Kursplan

Modul 1

Introduktion till Data Science & Applikationer i Marknadsföring

  • Översikt över analys: Typer av analys - Prediktiv, Preskriptiv, Inferentiell
  • Analyspraxis inom marknadsföring
  • Användning av Big Data och olika teknologier - Introduktion

Modul 2

Marknadsföring i en digital värld

  • Introduktion till digital marknadsföring
  • Online-reklam - Introduktion
  • Sökmotoroptimering (SEO) – Google Case Study
  • Sociala medier och marknadsföring: Tips och hemligheter – Exempel på Facebook, Twitter

Modul 3

Explorativ dataanalys & Statistisk modellering

  • Datapresentation och visualisering – Förståelse av affärsdata med hjälp av histogram, cirkeldiagram, stapeldiagram, spriddiagram – Snabba insikter – Användning av Python
  • Grundläggande statistisk modellering – Trend, säsongsmönster, kluster, klassifikationer (bara grunderna, olika algoritmer och användning, inga detaljer) – Klar kod i Python
  • Marknadskorgsanalys (MBA) – Case Study med användning av associationsregler, stöd, förtroende, lyft

Modul 4

Marknadsföringsanalys I

  • Introduktion till marknadsföringsprocessen – Case Study
  • Användning av data för att förbättra marknadsföringsstrategi
  • Mätning av varumärkes tillgångar, Snapple och varumärkesvärde – Varumärkespositionering
  • Textmining för marknadsföring – Grunderna i textmining – Case Study för sociala medier och marknadsföring

Modul 5

Marknadsföringsanalys II

  • Kundens livstidsvärde (CLV) med beräkning – Case Study av CLV för affärsbeslut
  • Mätning av orsak och verkan genom experiment – Case Study
  • Beräkning av förväntat lyft
  • Data Science i online-reklam – Klickfrekvensomvandling, webbplatsanalys

Modul 6

Grundläggande regression

  • Vad regression avslöjar och grundläggande statistik (inte mycket detaljer om matematik)
  • Tolkning av regressionsresultat – Med Case Study med Python
  • Förståelse av log-log-modeller – Med Case Study med Python
  • Marknadsblandningsmodeller – Case Study med Python

Modul 7

Klassifikation och klustring

  • Grunderna i klassifikation och klustring – Användning; nämning av algoritmer
  • Tolkning av resultat – Python-program med utdata
  • Kundmålning med klassifikation och klustring – Case Study
  • Förbättring av affärsstrategi – Exempel på e-postmarknadsföring, kampanjer
  • Behovet av Big Data-teknologier i klassifikation och klustring

Modul 8

Tidsradsanalys

  • Trend och säsongsmönster – Användning av Python-driven Case Study - Visualiseringar
  • Olika tidsradsmetoder – AR och MA
  • Tidsradsmodeller – ARMA, ARIMA, ARIMAX (användning och exempel med Python) – Case Study
  • Tidsradsprognos för marknadsföringskampanj

Modul 9

Rekommendationsmotor

  • Personifiering och affärsstrategi
  • Olika typer av personifierade rekommendationer – Samarbetande, innehållsbaserade
  • Olika algoritmer för rekommendationsmotor – Användarstyrd, objektdriven, hybrid, matrisfaktorisering (bara nämning och användning av algoritmer utan matematiska detaljer)
  • Rekommendationsmått för ökad intäkt – Detaljerad Case Study

Modul 10

Maximering av försäljning med hjälp av data science

  • Grunderna i optimeringsteknik och dess användning
  • Lageroptimering – Case Study
  • Ökning av ROI med hjälp av data science
  • Lean Analytics – Startup Accelerator

Modul 11

Data Science i prissättning & Promotion I

  • Prissättning – Vetenskapen om lönsam tillväxt
  • Efterfrågeprognostekniker - Modellera och uppskatta strukturen av prisresponskurvor
  • Prissättningsbeslut – Hur man optimerar prissättningsbeslut – Case Study med Python
  • Promotionsanalys – Baseline-beräkning och handelspromotionsmodell
  • Användning av promotion för bättre strategi - Försäljningsmodellspecifikation – Multiplicativ modell

Modul 12

Data Science i prissättning och promotion II

  • Intäktshantering - Hur man hanterar förgängliga resurser med flera marknadssegment
  • Produktbuntning – Snabbt och långsamt försäljningsprodukter – Case Study med Python
  • Prissättning av förgängliga varor och tjänster - Flygbolag och hotellprissättning – Nämning av stokastiska modeller
  • Promotionsmått – Traditionella och sociala

Krav

Det finns inga specifika krav som behövs för att delta i detta kurs.

 21 timmar

Antal deltagare


Pris per deltagare

Vittnesmål (5)

Kommande Kurser

Relaterade Kategorier