Thank you for sending your enquiry! One of our team members will contact you shortly.
Thank you for sending your booking! One of our team members will contact you shortly.
Kursplan
Vad handlar det egentligen om – att försöka definiera begreppet förändring
- Definitioner av förändring
- Vad innebär det att hantera förändring?
- Varför allt detta - om de faktorer som orsakar behovet av förändringar i organisationen
- Hur ska man hantera detta? - olika modeller av förhållningssätt till förändring i företaget
Förändring görs av människor - psykologiska aspekter av förändring
- Förändring – en möjlighet eller en nödvändighet?
- Om en obefintlig fruktansvärd drake - rädsla och stereotyper om förändring
- Vi går ut i strid - förbereder människor för förändring
- Kommunikationens specificitet och roll i situationen att införa förändring
Är detta redan – när är vi redo att förändras?
- Verkligen redan??????? om interna och externa skäl till förändring
- Kanske är det bättre att inte... om olika typer av motstånd mot förändring, hur man känner igen dem och hur man övervinner dem
- När vi är för rädda - Albee och hans modell för att förstå och minska stress
- För- och nackdelar – när vi reagerar på förändringar positivt och när negativt
En organisation är som en person - den utvecklar - ett förslag för att analysera en organisations utveckling enligt Greiner)
- Stadier av organisationsutveckling i Greiners modell
- Ändringsmanual - tips för de som introducerar den om hur man reagerar och hanterar i enskilda faser
Självmotivation, positiva attityder och kreativitet i processen att införa och hantera förändring
- Förändring börjar inom oss - om att känna igen våra egna känslor, attityder, attityder och reaktioner på förändring
- Det finns alltid ett annat sätt - att leta efter nya lösningar i bekanta situationer
Hur man gör det steg för steg - d.v.s. stadierna av förändringsledning:
- Att fastställa det övergripande organisatoriska målet,
- Vikt och storlek på förändringen,
- Förändring och företagets organisationskultur,
- Varningssignaler – behovet av att identifiera kritiska begränsningar.
Att bygga ett förändringsprojekt inklusive:
- Steg för steg - indelning i etapper,
- Vem är vem – det vill säga separation av funktioner,
- Det kan vara annorlunda - medvetenhet om en möjlig minskning av motivationen,
- Observation och utvärdering - metoder för uppföljning och mätning av resultat
Ledare, visa vägen!!! ledarens roll i förändringsprocessen
- Ledarens roll inför förändringar
- Val av ledningsverktyg och stilar i en förändringssituation
- Kan alla vara förändringsledare - kompetensprofil för en förändringsledare
Ensam eller i grupp? – om att inkludera medarbetare i förändringsprocessen – Druckers modell.
- Vad vi inte förväntade oss - om plötsliga framgångar, misslyckanden eller externa händelser,
- Fantasivärlden och den verkliga världen - om inkonsekvensen av förväntningar och fakta,
- Förändringsprocessen som en indikator på behovet av innovation
- Plötslig död eller ett leende av lycka? – förändringar som överraskar alla.
Effektiv påverkan av en förändringsledare
- Hur man bygger förtroende och acceptans för organisatoriska förändringar
- Övertalning, d.v.s. att övertyga människor att förändras
- Att påverka människor i en förändringssituation - modellen av K. Barnes och R. Cialdini
14 timmar