Thank you for sending your enquiry! One of our team members will contact you shortly.
Thank you for sending your booking! One of our team members will contact you shortly.
Kursplan
Uppdelning av ämnen på daglig basis: (Varje session är 2 timmar)
Dag-1: Session -1: Business Översikt över varför Big Data Business Intelligence in Telco.
- Fallstudier från T-Mobile, Verizon etc.
- Big Data anpassningshastighet i nordamerikanska telekom och hur de anpassar sin framtida affärsmodell och verksamhet kring Big Data BI
- Användningsområde i bred skala
- Nätverks- och tjänstehantering
- Kundavgång Management
- Data Integration & Dashboardvisualisering
- Bedrägerihantering
- Business Regelgenerering
- Kundprofilering
- Lokaliserad annonstryckning
Dag-1: Session-2: Introduktion av Big Data-1
- Huvudegenskaper för Big Data-volym, variation, hastighet och sanningsenlighet. MPP-arkitektur för volym.
- Data Warehouses – statiskt schema, långsamt utvecklande dataset
- MPP Databases som Greenplum, Exadata, Teradata, Netezza, Vertica etc.
- Hadoop Baserade lösningar – inga villkor för datauppsättningens struktur.
- Typiskt mönster: HDFS, MapReduce (crunch), hämta från HDFS
- Batch-lämpad för analytisk/icke-interaktiv
- Volym : CEP-strömmande data
- Typiska val – CEP-produkter (t.ex. Infostreams, Apama, MarkLogic etc)
- Mindre produktionsklar – Storm/S4
- NoSQL Databases – (kolumn och nyckel-värde): Lämpar sig bäst som analytiskt komplement till datalager/databas
Dag-1 : Session -3 : Introduktion till Big Data-2
NoSQL lösningar
- KV Store - Keyspace, Flare, SchemaFree, RAMCloud, Oracle NoSQL Database (OnDB)
- KV Store - Dynamo, Voldemort, Dynomite, SubRecord, Mo8onDb, DovetailDB
- KV Store (hierarkisk) - GT.m, Cache
- KV Store (beställd) - TokyoTyrant, Lightcloud, NMDB, Luxio, MemcacheDB, Actord
- KV Cache - Memcached, Repcached, Coherence, Infinispan, EXtremeScale, JBossCache, Velocity, Terracoqua
- Tuple Store - Gigaspaces, Coord, Apache River
- Objekt Database - ZopeDB, DB40, Shoal
- Document Store - CouchDB, Cloudant, Couchbase, MongoDB, Jackrabbit, XML-Databases, ThruDB, CloudKit, Prsevere, Riak-Basho, Scalaris
- Wide Columnar Store - BigTable, HBase, Apache Cassandra, Hypertable, KAI, OpenNeptune, Qbase, KDI
Datavarianter: Introduktion till Data Cleaning nummer i Big Data
- RDBMS – statisk struktur/schema, främjar inte smidig, utforskande miljö.
- NoSQL – semistrukturerad, tillräckligt med struktur för att lagra data utan exakt schema innan data lagras
- Datarensningsproblem
Dag-1: Session-4: Big Data Introduktion-3: Hadoop
- När ska man välja Hadoop?
- STRUKTURERAD - Företagsdatalager/databaser kan lagra enorma data (till en kostnad) men påtvinga struktur (inte bra för aktiv utforskning)
- HALVSTRUKTURERAD data – svårt att göra med traditionella lösningar (DW/DB)
- Lagerdata = ENORM ansträngning och statisk även efter implementering
- För variation och volym av data, knäppt på råvaruhårdvara – HADOOP
- Vara H/W behövs för att skapa ett Hadoop kluster
Introduktion till Map Reduce /HDFS
- MapReduce – distribuera datoranvändning över flera servrar
- HDFS – gör data tillgänglig lokalt för beräkningsprocessen (med redundans)
- Data – kan vara ostrukturerad/schemalös (till skillnad från RDBMS)
- Utvecklaransvar för att förstå data
- Programming MapReduce = arbetar med Java (för-/nackdelar), laddar data manuellt till HDFS
Dag-2: Session-1.1: Spark: I minnesdistribuerad databas
- Vad är "In memory"-behandling?
