Kursplan

1 Introduktion
    1.1 Total Quality Management (TQM)
    1.2 Business Process Reengineering (BPR)
    1.3 Six Sigma
    1.4 Business process management (BPM)
    1.5 Processperspektivet
    1.6 Processhantering
    1.7 Processmodellering, analys och design
        1.7.1 BPM-livetssyklus
            1.7.1.1 BPM-livetssyklus
            1.7.1.2 BPM-livetssyklus
    1.8 Stakeholders i BPM-livetssyklusen
        1.8.1 Processägande
            1.8.1.1 Processägarans ansvarsområden
            1.8.1.2 Processägarans kompetenser och förmågor
    1.9 BPMN-element
        1.9.1 De fem grundläggande kategorierna av element
        1.9.2 Flödesobjekt
        1.9.3 Data
        1.9.4 Kopplingsobjekt
        1.9.5 Swimlanes
        1.9.6 Artifacts
    1.10 Business Process Management Systems (BPMS)
        1.10.1 BPMS nyckeldrivkrafter och mål 1
        1.10.2 BPMS nyckeldrivkrafter och mål 2
        1.10.3 Processmodellering
        1.10.4 BPM-teknikkontinuumet
        1.10.5 BPM-stacken
        1.10.6 BPM-stacken

2 Business Process
    2.1 Processlogik
    2.2 Konformitet
    2.3 Undermodeller inom en slut till slut BPMN-modell
    2.4 BPMN och WSBPEL
    2.5 BPMN 2.0 i jämförelse med BPMN 1.2
    2.6 BPMN undermodeller
    2.7 Privata (intern) businessprocesser
    2.8 Offentliga processer
    2.9 Samverkan
    2.10 Koreografi
    2.11 Konversation
    2.12 Nivåer av BPMN-processmodellering
        2.12.1 Beskrivande modellering
    2.13 BPMN-aktivitet
    2.14 Typer av aktiviteter
    2.15 Typer av underprocesser
    2.16 Sekvensflöde
    2.17 Token
    2.18 Delning av sekvensflöde
    2.19 Grundläggande BPMN-flödesobjekt
    2.20 Quiz

3 BPMN-koncept för analytiker
    3.1 Gatewayer
        3.1.1 Exklusiv gateway
        3.1.2 Exempel på exklusiv gateway
        3.1.3 Sammanföring (exklusiv)
        3.1.4 Parallell gateway
        3.1.5 Exempel på parallell gateway 1
        3.1.6 Exempel på parallell gateway 2
        3.1.7 Inklusiv gateway
        3.1.8 Exempel på inklusiv gateway 1
        3.1.9 Exempel på inklusiv gateway 2
    3.2 Gateway-quiz
    3.3 Händelser
        3.3.1 Exempel på händelser
        3.3.2 Inga händelser
    3.4 Pool och deltagare
    3.5 Meddelandeflöden
        3.5.1 Demonstration
    3.6 4 grundläggande meddelandehändelser
        3.6.1 Exempel på meddelandehändelser
    3.7 Timer-händelser
        3.7.1 Exempel på timer 1
        3.7.2 Exempel på timer 2
    3.8 Avbrytande vs ej avbrytande
    3.9 Händelsebaserad exklusiv gateway
        3.9.1 Exempel
        3.9.2 Exempel
        3.9.3 Händelsebaserad gateway startar en process
    3.10 Artifacts
        3.10.1 Grupp
        3.10.2 Textannotation
    3.11 Typer av uppgifter
        3.11.1 Ta emot uppgift
        3.11.2 Skicka uppgift
        3.11.3 Serviceuppgift
        3.11.4 Användaruppgift
        3.11.5 Manuell uppgift
        3.11.6 Business Rule-uppgift
        3.11.7 Scriptuppgift
        3.11.8 Asynkron kommunikation - uppgifter
        3.11.9 Asynkron kommunikation - händelser
        3.11.10 Synkron kommunikation
    3.12 Parallell händelsebaserad gateway
    3.13 Komplex gateway
    3.14 Datamodellering
        3.14.1 Dataobjekt
        3.14.2 Datainmatning, datautmatning
        3.14.3 Datastore
    3.15 Länkhändelser
        3.15.1 Exempel på länkhändelser
        3.15.2 Länkhändelser som sidaför-sida-kopplingar
    3.16 Signalthändelser
        3.16.1 Exempel på signalthändelse 1
        3.16.2 Exempel på signalthändelse 2
    3.17 Felhändelser
        3.17.1 Exempel på felhändelse 1
        3.17.2 Exempel på felhändelse 2
        3.17.3 Exempel på felhändelse 3
    3.18 Escalation-händelser
        3.18.1 Exempel på escalation
    3.19 Kompensation
        3.19.1 Kompensationshanterare
        3.19.2 Kompensation med händelseunderprocess
    3.20 Transaktion
        3.20.1 Transaktion i BPMN
        3.20.2 Sammanfattad transaktionsunderprocess
        3.20.3 Avbrytande händelser
    3.21 Loops och multi-instance
        3.21.1 Standardloop
        3.21.2 Multi-instance-aktivitet
        3.21.3 Exempel på multi-instance-aktivitet
    3.22 Global uppgift och global process
        3.22.1 Call-aktivitet
    3.23 Händelsquiz
    3.24 Artifacts-quiz
    3.25 Process, samverkan, koreografi och konversation i BPMN 2.0
        3.25.1 Process - igen
            3.25.1.1 Typer av BPMN-processer
        3.25.2 Samverkan
        3.25.3 Koreografi
            3.25.3.1 Exempel på koreografi 1
            3.25.3.2 Koreografitask
            3.25.3.3 Koreografitask med ett meddelande
            3.25.3.4 Dubbelriktad koreografitask
            3.25.3.5 Sekvensflöde
            3.25.3.6 Gatewayer
            3.25.3.7 Exempel på exklusiv gateway
            3.25.3.8 Exempel på koreografi 2 från specifikationen
            3.25.3.9 Exempel på koreografi 2 från specifikationen
        3.25.4 Konversationer
            3.25.4.1 Exempel på konversation

