Kursplan

Introduktion till kommunikationsfrågor

  • kommunikationsprocessen och dess stadier
  • vikten av verbal och icke-verbal kommunikation
  • tekniker och verktyg för effektiv kommunikation

Principer för effektiv kommunikation som en väsentlig del av effektiva kontakter i organisationen

  • självanalys av din egen kommunikationsstil
  • kommunikationsfel
  • kommunikationshinder
  • stadier av att skapa interpersonell kontakt
  • kommunikation ansikte mot ansikte och telefonkommunikation

Kommunicera i organisationen

  • kommunikationsnätverk i organisationen
  • informationsflödesmodeller och deras optimering
  • interna kommunikationsuppgifter och verktyg

Effektiv konversation

  • forma sin egen bild som avsändare och mottagare av ett meddelande
  • faktorer som påverkar kvaliteten på professionella kontakter mellan anställda
  • aktivt lyssnande som ett verktyg för effektiv kommunikation
  • faktorer som stör att lyssna och förstå tal
  • konsten att ställa frågor
  • psykologiska mekanismer och tekniker för att påverka

I harmoni med dig själv och i goda relationer med andra - begreppet assertivt beteende

  • begreppet självsäkerhet
  • dina egna rättigheter
  • när du bestämmer dig för att vara bestämd
  • typer av beteende: aggressiv, undergiven, påstridig
  • bygga "jag"-budskap som grund för att uttrycka åsikter, bedömningar och känslor på ett självständigt sätt
  • varför vi är rädda för att säga "nej" - vad som håller oss tillbaka
  • självkänsla som är ett resultat av assertiv självbehandling

Vad innebär det att respektera dig och dig själv – vad händer om vi kommer överens eller vägrar

  • förmågan att säga nej och ta nej
  • förmåga att argumentera
  • försvar mot manipulation
  • acceptera negativa och positiva bedömningar, svara på former av kritik
  • ge konstruktiv feedback

Konflikt, meningsskiljaktighet eller gräl? Definition av konfliktbegreppet

  • vad är en konflikt - kärnan och typerna av konflikter
  • typer av konflikter beroende på deltagarna.
  • när en mellanmänsklig konflikt blir en intern konflikt - Kurt Lewins teori

Var kommer detta ifrån? Det vill säga om huvudkällorna till konflikter

  • alla drar åt sitt eget håll – skillnader i mål
  • min är alltid bättre – skillnader i värderingar eller åsikter
  • vem är vem, det vill säga organisatorisk oklarhet

Djävulen är inte så skrämmande – eller är konflikt alltid ett problem? Funktionella och dysfunktionella konflikter

  • Är varje konflikt destruktiv för laget?
  • när uppstår konflikter?
  • vad avgör konfliktens konstruktiva eller destruktiva kraft?

När vi tittar på samma sak ser vi något annat, d.v.s. förvrängningar av uppfattningen som uppstår i konflikten

  • vikten av personlig inställning och motivation i konflikter
  • vad som gör det svårt för oss och vad som hjälper oss att se kärnan i konflikten
  • hur man kliver in i någon annans skor, det vill säga ser på konflikten genom andras ögon

Vem du är och vem du kan vara – Beteende när du hanterar konflikter

  • ingenting är sig likt – typer av beteende i konfliktsituationer
  • universalmedel?????? Finns det ett rätt beteende i varje tvist?
  • när envisheten vinner – konsekvenserna av att strikt tillämpa särskilda stilar

Om konflikter som hjälper och utvecklar – påstridig och utvecklande användning av konflikter i teamarbete

  • assertiva färdigheter användbara för att lösa konflikter
  • hur förvandlar man bly till guld, eller hur får man konflikter att ge en positiv effekt i teamarbetet?

Hur kan man inte drunkna i konflikt? – strategier som används i en konfliktsituation

  • Jag vinner - du förlorar
  • du vinner - jag förlorar
  • utan förlorare - att förvandla konflikt till samarbete

Att arbeta med känslor i konflikt, eller hur man hanterar en svår situation

  • en vulkan full av lava – eller om känslor som kan ta kontroll över oss
  • introduktion till antistressträning
  • avslappnings- och koncentrationsmetoder

Inte bara den upptrampade vägen - kreativa principer för konfliktlösning

  • På hur många sätt kan du hitta en lösning på konflikten?
  • Finns det en gyllene medelväg för att hitta ett avtal?
  • optimala sätt att lösa konflikter i företaget

Krav

Syftet med utbildningen kommer att vara att se över och förbättra de kompetenser som krävs för att uppnå affärsmål, både vad gäller individuellt och teamarbete.

 14 timmar

Antal deltagare



Price per participant

Vittnesmål (2)

Relaterade Kurser

Relaterade Kategorier