- Spark SQL
- Spark SDK
- Spark API
- RDD
- Spark Lib
- Hanna
- Hur man migrerar ett befintligt Hadoop system till Spark
Dag-2 Session -1.2: Storm -Realtidsbearbetning i Big Data
- Strömmar
- Groddar
- Bultar
- Topologier
Dag-2: Session-2: Big Data Management System
- Rörliga delar, beräkningsnoder startar/misslyckas :ZooKeeper - För konfigurations-/koordinations-/namntjänster
- Komplex pipeline/arbetsflöde: Oozie – hantera arbetsflöde, beroenden, seriekedja
- Distribuera, konfigurera, klusterhantering, uppgradering etc (sys admin) :Ambari
- In Cloud: Whirr
- Utvecklande Big Data plattformsverktyg för spårning
- ETL-lagerapplikationsproblem
Dag-2: Session-3: Predictive analytics i Business Intelligence -1: Fundamental Techniques & Machine learning based BI:
- Introduktion till maskininlärning
- Att lära sig klassificeringstekniker
- Bayesian Prediction-förberedande träningsfil
- Markov slumpmässigt fält
- Övervakat och oövervakat lärande
- Särdragsextraktion
- Stöd Vector Machine
- Neuralt nätverk
- Förstärkningsinlärning
- Big Data stort variabelt problem -Slumpmässig skog (RF)
- Representationsinlärning
- Djup lärning
- Big Data Automationsproblem – Multi-modell ensemble RF
- Automatisering genom Soft10-M
- LDA och ämnesmodellering
- Agile lärande
- Agentbaserat lärande- Exempel från Telco-drift
- Distribuerat lärande – Exempel från Telco-drift
- Introduktion till Open source-verktyg för prediktiv analys: R, Rapidminer, Mahut
- Mer skalbart Analytic-Apache Hama, Spark och CMU Graph lab
Dag-2: Session-4 Predictive analytics ekosystem-2: Vanliga prediktiva analytiska problem i Telecom
- Insiktsanalys
- Visualiseringsanalytisk
- Strukturerad prediktiv analys
- Ostrukturerad prediktiv analys
- Kundprofilering
- Rekommendation Motor
- Mönsterdetektering
- Upptäckt av regel/scenario – misslyckande, bedrägeri, optimering
- Rotorsak upptäckt
- Sentimentanalys
- CRM-analys
- Nätverksanalys
- Textanalys
- Teknikstödd granskning
- Bedrägerianalys
- Realtidsanalys
Dag-3 : Session-1 : Nätverksdriftsanalys – rotorsaksanalys av nätverksfel, tjänstavbrott från metadata, IPDR och CRM:
- CPU-användning
- Minnesanvändning
- QoS-köanvändning
- Enhetstemperatur
- Gränssnittsfel
- IoS-versioner
- Routing händelser
- Latensvariationer
- Syslog-analys
- Paketförlust
- Lastsimulering
- Topologi slutledning
- Prestandatröskel
- Enhetsfällor
- IPDR (IP detailed record) insamling och bearbetning
- Användning av IPDR-data för abonnentbandbreddsförbrukning, nätverksgränssnitt, modemstatus och diagnostik
- HFC-information
Dag-3: Session-2: Verktyg för analys av nätverkstjänstfel:
- Nätverksöversikt Dashboard: övervaka övergripande nätverksinstallationer och spåra din organisations nyckelprestandaindikatorer
- Peak Period Analysis Dashboard: förstå applikations- och prenumeranttrender som driver toppanvändning, med platsspecifik granularitet
- Routing Efficiency Dashboard: kontrollera nätverkskostnader och skapa affärscase för kapitalprojekt med en fullständig förståelse för sammankoppling och transitrelationer
- Realtidsunderhållningsinstrumentpanel: åtkomst till mätvärden som är viktiga, inklusive videovisningar, varaktighet och videokvalitet för upplevelsen (QoE)
- IPv6 Transition Dashboard: undersök den pågående adoptionen av IPv6 i ditt nätverk och få insikt i applikationer och enheter som driver trender
- Fallstudie-1: Alcatel-Lucents Big Network Analytics (BNA) Data Miner
- Multidimensionell mobil intelligens (m.IQ6)
Dag-3: Session 3: Big Data BI för Marketing/Försäljning – Förstå försäljning/marknadsföring från försäljningsdata: (Alla av dem kommer att visas med en liveförutsägande analytisk demo)
- För att identifiera klienter med högsta hastighet
- För att identifiera kunder för en given produkt
- För att identifiera rätt produktuppsättning för en kund (Recommendation Engine)
- Marknadssegmenteringsteknik
- Korsförsäljning och uppförsäljningsteknik
- Klientsegmenteringsteknik
- Teknik för prognostisering av försäljningsintäkter
Dag-3: Session 4: BI behövs för Telco CFO-kontor:
- Översikt över Business Analysarbeten som behövs på ett CFO-kontor
- Riskanalys på nyinvestering
- Intäkter, vinstprognoser
