Kursplan

Vad handlar det egentligen om – att försöka definiera begreppet förändring

  • Definitioner av förändring
  • Vad innebär det att hantera förändring?
  • Varför allt detta - om de faktorer som orsakar behovet av förändringar i organisationen
  • Hur ska man hantera detta? - olika modeller av förhållningssätt till förändring i företaget

Förändring görs av människor - psykologiska aspekter av förändring

  • Förändring – en möjlighet eller en nödvändighet?
  • Om en obefintlig fruktansvärd drake - rädsla och stereotyper om förändring
  • Vi går ut i strid - förbereder människor för förändring
  • Kommunikationens specificitet och roll i situationen att införa förändring

Är detta redan – när är vi redo att förändras?

  • Verkligen redan??????? om interna och externa skäl till förändring
  • Kanske är det bättre att inte... om olika typer av motstånd mot förändring, hur man känner igen dem och hur man övervinner dem
  • När vi är för rädda - Albee och hans modell för att förstå och minska stress
  • För- och nackdelar – när vi reagerar på förändringar positivt och när negativt

En organisation är som en person - den utvecklar - ett förslag för att analysera en organisations utveckling enligt Greiner)

  • Stadier av organisationsutveckling i Greiners modell
  • Ändringsmanual - tips för de som introducerar den om hur man reagerar och hanterar i enskilda faser

Självmotivation, positiva attityder och kreativitet i processen att införa och hantera förändring

  • Förändring börjar inom oss - om att känna igen våra egna känslor, attityder, attityder och reaktioner på förändring
  • Det finns alltid ett annat sätt - att leta efter nya lösningar i bekanta situationer

Hur man gör det steg för steg - d.v.s. stadierna av förändringsledning:

  • Att fastställa det övergripande organisatoriska målet,
  • Vikt och storlek på förändringen,
  • Förändring och företagets organisationskultur,
  • Varningssignaler – behovet av att identifiera kritiska begränsningar.

Att bygga ett förändringsprojekt inklusive:

  • Steg för steg - indelning i etapper,
  • Vem är vem – det vill säga separation av funktioner,
  • Det kan vara annorlunda - medvetenhet om en möjlig minskning av motivationen,
  • Observation och utvärdering - metoder för uppföljning och mätning av resultat

Ledare, visa vägen!!! ledarens roll i förändringsprocessen

  • Ledarens roll inför förändringar
  • Val av ledningsverktyg och stilar i en förändringssituation
  • Kan alla vara förändringsledare - kompetensprofil för en förändringsledare

Ensam eller i grupp? – om att inkludera medarbetare i förändringsprocessen – Druckers modell.

  • Vad vi inte förväntade oss - om plötsliga framgångar, misslyckanden eller externa händelser,
  • Fantasivärlden och den verkliga världen - om inkonsekvensen av förväntningar och fakta,
  • Förändringsprocessen som en indikator på behovet av innovation
  • Plötslig död eller ett leende av lycka? – förändringar som överraskar alla.

Effektiv påverkan av en förändringsledare

  • Hur man bygger förtroende och acceptans för organisatoriska förändringar
  • Övertalning, d.v.s. att övertyga människor att förändras
  • Att påverka människor i en förändringssituation - modellen av K. Barnes och R. Cialdini
 14 timmar

Antal deltagare



Price per participant

Relaterade Kurser

Strategic Development: Thinking, Planning, Management and Leadership

35 timmar

Relaterade Kategorier