Kursplan

Introduktion

  • Vad är processen för krav Management? Varför Agile?
  • Business agility och agil mjukvaruleverans: Definitioner
  • Länkar Agile till Business : Business Motivationsmodell vs. Business Model Canvas,
  • Hur kan man effektivt använda Value Proposition Canvas för att definiera produktvisionen?
  • Business agility kontra agil mjukvaruleveransprinciper
  • Vad är Agile inte? Effekter av anpassning till strategier och förmågor
  • Krav Management i ett Agile sammanhang
  • Scrum Livscykel: Frågor om kravens fullständighet och spårbarhet
  • Hur produktiva modeller förbättrar kommunikationen i 'Agile'?
  • Business Tillägg av Agile : Strukturera Business Värdebidrag av en användarberättelse
  • Ett panorama av UML diagram för modelleringskrav
  • Ramar för att spåra krav mot mjukvaruimplementering och tester
  • Planeringen på 5 nivåer av ett agilt projekt (från att klargöra visionen och produktbackloggen till uppgifter ... och arkitekturens gångskelett)
  • Hantera krav inom Agile metoder (Scrum, DAD) kontra Unified Process (RUP)
  • Roller, team, miljöer
  • Presentation av fallstudien för att strukturera krav och hantera dem med en iterativ process

Hur kan man beskriva affärsvisionen och behoven via spårbara modeller?

  • Kvalificering av kraven: Kano-modellen vs. Value Proposition Canvas
  • Strukturera produktens vision utifrån strategier, miljökrafter och trender
  • Värdeförslag, nyckelaktiviteter, nyckelresurser, intäktsströmmar och kostnadsstrukturer,
  • Upptäcka produktens affärsomfattning med hjälp av kundens behov, vinster och smärtor
  • Beskriv affärsanvändningsfall med "värdeströmmar" och "värdestadier"
  • Överbrygga produktens affärsomfång med förväntade "värdebidrag"
  • Fallstudie: Beskriver visionen för produkten

Hur kan man beskriva användarbehov via agil användningsfallsmodellering (epos och användarberättelser)?

  • Agile Uppskattning och planering
  • Bygga och hantera produktstocken/granularitet av krav
  • Inför sprintplaneringen
  • Skapande av sprinteftersläpningen
  • Agile User Story Pattern: systemomfattning (ämnet), aktörer, användningsfall, användarberättelser, acceptanskriterier, INVEST-modellen
  • The Walking Skeleton using Disciplined Agile Leverans: Från processer till teknik
  • Hur får man reda på epos och användarberättelser utifrån värdeströmmar?
  • Värdebidrag från epos och användarberättelser
  • Skrivuppgifter: granularitet och storlek med SMART-modellen
  • Fallstudie: Upptäcka epos och användarberättelser på basis av värdeströmmar

Validera och testa korrekt förståelse av detaljerade specifikationer

  • Använder en inkrementell kravinsamlingsprocess och sprintbacklog
  • Regler för effektiva episka, användarberättelser och arkitekturbeskrivningar
  • Diagram för att validera epos och beskrivningar av användarberättelser
  • Hur väljer man rätt diagram?
  • Förfina funktioner med användningsfall och relationsmodellering
  • Testa korrekt förståelse av krav med hjälp av testdrivna krav
  • Givet/När/Då strukturer och driftkontrakt för att vägleda utvecklare i att implementera krav
  • Täckningsanalys och förändringsledning
  • Fallstudie: Validera, testa och kommunicera detaljerade krav till utvecklare

Slutsats

  • Steg för effektiv kravinsamling och systemanalysprocesser
  • Spårbarhet mellan krav och analysmodeller
  • Mönster för insamling och testning av krav

Observera: Ovanstående utbildnings- och mentorsessioner genomförs interaktivt med hjälp av exempel från Requirement Engineering and Modeling-verktyg för att säkerställa god spårbarhet mellan krav och underliggande lösningar. Begrepp förklaras först med hjälp av grundläggande exempel och följs sedan av lösningsutkast till ditt potentiella fall. Efter denna session kan vi även följa med dig genom att granska och validera dina lösningar beroende på dina behov.

 21 timmar

Antal deltagare



Price per participant

Vittnesmål (5)

Relaterade Kategorier