- Prognos för nya kundförvärv
- Förlustprognoser
- Bedrägerianalys om ekonomi (detaljer nästa session)
Dag-4: Session-1: Fraud prevention BI från Big Data i Telco-Fraud analytic:
- Bandbreddsläckage / Bandbreddsbedrägeri
- Leverantörsbedrägeri/överdebitering för projekt
- Kundåterbetalning/skadebedrägerier
- Bedrägerier med reseersättning
Dag-4: Session-2: Från churning-prediktion till churn-prevention:
- 3 typer av avhopp: aktiv/avsiktlig, roterande/oavsiktlig, passiv ofrivillig
- 3 klassificering av churned kunder: Total, Hidden, Partial
- Förstå CRM-variabler för churn
- Insamling av kundbeteendedata
- Insamling av kunduppfattningsdata
- Insamling av kunddemografisk data
- Rengöring av CRM-data
- Ostrukturerad CRM-data (kundsamtal, biljetter, e-postmeddelanden) och deras konvertering till strukturerad data för Churn-analys
- Social Media CRM-nytt sätt att extrahera kundnöjdhetsindex
- Fallstudie-1: T-Mobile USA: Churn-minskning med 50 %
Dag-4: Session-3: Hur man använder prediktiv analys för grundorsaksanalys av missnöje hos kunder:
- Fallstudie -1: Koppla missnöje till problem – Redovisning, tekniska fel som tjänstavbrott, dålig bandbreddstjänst
- Fallstudie-2: Big Data QA-instrumentpanel för att spåra kundnöjdhetsindex från olika parametrar som eskalering av samtal, kritiska problem, väntande serviceavbrottshändelser etc.
Dag-4: Session-4: Big Data Instrumentpanel för snabb åtkomst av olika data och visning:
- Integrering av befintlig applikationsplattform med Big Data Dashboard
- Big Data ledning
- Fallstudie av Big Data Dashboard: Tableau och Pentaho
- Använd appen Big Data för att driva platsbaserad annons
- Spårningssystem och ledning
Dag-5: Session-1: Hur man motiverar Big Data BI-implementering inom en organisation:
- Definiera ROI för Big Data implementering
- Fallstudier för att spara analytikertid för insamling och förberedelse av data – ökad produktivitetsökning
- Fallstudier av intäktsvinst från kundförlust
- Intäktsvinst från platsbaserad och annan riktad annons
- En integrerad kalkylbladsmetod för att beräkna ca. kostnad kontra intäktsvinst/besparingar från Big Data implementering.
Dag-5: Session-2: Steg för steg-procedur för att ersätta äldre datasystem till Big Data System:
- Förstå praktiska Big Data Migration Roadmap
- Vilken är den viktiga information som behövs innan en Big Data-implementering utformas
- Vilka är de olika sätten att beräkna volym, hastighet, variation och sanningshalt för data
- Hur man uppskattar datatillväxt
- Fallstudier i 2 Telco
Dag-5: Session 3 & 4: Granskning av Big Data leverantörer och recension av deras produkter. Frågestund:
- Accenture Alcatel-Lucent
- Amazon –A9
- APTEAN (tidigare CDC-programvara)
- Cisco System
- Cloudera
- Dell
- EMC
- GoodData Corporation
- Guavus
- Hitachi datasystem
- Hortonworks
- Huawei
- HP
- IBM
- Informatica
- Intel
- Jaspersoft
- Microsoft
- MongoDB (tidigare 10Gen)
- MU Sigma
- Netapp
- Operalösningar
- Oracle
- Pentaho
- Platfora
- Qliktech
- Kvant
- Rackspace
- Revolution Analytics
- Salesforce
- SAP
- SAS Institutet
- Sisense
- Software AG/Terracotta
- Soft10 Automation
- Splunk
- Sqrrl
- Supermicro
- Tableau Programvara
- Teradata
- Tänk Big Analytics
- Tidemark Systems
- VMware (Del av EMC)
Krav
- Bör ha grundläggande kunskaper om verksamhetsdrift och datasystem inom Telecom inom sin domän
- Måste ha grundläggande förståelse för SQL/Oracle eller relationsdatabas
- Grundläggande förståelse för statistik (i Excel-nivåer)
35 timmar
Vittnesmål (3)
All the examples used and the lecturing style was on point even for a begginer i was able to understand and the training was so patient and always willing to go extra mile when in need of assistance.
Mathipa Chepape - Vodacom
Kurs - Big Data Business Intelligence for Telecom and Communication Service Providers
All the examples used and the lecturing style was on point even for a begginer i was able to understand and the training was so patient and always willing to go extra mile when in need of assistance.
Mathipa Chepape - Vodacom
Kurs - Big Data Business Intelligence for Telecom and Communication Service Providers
Understanding big data beter