Kursplan
Modul 1
Introduktion till Data Science och applikationer i Marketing
- Analysöversikt: Typ av analys - Predictive, Prescriptive, Inferential
- Analysövningar i Marketing
- Användning av Big Data och olika teknologier - Introduktion
Modul 2
Marketing i en digital värld
- Introduktion till Digital Marketing
- Online Advertising - Introduktion
- Search Motoroptimering (SEO) – Google fallstudie
- Social Media Marketing: Tips och hemlighet – Exempel på Facebook, Twitter
Modul 3
Utforskande Data Analysis & Statistisk modellering
- Datapresentation och visualisering – Förstå Business data med histogram, cirkeldiagram, stapeldiagram, spridningsdiagram – Snabb slutledning – Använda Python
- Grundläggande statistisk modellering – Trend, säsongsvariation, klustring, klassificeringar (endast grunderna, olika algoritmer och användning, inte någon detalj) – Klar kod i Python
- Market Basket Analysis (MBA) – Fallstudie med hjälp av föreningsregler, Support, Confidence, Lift
Modul 4
Marketing Analys I
- Introduktion till Marketing Process – Fallstudie
- Använda data för att förbättra strategin Marketing
- Mätning av varumärkestillgångar, Snapple och varumärkesvärde – varumärkespositionering
- Text Mining för Marketing – Grunderna i Text Mining – Fallstudie för Social Media Marketing
Modul 5
Marketing Analys II
- Customer Lifetime Value (CLV) med beräkning – Fallstudie av CLV för affärsbeslut
- Mätning av fall och effekt genom experiment – Fallstudie
- Beräknar beräknat lyft
- Data Science online Advertising – Klickfrekvenskonvertering, webbplatsanalys
Modul 6
Grunderna i regression
- Vad regression avslöjar och grundläggande Statistics (inte mycket detaljer om matematik)
- Tolka regressionsresultat – med fallstudie med Python
- Förstå loggloggmodeller – med fallstudie med Python
- Marketing Blandningsmodeller – Fallstudie med Python
Modul 7
Klassificering och klustring
- Grunderna i klassificering och klustring – Användning; Omnämnande av algoritmer
- Tolka resultaten – Python Program med utgångar
- Kundinriktning med hjälp av klassificering och kluster – fallstudie
- Business Strategiförbättring – Exempel på Email Marketing, Kampanjer
- Behov av Big Data teknologier för klassificering och klustring
Modul 8
Tidsserieanalys
- Trend och säsongsvariation – Användning av Python driven fallstudie – visualiseringar
- Olika tidsserietekniker – AR och MA
- Tidsseriemodeller – ARMA, ARIMA, ARIMAX (Användning och exempel med Python) – Fallstudie
- Tidsserieförutsägelse för Marketing kampanj
Modul 9
Rekommendationsmotor
- Personalisering och Business Strategi
- Olika typer av personliga rekommendationer – Samarbete, innehållsbaserat
- Olika algoritmer för rekommendationsmotor – Användardriven, Artikeldriven, Hybrid, Matrix Faktorisering (Endast omnämnande och användning av algoritmerna utan Mathematical detaljer)
- Rekommendationsmått för inkrementella intäkter – Detaljerad fallstudie
Modul 10
Maximera försäljningen med Data Science
- Grunderna i optimeringsteknik och dess användningsområden
- Lageroptimering – Fallstudie
- Öka ROI med Data Science
- Lean Analytics – Startup Accelerator
Modul 11
Data Science i Priser & Kampanj I
- Prissättning – Vetenskapen om lönsam tillväxt
- Efterfrågan Forecasting Tekniker - Modellera och uppskatta strukturen för pris-svars efterfrågekurvor
- Prissättningsbeslut – Hur man optimerar prissättningsbeslut – Fallstudie med Python
- Promotion Analytics – Baseline-beräknings- och handelsfrämjande modell
- Använda marknadsföring för bättre strategi - Försäljningsmodellspecifikation - Multiplikativ modell
Modul 12
Data Science i Prissättning och marknadsföring II
- Intäkter Management - Hur man hanterar lättförgängliga resurser med flera marknadssegment
- Produktpaketering – Snabba och långsamma produkter – Fallstudie med Python
- Prissättning av färskvaror och tjänster - Flygbolag & Hotellpriser – Omnämnande av stokastiska modeller
- Marknadsföringsmått – traditionella och sociala
Krav
Det finns inga specifika krav som krävs för att gå denna kurs.
Vittnesmål (4)
Understanding big data beter
Shaune Dennis - Vodacom
Kurs - Big Data Business Intelligence for Telecom and Communication Service Providers
Subject presentation knowledge timing
Aly Saleh - FAB banak Egypt
Kurs - Introduction to Data Science and AI (using Python)
It is great to have the course custom made to the key areas that I have highlighted in the pre-course questionnaire. This really helps to address the questions that I have with the subject matter and to align with my learning goals.
Winnie Chan - Statistics Canada
Kurs - Jupyter for Data Science Teams
The example and training material were sufficient and made it easy to understand what you are doing.