Kursplan

Vad är det egentligen som händer – försök att definiera begreppet förändring

  • Definitioner av förändring
  • Vad innebär det att hantera förändringar?
  • Vad är allt detta till för – om de faktorer som orsakar behovet av förändring i organisationen
  • Hur biter man i den? - olika modeller för tillvägagångssätt för förändring i företaget

Förändring görs av en person – psykologiska aspekter av förändring

  • Förändring – en möjlighet eller en nödvändighet?
  • Om en icke-existerande läskig drake – rädsla och stereotyper om förändring
  • Att gå ut i strid – att förbereda människor för förändring
  • Kommunikationens specificitet och roll i situationen att införa förändring

Är det redan – när är vi redo för förändring?

  • Verkligen????? Interna och externa orsaker till förändring
  • Kanske är det bättre att inte prata om olika typer av motstånd mot förändring, att känna igen dem och hur man övervinner dem
  • När vi är för rädda – Albee och hans modell för att förstå och minska stress
  • Proffs och räknare – när vi reagerar positivt och när vi reagerar negativt

En organisation är som en människa – den utvecklas – ett förslag till analys av organisationsutveckling enligt Greiner)

  • Stadier av organisationsutveckling i Greiner-modellen
  • Shift Instruction Manual – vägledning för introduktörer om hur man reagerar och hanterar i varje fas

Självmotivation, positiva attityder och kreativitet i processen att införa och hantera förändringar

  • Förändring börjar inom oss – om att känna igen våra egna känslor, attityder, attityder och reaktioner på förändring
  • Du kan alltid göra saker annorlunda - leta efter nya lösningar i bekanta situationer

Så här gör du steg för steg – eller om stegen i förändringshanteringen:

  • Fastställa ett övergripande organisatoriskt mål,
  • Förändringens vikt och storlek.
  • Förändring och företagets organisationskultur,
  • Röda flaggor – behovet av att identifiera kritiska begränsningar.

Att bygga ett förändringsprojekt som inkluderar:

  • Steg för steg - uppdelning i etapper,
  • Vem är vem – det vill säga uppdelningen av funktioner,
  • Det kan vara annorlunda – medvetenhet om en eventuell minskning av motivationen,
  • Observation och utvärdering – sätt att övervaka och mäta resultat

Chef, led!! Ledarens roll i förändringsprocessen

  • Ledarens roll inför förändring
  • Val av verktyg och ledarstilar i händelse av förändring
  • Kan alla vara förändringsledare – förändringsledarens kompetensprofil

Ensam eller i grupp? – om att inkludera medarbetarna i förändringsprocessen – Druckers modell.

  • Vad vi inte förväntade oss – om en plötslig framgång, ett misslyckande eller yttre händelser,
  • Fantasins och verklighetens värld – om inkonsekvensen mellan förväntningar och fakta,
  • Förändringsprocessen som indikator på behovet av innovation
  • Plötslig död eller ett lyckans leende? - Förändringar som överraskar alla.

Effektivt inflytande av förändringsledaren

  • Hur man bygger förtroende och acceptans för organisationsförändringar
  • Övertalning, eller att övertyga människor att ändra sig
  • Att påverka människor i en situation av förändring – modellen av K. Barnes och R, Cialdini
 14 timmar

Antal deltagare



Price per participant

Vittnesmål (5)

Relaterade Kategorier