Kursplan

Vad är det egentligen som händer – försök att definiera begreppet förändring

  • Definitioner av förändring
  • Vad innebär det att hantera förändringar?
  • Vad är allt detta till för – om de faktorer som orsakar behovet av förändring i organisationen
  • Hur biter man i den? - olika modeller för tillvägagångssätt för förändring i företaget

Förändring görs av en person – psykologiska aspekter av förändring

  • Förändring – en möjlighet eller en nödvändighet?
  • Om en icke-existerande läskig drake – rädsla och stereotyper om förändring
  • Att gå ut i strid – att förbereda människor för förändring
  • Kommunikationens specificitet och roll i situationen att införa förändring

Är det redan – när är vi redo för förändring?

  • Verkligen????? Interna och externa orsaker till förändring
  • Kanske är det bättre att inte prata om olika typer av motstånd mot förändring, att känna igen dem och hur man övervinner dem
  • När vi är för rädda – Albee och hans modell för att förstå och minska stress
  • Proffs och räknare – när vi reagerar positivt och när vi reagerar negativt

En organisation är som en människa – den utvecklas – ett förslag till analys av organisationsutveckling enligt Greiner)

  • Stadier av organisationsutveckling i Greiner-modellen
  • Shift Instruction Manual – vägledning för introduktörer om hur man reagerar och hanterar i varje fas

Självmotivation, positiva attityder och kreativitet i processen att införa och hantera förändringar

  • Förändring börjar inom oss – om att känna igen våra egna känslor, attityder, attityder och reaktioner på förändring
  • Du kan alltid göra saker annorlunda - leta efter nya lösningar i bekanta situationer

Så här gör du steg för steg – eller om stegen i förändringshanteringen:

  • Fastställa ett övergripande organisatoriskt mål,
  • Förändringens vikt och storlek.
  • Förändring och företagets organisationskultur,
  • Röda flaggor – behovet av att identifiera kritiska begränsningar.

Att bygga ett förändringsprojekt som inkluderar:

  • Steg för steg - uppdelning i etapper,
  • Vem är vem – det vill säga uppdelningen av funktioner,
  • Det kan vara annorlunda – medvetenhet om en eventuell minskning av motivationen,
  • Observation och utvärdering – sätt att övervaka och mäta resultat

Chef, led!! Ledarens roll i förändringsprocessen

  • Ledarens roll inför förändring
  • Val av verktyg och ledarstilar i händelse av förändring
  • Kan alla vara förändringsledare – förändringsledarens kompetensprofil

Ensam eller i grupp? – om att inkludera medarbetarna i förändringsprocessen – Druckers modell.

  • Vad vi inte förväntade oss – om en plötslig framgång, ett misslyckande eller yttre händelser,
  • Fantasins och verklighetens värld – om inkonsekvensen mellan förväntningar och fakta,
  • Förändringsprocessen som indikator på behovet av innovation
  • Plötslig död eller ett lyckans leende? - Förändringar som överraskar alla.

Effektivt inflytande av förändringsledaren

  • Hur man bygger förtroende och acceptans för organisationsförändringar
  • Övertalning, eller att övertyga människor att ändra sig
  • Att påverka människor i en situation av förändring – modellen av K. Barnes och R, Cialdini

Krav

The course is general in nature and participation in it does not require specialist knowledge

 14 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (3)

Upcoming Courses

Relaterade Kategorier