Kursplan

Introduktion till kommunikation

  • Kommunikationsprocessen och dess faser
  • Vikten av verbal och icke-verbal kommunikation
  • Tekniker och verktyg för effektiv kommunikation

Principerna för effektiv kommunikation som en viktig del av effektiva kontakter i organisationen

  • självanalys av den egna kommunikationsstilen
  • Kommunikationsfel
  • Kommunikationshinder 
  • Steg för att skapa interpersonell kontakt
  • Direktkommunikation kontra telefonkommunikation

Kommunicera inom organisationen

  • Kommunikationsnätverk i organisationen
  • Informationsflödesmodeller och deras optimering
  • Interna kommunikationsuppgifter och verktyg

Effektiv konversation

  • forma sin egen image som avsändare och mottagare av budskapet
  • Faktorer som påverkar kvaliteten på de yrkesmässiga kontakterna mellan arbetstagarna
  • Aktivt lyssnande som ett verktyg för effektiv kommunikation
  • Faktorer som stör lyssnande och förståelse
  • Ställa frågor 
  • psykologiska mekanismer och tekniker för att utöva inflytande

I harmoni med sig själv och i goda relationer med andra – begreppet självsäkert beteende

  • Begreppet bestämdhet
  • Dina egna rättigheter 
  • När du bestämmer dig för att vara bestämd
  • Typer av beteenden: aggressivt, undergivet, självsäkert beteende
  • bygga "jag"-budskap som en grund för bestämda uttryck av åsikter, bedömningar och känslor 
  •  Varför vi är rädda för att säga nej – vad är det som håller oss tillbaka
  • Självkänsla till följd av bestämd behandling av sig själv

Vad det innebär att respektera dig och dig själv – vad händer om vi går med eller vägrar

  • förmågan att vägra och acceptera ett avslag
  • Förmåga att argumentera
  • Försvar mot manipulation
  • acceptera negativa och positiva utvärderingar, reagera på olika former av kritik
  • Ge konstruktiv feedback

Konflikt, meningsskiljaktigheter eller argument? Definition av begreppet konflikt

  • Vad är konflikt – konfliktens kärna och typer
  • typer av konflikter på grund av deltagarna.
  • när mellanmänsklig konflikt blir intern konflikt – Kurt Lewins teori

Var kommer det ifrån? Det vill säga om de viktigaste källorna till konflikter

  • Alla drar åt sitt håll - skillnader i mål
  • Min alltid bättre – skillnader i värderingar eller åsikter
  • Vem är vem – organisatorisk tvetydighet

Djävulen är inte så skrämmande – kommer konflikter alltid i vägen? Funktionella och dysfunktionella konflikter

  • Är varje konflikt förödande för teamet?
  • När byggs konflikten upp?
  • Vad beror konfliktens konstruktiva eller destruktiva kraft på?

När vi tittar på samma sak ser vi något annat, det vill säga förvrängningar av uppfattningen som uppstår i konflikt

  • Vikten av personlig attityd och motivation i konflikter
  • vad som gör det svårt för oss och vad som hjälper oss att se kärnan i konflikten
  • Hur man kliver in i någon annans skor, eller ser på konflikten genom andras ögon

Vem du är och vem du kan vara – Beteendestilar vid konflikthantering

  • Ingenting är sig likt – beteenden i konfliktsituationer
  • universalmedel????? Finns det ett korrekt beteende i varje tvist?
  • När envisheten vinner – konsekvenserna av stelbent användning av individuella stilar

Om konflikt som hjälper och utvecklar – bestämd och utvecklande användning av konflikter i teamets arbete

  • Bestämda färdigheter som är användbara vid konfliktlösning
  • Hur förvandlar man bly till guld, eller hur får man en konflikt att få en positiv effekt i teamets arbete?

Hur drunknar man inte i konflikter? – strategier som används i en konfliktsituation

  • Jag vinner – du förlorar
  • du vinner – jag förlorar
  • Utan förlorare – från konflikt till samarbete

Att arbeta med känslor i konflikt, eller hur man hanterar en svår situation

  • En vulkan full av lava – känslor som kan ta kontroll över oss
  • Introduktion till antistressträning
  • Avslappnings- och koncentrationsmetoder

Inte bara upptrampade stigar – kreativa regler för konfliktlösning

  • Hur många sätt kan en konflikt lösas på?
  • Finns det en gyllene medelväg för att nå en överenskommelse?
  • Optimala sätt att lösa konflikter i företaget

Krav

Syftet med utbildningen kommer att vara att granska och förbättra de kompetenser som krävs för att uppnå affärsmål både när det gäller individuellt arbete och teamarbete.

 14 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (2)

Upcoming Courses

Relaterade Kategorier