4 Workflow-mönster
    4.1 Workflow (kontrollflöde) mönster
    4.2 Workflow (kontrollflöde) mönster
    4.3 Nytt kontrollflödesmönster
    4.4 Grundläggande mönster: Sekvens
    4.5 Grundläggande mönster: Parallell delning
    4.6 Grundläggande mönster: Synkronisering
    4.7 Grundläggande mönster: Exklusiv val
    4.8 Grundläggande mönster: Enkel sammanföring
    4.9 Grundläggande mönster: Multi-val
    4.10 Grundläggande mönster: Strukturerad synkroniseringsammanföring
    4.11 Grundläggande mönster: Multi-sammanföring
    4.12 Grundläggande mönster: Strukturerad diskriminering
    4.13 Grundläggande mönster: WCP-10 godtyckliga cykler

5 Strukturella mönster
    5.1 Grundläggande mönster: Implicit avslutning
    5.2 Grundläggande mönster: Flera instanser utan synkronisering
    5.3 Grundläggande mönster: Flera instanser med a priori designtidskunskap
    5.4 Grundläggande mönster: Flera instanser med a priori körningstidskunskap
    5.5 Grundläggande mönster: Flera instanser utan a priori körningstidskunskap
    5.6 Grundläggande mönster: Utökad val
    5.7 Grundläggande mönster: Parallell routning i sammanhang
    5.8 Grundläggande mönster: Milstolpe
    5.9 Grundläggande mönster: Avbryta aktivitet
    5.10 Grundläggande mönster: Avbryta fall

6 Simulera och utför BPMN-modeller
    6.1 Processmodellersimulering
    6.2 Korrespondens mellan BPMN och UML
    6.3 BPMN-verktyg

Notera: Ovanstående utbildnings- och mentorssessioner genomförs interaktivt med hjälp av Business Modeling-verktyg för att säkerställa en god nivå av spårbarhet mellan affärsspecifikationer och deras utförande. Koncepten förklaras först med hjälp av grundläggande exempel och följs sedan av lösningstäckningar till dina egna problem. Efter denna session kan vi följa upp dig genom att granska och validera dina lösningar beroende på dina behov.

 35 timmar

Antal deltagare


Pris per deltagare

Vittnesmål (6)

Kommande Kurser

Relaterade Kategorier