anpassning mellan dessa ramverk och arkitekturer,
  • Stärkande av beslutsfattandet på en "Data"-grund,
  • Förfining från företagets vision till affärsprocesser,
  • Steg för att anpassa IT efter ändringar i affärsbehoven.

Förbättra rörligheten: Från affärerna till IT-systemen med utgångspunkt från kapabiliteter

  • Förbereda företagets och IT-systemens arkitekturer för att stödja ändringar: Mål- och datastyrd struktur från affärerna till IT-systemen,
  • Ryggraden av affärsarkitekturen strukturerad efter kapabiliteter och värdeleveransfunktioner,
  • Hur man strukturerar utveckling baserat på ändrade strategier,
  • Hur man sprider ändringar från affärskrav till IT-komponenter (exempel ges i fallstudien).

Effekten av ändringarna på affärsmiljöns objekt (tillgångar)

  • Anpassa affärsprocesser, ansvarsområden för deltagare och affärsobjekt i samklang med strategiska ändringar,
  • Integrering av dessa ändringar i komponenterna i kartan över affärsprocesser.

Effekter på IT-systemets komponenter

  • Mål- och datastyrd struktur av systemryggraden för att stödja ändringar,
  • Hur man identifierar tjänster och underliggande systemfunktioner som påverkas av ändringar,
  • Integrering av utvecklingen i tjänstens ryggrad (exempel ges i samma fallstudie).

Slutsats

  • Steg i den effektiva agila affärs- och systemarkitekturutvecklingsmetodiken,
  • Spårbarhet från affärsstrategier till IT-systemsstrukturer för att bättre styra dem inför ändringar.

Observera: De ovanstående utbildnings- och rådssessionerna genomförs interaktivt på en fallstudie för att illustrera hur man säkerställer god nivå av spårbarhet mellan affärs- och IT-systemsarkitekturer.

Koncepten förklaras först med hjälp av exempel från fallstudier och vid platsutbildningar kan de följas upp med lösningsskisser till ditt egna affärsfall under dessa sessioner.

Mindre ändringar kan göras i innehållet beroende på utvecklingen av dessa standarder och kommersiella strategier.

Open Business Architecture, TOGAF och Zachman är respektive varumärken för Open Group och Zachman International

DODAF, MODAF och NAF är respektive arkitektramar från Försvarsdepartementet i USA, Försvarsmaktigheten i Storbritannien och NATO

IT4IT är ett varumärke för IT-referensarkitekturer från Open Group,

Business- och Value Model Canvases är varumärken av Osterwalder och Pigneur

BMM, BPMN, UML, SysML som refereras på denna webbplats är varumärken för Object Management Group (OMG).

 7 timmar

Antal deltagare


Pris per deltagare

Vittnesmål (5)

Kommande Kurser

Relaterade Kategorier